قدیمی ترین مورد شناخته شده سرطان در انسان

به گزارش وبلاگ مهیار، سرطان ممکن است یک بیماری مدرن به نظر برسد، اما قرن هاست که انسان را تحت تاثیر قرار داده است. دانشمندان بقایای بسیاری از انسان های ماقبل تاریخ را کشف نموده اند که نشان دهنده وجود سرطان است. پس اولین مورد سرطان ثبت شده کدام است؟ و اولین باری که انسان ها در متون پزشکی درباره آن نوشتند چه زمانی بوده است؟

قدیمی ترین مورد شناخته شده سرطان در انسان

به گزارش یورونیوز، اولین مورد شناخته شده سلول های سرطانی در استخوان انگشت پای یکی از خویشاوندان اولیه انسان کشف شد.

اولین شواهد سرطان انسان مربوط به یکی از خویشاوندان اولیه انسان است که حدود 1.7 میلیون سال پیش زندگی می نموده است. این فرد احتمالا از گونه پارانتروپوس روباستوس یا انسان ابزارساز بوده که با تومور بدخیم انگشت پای چپ خود زندگی می نموده است. باستان شناسان بقایای این اسکلت را در غار سوارتکرانز کشف کردند. این غار یک منبع سنگ آهک در آفریقای جنوبی است که به عنوان گهواره نوع بشر نامیده می گردد زیرا بزرگترین بقایای نسبی انسان در دنیا در آنجا شناسایی شده است.

هنگامی که محققان، سی تی اسکن های استخوان انگشت پای این فسیل را با تصویری از موارد امروز استئوسارکوما، شکل تهاجمی سرطان که از سلول های تشکیل دهنده استخوان آغاز می گردد، مقایسه کردند، بلافاصله شکل استئوسارکوما را که شبیه گل کلم است تشخیص دادند. این مطالعه در سال 2016 در مجله ساینس آفریقای جنوبی منتشر شده بود.

امروزه، استئوسارکوما یکی از شایع ترین سرطان های استخوان در انسان است و می تواند در هر سنی رخ دهد، اگرچه طبق گفته انجمن سرطان آمریکا اغلب در بچه ها، نوجوانان و جوانانی که هنوز در سن رشد هستند، دیده می گردد.

با این حال، محققان می گویند سن این فرد ماقبل تاریخ معین نیست، اما به نظر می رسد که فردی بالغ بوده است.

براساس یک مطالعه جداگانه در سال 2016 در مجله عملی آفریقای جنوبی، یک تومور خوش خیم حتی قدیمی تر، در یکی از خویشاوندان انسان 1.9 میلیون ساله به نام آسترالوپیتکوس سدیبا در آفریقای جنوبی یافت شد.

جای تعجب نیست که قدیمی ترین مورد سرطان شناخت شده در استخوان بوده باشد، چرا که اندام ها، پوست و سایر بافت های نرم بیشتر از استخوان در معرض پوسیدگی قرار می گیرند.

بروس روچلید، دیرینه شناس مهره داران در موزه تاریخی کارنگی در پیتسبورگ به مجله لایو ساینس گفت: استخوان یکی از معدود بافت هایی است که می تواند در آثار فسیلی زنده بماند.

با این حال، اگر سرطان در فسیل وجود داشته باشد، اغلب با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست و برای یافتن آن باید آنالیز بیشتر صورت بگیرد. به گفته روچلید، حدود یک سوم سرطان ها خود را نشان می دهند. اما برای معین اینکه آیا چیزی در استخوان پنهان شده یا خیر، باید یک عکس اشعه ایکس گرفته گردد. او گفت: امروزه، بیشتر پاتولوژیست ها قبل از تشخیص تومور که استخوان را درگیر نموده، به عکس اشعه ایکس نگاه می نمایند.

اگرچه استخوان انگشت 1.7 میلیون ساله، اولین مورد سرطان شناخته شده در هیومینینی یا انسان تبار است، اما اولین مدرک مکتوب سرطان بسیار دیرتر از این پیدا شده است.

در 3هزار سال قبل از میلاد، ایمهوتپ، ریاضیدان، پزشک و معمار مصر باستان در کتاب پاپیروس ادوین اسمیت مطالعه موردی را درباره سرطان پستان توضیح داده است. این متن به زبان مصر باستان نوشته شده و بعدا جیمز هنری برستد آن را به انگلیسی ترجمه نموده است.

معین نیست که چگونه این موارد سرطان ماقبل تاریخ ایجاد شده اند. درست مانند انسان هایی که قبل از ما آمده اند، دانشمندان هنوز در کوشش هستند تا بفهمند چه چیزی باعث بسیاری از سرطان ها شده و برترین راه های درمان آنها کدام است.

منبع: فرارو

به "قدیمی ترین مورد شناخته شده سرطان در انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین مورد شناخته شده سرطان در انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید