دختری از دیروز، مادر بچه ها امروز

به گزارش وبلاگ مهیار، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، در وهله اول جلد سبزرنگ و شاد و نرم کتاب نگاهم را به سوی خود کشاند؛ دوست دارم بگویم نرم چون واقعا لطافتی دارد که با گفتن این کلمه بهتر ادا می گردد. جلد کتاب شلوغ نیست و صرفا تصویر نقاشی شده توران میرهادی بر آن قرار گرفته است با کتابی که در بغلش جا خوش نموده. با دست گرفتن کتاب می توانیم بفهمیم که این کتاب جزو یک مجموعه است با عنوان انسان های کوچک؛ آرزوهای بزرگ. این زندگی نامه مصور کم حجم را ریحانه جعفری نوشته و بتول سلطانی تصویرگری نموده است.

دختری از دیروز، مادر بچه ها امروز

حالا که تمام اطلاعات روی جلد کتاب را دریافت کردیم آن را باز می کنیم و ورق می زنیم. رنگ می بینیم، پشتِ سر هم با طراحی های زیبا. دختری کوچک سرش را روی پای مادرش گذاشته است و به پرندگان اشاره می نماید. او توران کوچولو است که توی یک روز گرم تابستان زیر چادری در باغ شمیران به جهان آمد. مادرش آلمانی بود و لالایی فارسی بلد نبود. به زبان آلمانی برای بچه هایش این لالایی را می خواند: اگر من یک گنجشک بودم، پرواز می کردم. می رفتم آن سر جهان. اما حالا که نیستم! پس بگذار همین جا خوب زندگی کنم. زندگی ام را خوب بسازم..

توران کوچولو عاشق گنجشک ها می گردد، بازی می نماید، وارد جهانی ناشناخته ها می گردد، از نترسیدن نمی ترسد، زبان فرانسه و انگلیسی یاد می گیرد و درباره طبیعت بیشتر می خواند و می فهمد. حالا وقت کارهای مهم است؛ او در شانزده سالگی با یاری بنیان گذار کتابخانه کودک و نوجوان مونیخ، فلسفه و ادبیات انگلیسی را یاد می گیرد و یک عالمه کتاب می خواند. او حالا شبیه گنجشکی فیلسوف است که دوست دارد بیشتر و بیشتر در جهانی ادبیات و کتاب ها پرواز کند.

اما چطور شد که او معلم شد؟ روزی استادش به او گفت: تو معلمی، برو معلمی کن!. این طور شد که توران کوچولویی که حالا بزرگ شده است به سوی جهانی آموزش وپرورش بچه ها قدم برمی دارد. توران میرهادی اتفاق های تلخ و شیرین بسیاری را در زندگی اش می بیند و همزمان، روحش همراه جسمش بزرگ و بزرگتر می گردد. او حالا مؤسس مدرسه فرهاد و یکی از پایه گذاران شورای کتاب کودک شده است. سختی های بزرگ و کوچک متعددی در زندگی میرهادی رخ می دهد؛ مثل از دست دادن پسرش که درنهایت تصمیم می گیرد مادر بچه ها ایران گردد.

توران کوچولوی قصه حالا آن قدر بزرگ است که فرهنگ نامه بچه ها و نوجوانان را تألیف و آن را با عشق به همه بچه ها و نوجوانان سرزمین ایران تقدیم می نماید. این فرهنگ نامه اولین کتاب مرجع ایرانی برای بچه ها و نوجوانان است. توران کوچولوی ما امروز در این جهان نیست؛ ولی به همه بچه ها و نوجوانان بویژه دخترهای ایران یاد داده است که کتاب بخوانند، فکر نمایند و آرزوهای بزرگ داشته باشند.

کتاب توران میرهادی را ریحانه جعفری، نویسنده پُرکار و خلاق ادبیات کودک و نوجوان طوری نوشته است که خیال انگیزبودن کلمات از همان صفحه اول به مخاطب منتقل می گردد و از خواندن زندگی نامه ای خوش خوان لذت می برد. کلمات کتاب درست و به جا و پیرنگی مقبول نیز برای روایت این زندگی نامه انتخاب شده است. کارِ خواندنی نوشتن ریحانه جعفری را بتول سلطانی با تصویرگری خیال انگیزترش تکمیل نموده است. این کتاب پیشنهاد مطالعه ویژه ما به همه دختران خیال پرداز ایران است.

اثر توران میرهادی را کتاب های فیل (کودک ونوجوان نشر گهگاه) در 32 صفحه مصور رنگی با شمارگان هزار نسخه برای گروه سنی نونهال (بالاتر از 9 سال) منتشر نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "دختری از دیروز، مادر بچه ها امروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دختری از دیروز، مادر بچه ها امروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید