آیا واحد های خالی از سکنه هم باید شارژ بپردازند؟

به گزارش وبلاگ مهیار، خبرنگارانـ با این که بیش از پنجاه سال از ورود آپارتمان به ایران می گذرد، به نظر می رسد هنوز ایرانیان نتوانسته اند با این نوع از سبک زندگی به راحتی کنار بیایند. هنوز بسیاری از افراد با فرهنگ آپارتمان نشینی آشنایی ندارند و قوانین آن را رعایت نمی نمایند. در واقع هنوز هم فرهنگ آپارتمان نشینی در میان مردم ما به خوبی جا نیفتاده است و خیلی ها از قوانین آن یا آگاه نیستند و یا در عین با خبر بودن ترجیح می دهند این قوانین را نادیده بگیرند. یکی از مسائلی که معمولاً در مجتمع های آپارتمانی مشکل ساز می گردد، پرداخت حق شارژ ساختمان است.

آیا واحد های خالی از سکنه هم باید شارژ بپردازند؟

در مجتمع هایی که واحد های خالی وجود دارد، ساکنین همیشه با این سوال روبرو هستند که آیا مالکین واحد های خالی هم باید حق شارژ ماهیانه را بپردازند؟ این مسئله گاه باعث بروز مسائلی هم می گردد. به طوری که مالکین این واحد ها همیشه به بهانه سکونت نداشتن از پرداخت شارژ ماهیانه خودداری می نمایند. از سوی دیگر ساکنین سایر واحد ها هم با بیان اینکه حق شارژ ماهیانه ربطی به سکونت یا نداشتن سکونت ندارد، خواستار پرداخت شارژ از مالکین این واحدها هستند. در ادامه این مطلب می خواهیم به سوال بالا پاسخ بدهیم؛ پس با ما همراه باشید.

منظور از شارژ ساختمان چیست؟

همه ساختمان ها دارای هزینه هایی هستند. هزینه های بخش های مشترک و مشاع بین تمامی مالکان و مستأجر ها تقسیم می گردد و همه آن ها موظف به پرداخت این هزینه ها هستند. محاسبه و نحوه پرداخت این هزینه ها نیز قوانین خاص خود را دارد.

این هزینه ها مربوط به بخش های پلکان، راهروها، پشت بام، حیاط، پارکینگ و آسانسور می شوند. افزون بر این موارد هزینه نظافت ساختمان، حقوق سرایدار، هزینه های مربوط به تعمیرات و قبوض مشترک نیز وجود دارد. همه این هزینه ها به صورت مشترک باید پرداخت شوند. برای جلوگیری از بروز مسائل و اختلافات ناشی از چگونگی و نحوه محاسبه شارژ ساختمان قوانینی وضع شده است تا به سؤالاتی که در این زمینه وجود دارد، پاسخ داده شده باشد.

نحوه محاسبه شارژ ساختمان

به موجب ماده 23 آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها مخارجی که ارتباطی به میزان مساحت زیربنا ندارد، از قبیل: هزینه های مربوط به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه نگهداری تأسیسات، باغبان، تزیینات قسمت های مشترک و ... به طور مساوی بین مالکین یا استفاده نمایندگان تقسیم می گردد. مشخص سهم هریک از مالکان یا استفاده نمایندگان با مدیر یا مدیران ساختمان است. گفتنی است که مالکین می توانند ترتیب دیگری را برای پرداخت هزینه های مشترک در نظر بگیرند.

چنان چه به موجب اجاره نامه یا قرارداد خصوصی پرداخت هزینه های مشترک به عهده مالک باشد و مالک از پرداخت آن خودداری کند، مستاجر می تواند از محل مال الاجاره هزینه های مزبور را پرداخت کند. درصورتی که پرداخت هزینه های جاری مشترک به عهده استفاده نماینده باشد و از پرداخت خودداری کند، مدیر یا مدیران می توانند علاوه بر مراجعه به استفاده نماینده به مالک اصلی نیز مراجعه نمایند.

آیا واحد های خالی موظف به پرداخت شارژ هستند؟

به موجب ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها حقوق و تعهدات و همچنین سهم هر یک از مالکان قسمت های اختصاصی از مخارج قسمت های مشترک با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمت های اختصاصی تمام ساختمان متناسب است. هزینه هایی که با مساحت زیربنا ارتباطی ندارد، به نحو مساوی تقسیم خواهد شد و یا اینکه مالکان ترتیب دیگری را برای تقسیم حقوق، تعهدات و مخارج پیش بینی نموده باشند. پرداخت هزینه های مشترک اعم از اینکه ملک مورد استفاده قرار بگیرد یا نگیرد، الزامی است. با توجه به اطلاق و کلی بودن ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها در مورد شارژ واحد های خالی می توان چنین گفت که تمامی مالکین واحد ها چه ساکن باشند و چه نباشند، مکلف به پرداخت شارژ هستند.

منبع: فرارو

به "آیا واحد های خالی از سکنه هم باید شارژ بپردازند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا واحد های خالی از سکنه هم باید شارژ بپردازند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید