نکاتی درباره عکاسی از طبیعت

به گزارش وبلاگ مهیار، رسالت شمایی که می خواهید عکاس طبیعت باشید خیلی مهم و سنگینه؛ همون حسّ قشنگی که از طبیعت گرفتی را باید منتقل کنی، برای این مردم گرفتار زندگی ماشینی و پر مشغله امروز....

نکاتی درباره عکاسی از طبیعت

وقتی آدم به عکس قشنگ از طبیعت می بیند هر جا که باشد برای چند لحظه به اون خیره می شه و بی خیال دنیای اطرافش در اون فضا به سیر و سیاحت می پردازه و انرژی می گیره و ناخودآگاه آرامش سراسر وجودش رو فرا می گیره و لبخندی روی لبش می شینه.

وقتی طبیعت زیبای خدا رو می بینی احساس می کنی داری یه خواب قشنگ می بینی، عظمت خالقش رو با تمام وجودت حس می کنی، ناباورانه به همه چیز نگاه می کنی و دلت می خواد اون لحظه هیچ وقت تموم نشه.

عکس برداری از طبیعت:

از عناصر سازنده یک تصویر، لحظه، کادربندی، نور، رنگ و کمپوزیسیون یا ترکیب بندی و نقطه دید است. این عناصر بر اساس طبیعت، نوع موضوع و حالت، اهمیت متفاوت پیدا می نمایند. عکاسی چشم انداز شامل عکس برداری از کوه، بیابان، باغ، درختان، آسمان، دریا، تصاویری از حیوانات و در بعضی موارد مجموعه شهرها و دهات و حتی بچه ها می گردد.

مزیت های عکاسی از طبیعت:

  1. تنوع زیاد موضوع های عکس برداری
  2. وسایل و امکانات کمتری مورداحتیاج است.
  3. دارا بودن فرصت و وقت طولانی برای عکس برداری برخلاف عکاسی خبری که در یک لحظه صورت می گیرد و احتیاج به شانس و تصادف دارد، در این رشته عکاسی به دلیل گسترده بودن وقت، عکاس می تواند محاسبات فنی و هنری را انجام داده و با فرصت کافی اقدام به عکس برداری کند.

وسایل مورداحتیاج:

  1. دوربین عکاسی
  2. فیلتر
  3. نور
  4. سه پایه

1- دوربین عکاسی

دوربین 35 میلی متری و دوربین های دیجیتال می توانند وسیله مناسبی برای عکس برداری باشند، به دلایل زیر:

  • سهولت در حمل
  • سرعت عمل
  • امکان گرفتن تعداد زیادتری عکس

به طور کلی به دلیل اینکه در برابر منظره ها و طبیعت اغلب محدودیتی ازنظر انتخاب نقطه دید وجود دارد بهتر است از دوربین هایی با عدسی های قابل تعویض استفاده گردد. به عنوان مثال استفاده از عدسی های دارای فاصله کانونی متغیر یا عدسی زوم بسیار کارآمد است. یک عدسی زوم بافاصله کانونی 28-135 میلی متری یا یک عدسی باز 28 میلی متر و یک عدسی تله فوتو 135 میلی متر ضروری است. علاوه بر دوربین با عدسی قابل تعویض، سه پایه از وسایل ضروری به نظر می رسد.

2- لزوم استفاده از سه پایه

  • برای جلوگیری از لرزش های خفیف هنگام استفاده از لنزهای تله.
  • زمان استفاده از دیافراگم های خیلی بسته برای ایجاد عمق میدان وضوح بیشتر با سرعت های پایین شاتر.
  • آنالیز موضوع برای کادربندی مناسب و ایجاد کمپوزیسیون یا ترکیب بندی موضوع.

3- فیلتر

فیلترها وسایلی هستند که:

  • باعث کاهش شدت نور می شوند؛ به این صورت که هر چه فیلتر پررنگ تر باشد، ضریب آن بیشتر است.
  • در عکاسی سیاه وسفید فیلتر باعث ایجاد کنتراست شده و به تعیین شدن درجات خاکستری یاری می نمایند. رنگ قرمز و سبز در طبیعت کاملاً متفاوت هستند اما در عکاسی سیاه وسفید درجه خاکستری آن ها تقریباً شبیه به یکدیگر بوده و قابل تمیز نیستند. در این مواقع برای ایجاد کنتراست از فیلتر استفاده می نمایند.

4- نور

در عکاسی از طبیعت نور تعیین برای عکس برداری وجود ندارد اما حالت های مختلفی وجود دارد که به آن ها اشاره می کنیم.

اغلب دو نور برای عکاسی در طبیعت وجود دارد:

  • نور روزهای آفتابی
  • نور روزهای ابری مانند منظره های که در باران، برف و مه با رنگی خاکستری گرفته می گردد.

زاویه تابش نور فرق دارد:

  1. نور از روبه رو: نور که از روبه رو بتابد، سایه های پستی ها و مخلوط کنی ها را از بین می برد که اصطلاحاً به آن نورپردازی تخت می گویند. در این حالت تصاویر دوبعدی به نظر می رسند.
  2. نور مایل: به طور کلی نور آفتابی که از زیر ابر نازک بتابد یا نور مایل مناسب ترین نوع نور بوده و از طریق ایجاد سایه روشن ها احساس عمق و بُعد را القا می نماید.
  3. ضد نور: یا اینکه منبع نور پشت موضوع باشد؛ در این صورت جزئیات قابل تماشا نیست.

در خصوص میدان وضوح:

پلان های نزدیک باید به مقدار کافی واضح باشند، در حالی که پلان های دور می توانند ناواضح باشند (برای ایجاد عمق و بُعد). بنابراین نباید دوربین را برای بی نهایت تنظیم کرد، چون پلان های نزدیک خارج از میدان وضوح قرار می گیرند. در این موارد بهتر است ابتدا برای فاصله مناسب دوربین را تنظیم کنید و سپس با بستن دیافراگم، میدان وضوح لازم را به وجود آورید.

پس از مهیاکردن لوازم ضروری عکاسی و تنظیم دوربین، ضروری است برای هر موضوعی ازنظر هنری مطالعه و آنالیز کنید. به دلیل اینکه در تصاویر طبیعت، عناصر زیادی در یک موضوع وجود دارد، بنابراین ازلحاظ ترکیب بندی باید به موارد زیر توجه کنید:

  1. محدود کردن موضوع: پس از انتخاب موضوع اصلی عکاس باید تجزیه وتحلیل کند که چه عناصری را در عکس وارد کند که موضوع اصلی رجحان خود را حفظ نموده و درعین حال هماهنگی و نظمی ایجادشده باشد. عکس مزبور باید قطعه ای از طبیعت باشد و اگر در یک چشم انداز عناصر زیادی جلب توجه می نمایند بهتر آن است که چندین عکس با توجه به عناصر مهم آن تهیه گردد تا یک عکس شلوغ و بی نظم.
  2. نقطه دید مناسب: سعی کنید نقطه یا زاویه دید طوری باشد که چشم انداز به وضوح قابل تماشا بوده و خطوط و عناصر باارزش و مناسب با موضوع اصلی به خوبی تأثیر خود را القا کند.
  3. خط افق: معمولاً نباید خط افق در وسط تصویر باشد. مگر آنکه منظوری خاص از این عمل داشته باشیم. این اصل قاعده کلاسیک کمپوزیسیون نام دارد به این صورت که: پرسپکتیو پایین: به این ترتیب که خط افق در 1/3 تصویر واقع گردد؛ در منظره های که موضوع اصلی آسمان است.

منبع: نورنگار

منبع: دالاهو

به "نکاتی درباره عکاسی از طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی درباره عکاسی از طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید