یک سال مهر با دیجی کالا

به گزارش وبلاگ مهیار، آنالیز گزارش عملکرد سال گذشته دیجی کالا نشان از پیشرو بودن این مجموعه در حوزه مسئولیت اجتماعی دارد

یک سال مهر با دیجی کالا

شرکت ها در برابر جامعه ای که در آن فعالیت می نمایند، مسئول اند. در دنیای زندگی می کنیم که هزاران شرکت، سازمان و نهاد تاسیس شده اند یا می شوند و خواهند شد که میلیون ها تن زباله فراوری می نمایند… هزاران درخت را قطع می نمایند و مصرف سوخت را میلیون ها لیتر افزایش می دهند. دور از فکر نیست که شرکت یا برندی می تواند تصویر بهتری از خود ارائه کند که مسئولیت حضور خود در جامعه را بپذیرد.

در یک مطالعه CSR دنیای آمده است که 91درصد از مصرف نمایندگان در دنیا انتظار دارند که کسب وکارها در قبال مسائل اجتماعی و زیست محیطی مسئولانه عمل نمایند. بعلاوه بنا بر نتایج این مطالعه، 84درصد از افراد بیان کردند در پی استفاده از محصولات سازمانی هستند که به اخلاق و مسئولیت اجتماعی اهمیت می دهند. دیجی کالا یکی از پیروز ترین شرکت ها در این حوزه در ایران است. این فروشگاه آنلاین در حوزه های مختلفی به فعالیت های مسئولانه اجتماعی مشغول است که با معیارهای دنیای تطابق دارد. از همین روست که احتمالا واکاوی گزارش سال گذشته دیجی کالا می تواند راهگشای دیگر سازمان ها باشد.

دیجی کالا مهر؛ شناسایی کنید، انتخاب کنید، هدیه دهید

لجستیک دیجی کالا توانایی حمل و نقل بسته های خریداران را به سراسر کشور، حتی روستاهای مرزی را دارد. دیجی کالامهر با شناسایی این مزیت، از شهریور ماه سال 1400، با هدف ایجاد مسیری ساده، شفاف و مطمئن برای نیکوکاری مشتریان، شروع به کار کرد. مشتریان دیجی کالا می توانند با خرید مستقیم کالاهای مورداحتیاج خیریه های معتبر به خدمت رسانی این مراکز به احتیاجمندان، تحصیل و سوادآموزی، سلامت و درمان، محیط زیست و حیوانات، خدمات اجتماعی، فرهنگ و هنر و فعالیت های مذهبی کمک نمایند. این کمک ها به وسیله دیجی کالا بسته بندی و برای خیریه ها ارسال می گردد.

گزارش سال دیجی کالا حکایت از آن دارد که در سال 1401، بیش از 86 هزار کالا به وسیله 82 موسسه به مبلغ 4.9 میلیارد تومان به کمک حدود 13 هزار نیکوکار از مسیر دیجی کالا مهر اهدا شده است. مسیر دیجی کالامهر یک مسیر مستمر نیکوکاری است که مشمول گذر زمان نمی گردد و همیشه ادامه دارد.

حمایت از مردم زلزله زده خوی

پویش های موقت، به فراخور شرایط موجود در جامعه راه می افتند و می توانند بخشی از مسائل افراد درگیر را رفع نمایند. بعد از زلزله 5.9 ریشتری خوی و تخریب روستاها و شهرها، یافتن مسیری امن، شفاف و قابل اطمینان برای رساندن اقلام ضروری به این منطقه ها، چالش بزرگی بود. دیجی کالا مهر با همراهی مؤسسه آگاپه و پس از احتیاجسنجی از هم وطنان زلزله زده، باهدف تأمین کالاهای مورداحتیاج 500 خانوار، از کاربران خود دعوت کرد در این پویش شرکت نمایند. به همراهی 2 هزار و 826 کاربر دیجی کالا شرکت کردند و 22 هزار و 160 کالا شامل 469 بسته غذایی و 514 بسته بهداشتی، معادل بیش از 603 میلیون تومان تهیه و مستقیماً در 16 روستای زلزله زده توزیع شد.

البته در سال گذشته این فروشگاه آنلاین، پویش های دیگری هم برای حمایت از بچه ها معلول جسمی و فکری و بیماران سالمند و خرید کتاب غیردرسی برای مدارس منطقه ها کم برخوردار برگزار نموده است.

حمایت از کارآفرین هایی بومی محلی

دیجی کالا در سال های گذشته سعی نموده است، برای فروشندگان بومی ومحلی، فضای عرضه و فروش محصولاتشان را فراهم کند. در این طرح، تا به امروز بیش از 6 هزار و 700 فراورینماینده توانسته اند، بدون احتیاج به واسطه ها، محصولات خود را از هر جای ایران، به راحتی به دست مشتریان برسانند. عدالت در عرضه محصولات، حذف واسطه ها و استفاده از چرخه توانمندسازی دیجی کالا مهم ترین ویژگی های این طرح است.

78 هزار نوع محصول از این کارآفرینان برای کمک به پایدارتر شدن کسب وکارهای بومی ومحلی در دیجی کالا به فروش می رسند. تخفیف کمیسیون فروش، آموزش های آنلاین مقدماتی، اختصاص ظرفیت انبار بدون دریافت هزینه و اختصاص ظرفیت تبلیغاتی به شکل رایگان بخشی از امکاناتی است که دیجی کالا برای فروشندگان بومی ومحلی اش در نظر گرفته است. متخصصین تیم بومی و محلی دیجی کالا، برای توانمندتر کردن فروشنده های بومی ومحلی به آنها آموزش هایی در جهت ارتقای محصول و معرفی بهتر محصولاتشان می دهد. هزار و 392 نفر از استان های مختلف، در دوره های برگزار شده حضور داشته اند.

لازم به ذکر است در سال گذشته، یک فروشنده برنج لاهیجان با 6.3 میلیارد تومان رکوردار فروش محصولات بومی و محلی بوده است.

دیجی کالا و حمایت از محیط زیست

کاهش اثرات محیط زیستی در فرایند کسب وکار، یکی از مهم ترین مسئولیت های فعالان مالی در دنیا مدرن است. دیجی کالا با استفاده از هوش مصنوعی و بهینه سازی فرایندها، کوشش نموده است نقش خود را در ساختن دنیای سبزتر و زیباتر ایفا نماید.

پروژه هایی مثل بهینه سازی فرایندهای بسته بندی (Packing)، بهینه سازی مسیر حمل ونقل (Optime) و توسعه مراکز تحویل حضوری و کمدهای هوشمند گنجه (PUDO)، پروژه هایی با اثرات بلندمدت در این حوزه هستندکه دیجی کالا با راه اندازی آن ها کوشش نموده است به حمایت از محیط زیست کمک کند.

برای مثال، در نتیجه بهینه سازی فرآیند بسته بندی سفارش ها، در دو سال گذشته، 2 هزار تن در مصرف کارت صرفه جویی شده است این اندازه معادل تقریبی نجات 34 هزار درخت است. بعلاوه این مجموعه با اجرای پروژه های پیروز توانسته است 138 میلیون کیلومتر در مسیر حمل و نقل صرفه جویی کند. این اندازه معادل تقریبی 18 میلیون لیتر مصرف بنزین است.

توسعه فرهنگ کار داوطلبانه

کار داوطلبانه می تواند هم فرهنگ سازمان را تغییر دهد هم حس خوبی میان اعضا ایجاد کند. دیجی کالا در این حوزه هم پیشرو بوده. با شروع به کار پلتفرم کار داوطلبانه دیجی کالایی ها در سال 1401، این امکان برای پرسنل این سازمان فراهم شد تا بتوانند در صورت تمایل بخشی از ساعات کاری خود را صرف مشارکت در پروژه هایی اجتماعی و محیط زیستی نمایند. دیجی کالا در این طرح بخشی از ساعت کاری نیروی انسانی خود را به رنگ آمیزی و نوسازی مدارس منطقه ها محروم، تیمار حیوانات آسیب دیده، نظافت مراکز نگهداری از حیوانات آسیب دیده، پاک سازی فضای سبز شهری و درخت کاری اختصاص داده است.

منبع: مجله شنبه

به "یک سال مهر با دیجی کالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک سال مهر با دیجی کالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید