داروی ضد سرطان به سبک اسب تروا و نفوذ یواشکی به تومورهای سرطانی

به گزارش وبلاگ مهیار، به روایت ایلیاد هومر، یونانی ها توانستند با نیرنگی کارساز تعدادی سرباز را درون یک اسب چوبی بزرگ مخفی نموده و وارد شهر تروا نمایند. و به این شکل برنده نبرد تروآ باشند. مردان یونانی تا رسیدن شب درون اسب چوبی به انتظار نشستند و پس از آن از اسب بیرون آمده و دروازه های شهر را به روی سپاه یونان باز کردند. و اینگونه نبرد با نابودی شهر تروآ به انتها رسید.

داروی ضد سرطان به سبک اسب تروا و نفوذ یواشکی به تومورهای سرطانی

اگرچه این نقشه نبردی رودرو و منصفانه نبود، اما موثر واقع شد. و اکنون محققان انگلیسی قصد دارند از همین تاکتیک برای نبرد با سرطان های بدخیم بهره ببرند. و نتایج هم تا به اینجا شدیدا امیدوار کننده هستند.

TV همواره برنده!

محققان انستیتو تحقیقات سرطان لندن (ICR) با همراهی تیم دیگری از دانشمندان، داروی درمان سرطان تازهی با نام tisotumab vedotin یا TV فراوری نموده اند که ترکیبی از عامل شیمی درمانی و یک آنتی بادی است.

این آنتی بادی به نشانگرهای سطح سلول سرطانی می چسبد و با فریب سلول، داروی شیمی درمانی را با خود وارد سلول سرطانی می نماید. آنگاه داروی شیمی درمانی فعال شده و از درون به سلول حمله می نماید. درست مانند سربازان یونانی که شب هنگام به تروآ یورش بردند.

جوآن دی بونو یکی از محققان انستیتو تحقیقات سرطان لندن می گوید: این روش درمانی کاملا بدیع و تازه است، و همین موضوع باعث جذابیت بیش از پیش آن می گردد. این دارو همانند یک اسب تروآ عمل می نماید و دزدکی وارد سلولهای سرطانی می گردد. آنگاه آنها را از درون می کشد.

آخرین گزارشات

هفته گذشته محققان نتایج بالینی این روش درمانی (TV) را در مجله علمی The Lancet Oncology منتشر کردند. این آزمون بالینی شامل 147 بیمار داوطلب بود که به انواع مختلفی از سرطان (همانند تخمدان، گردن و مری) مبتلا بودند. نقطه اشتراک همه داوطلبان هم این بود که سرطان در مراحل پیشرفته خود قرار داشت و پیش از این به روش های درمانی گوناگون مقاومت نشان داده بود.

بنابر گزارش منتشر شده، در اقلیت قابل توجهی از شرکت کنندگان، روش درمانی با داروی تازه باعث کاهش سرعت رشد یا توقف رشد تومور سرطانی شد. به طور میانگین این پاسخ مثبت 5.7 ماه ادامه داشت، اما بعضی از بیماران تا 9.5 ماه بعد هم اثرات مثبت درمانی TV را نشان می دادند.

قدم های بعدی

تیم تحقیقاتی پیش از این هم داروی تازه را روی چندین نوع سرطان دیگر از قبیل روده، پانکراس، گردن و سر آزمایش نموده است. اکنون هم برای فاز دوم آزمون بالینی دارو به عنوان درمان ثانویه سرطان گردن آماده می شوند.

پاول ورکمن مدیرعامل انستیتو تحقیقات سرطان لندن می گوید: اندازه تاثیر داروی TV بر سرطان های بدخیم و پیشرفته، بسیار هیجان انگیز است. ما به توسعه فرایند درمان های کلینیکی ادامه می دهیم و امیدواریم روی بیمارانی که به علت پیشرفت بالای سرطان از چرخه درمان کنار گذارده شده اند، تاثیرات مثبت این داروی تازه را ببینیم.

منبع: فوت و فن / futurism.com

به "داروی ضد سرطان به سبک اسب تروا و نفوذ یواشکی به تومورهای سرطانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروی ضد سرطان به سبک اسب تروا و نفوذ یواشکی به تومورهای سرطانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید