چگونه ویزای نخجوان بگیریم؟

به گزارش وبلاگ مهیار، نخجوان به علت مسافت نزدیک به مرزهای ایران و بعلاوه ارزانی هزینه های اقامت و... از جمله مقصدهای پرطرفدار گردشگران ایرانی محسوب می گردد. ولی از آنجایی که نخجوان در خاک جمهوری آذربایجان واقع شده است، ورود به آنجا مستلزم دریافت ویزا است.

چگونه ویزای نخجوان بگیریم؟

نخجوان تنها شهر مرکزی جمهوری خودمختار نخجوان است که در جنوب منطقه قفقاز و شمال رود ارس قرار گرفته است. بعلاوه، نخجوان از ناحیه جنوبی به ایران متصل بوده و دارای نزدیک به 163 کیلومتر مرز مشترک با این کشور است و تنها 40 کیلومتر از مرز جلفا فاصله دارد.

جاهای دیدنی نخجوان مانند مقبره مومنه خاتون، موزه روباز قوچ سنگی با منظره آرارات، موزه حیدر علی اف و موزه فرش و گلیم در کنار بافت این شهر مانند مراکز خرید و رستوران های متنوع هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری از کشورهای همجوار نظیر ایران و ترکیه است.

در واقع، نخجوان یکی از مقرون به صرفه ترین و در دسترس ترین مقصدهای سفری به شمار می رود که تعداد بسیاری استطاعت اقتصادی برای سفر به آنجا را دارند. اگر شما نیز قصد سفر به نخجوان را دارید، در وبلاگ مهیار می توانید برترین و مقرون به صرفه ترین تورهای نخجوان را در بازه زمانی مورد نظر خود جستجو نموده و تور دلخواهتان را از میان ده ها آژانس معتبر مسافرتی انتخاب کنید.

ویزای توریستی نخجوان

طبق قوانین جمهوری خودمختار نخجوان به جز کشورهای عضو اتحادیه جماهیر شوروی سابق، کلیه اتباع خارجی از جمله شهروندان ایرانی برای ورود به این کشور ملزم به دریافت ویزا به وسیله سفارت جمهوری آذربایجان، آژانس های مسافرتی، پایانه های مرزی یا ویزای الکترونیک هستند.

بر اساس توافق نامه رسمی، کلیه شهروندانی که قصد سفر به باکو را دارند به هنگام دریافت ویزای آذربایجان می توانند ویزای یک بار ورود سفر به نخجوان را نیز در کنار آن دریافت نمایند. در این رابطه، گردشگران ایرانی می توانند در صورت تمایل به وسیله فرودگاه حیدر علی اف باکو به فرودگاه نخجوان سفر نموده و ویزای فرودگاهی را به محض ورود دریافت نمایند. ویزای فرودگاهی به ویزایی گفته می گردد که نیازی به طی کردن مراحل اداری نداشته و در کشور مقصد صادر می گردد.

البته در حال حاضر به علت بعد مسافت اغلب سفرها به نخجوان به وسیله زمینی و عبور از پایانه های مرزی جلفا و پلدشت انجام می گردد؛ بنابراین، این گروه از گردشگران نیز می توانند ویزا خود را به راحتی در این پایانه ها دریافت نمایند.

اعتبار ویزای نخجوان

اعتبار ویزای فرودگاهی نخجوان 15 روزه است.

هزینه ویزای نخجوان

طبق اعلام اداره وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در جمهوری خودمختار نخجوان، اتباع جمهوری اسلامی ایران از 15 مهر 1398 می توانند در مبادی ورودی مرزهای جمهوری خودمختار نخجوان شامل جلفا، پلدشت (شاه تختی) و صدرک، ایستگاه راه آهن و فرودگاه بین المللی شهر نخجوان با پرداخت مبلغ پنج یورو یا معادل مناتی آن (نزدیک به 9 منات - ارز ملی جمهوری آذربایجان) ویزای یک بار ورود به نخجوان را با اعتبار اقامت 15 روزه دریافت نمایند.

هزینه دریافت ویزای سفر شهروندان ایرانی به جمهوری خودمختار نخجوان پیش از این 12 دلار (21 منات/10 یورو) بود.

مدارک لازم برای دریافت ویزای نخجوان

  • گذرنامه دارای اعتبار حداقل 6 ماهه
  • تکمیل فرم تقاضا در صورت لزوم (در صورت دریافت ویزای الکترونیک به وسیله سیستم ASAN Visa یا سفرهای دیپلماتیک)
  • پرداخت هزینه ویزا

نکته ها

1) با توجه به ادامه مناقشه قره باغ میان دولت های آذربایجان و ارمنستان، بازدید یا سفر به این منطقه به وسیله خاک جمهوری آ ذربایجان و نخجوان برای کلیه شهروندان خارجی ممنوع است.

2) با ویزای نخجوان امکان سفر به کشور آذربایجان وجود ندارد، ولی با ویزای آذربایجان می توانید به نخجوان سفر کنید.

3) در جمهوری نخجوان امکان دریافت ویزای آذربایجان وجود ندارد و کسانی که قصد سفر به آذربایجان به وسیله نخجوان را دارند، باید از قبل ویزای آذربایجان را تهیه نمایند.

سفارت جمهوری آذربایجان

  • تهران، پاسداران، خیابان نیستان سوم، کوچه راستوان، پلاک 16، کدپستی: 1944965114
  • تلفن: 5-22559553 (021)
  • نمابر: 22558183 (021)

کنسولگری سفارت در تهران

  • تهران، نیاوران، خیابان شهید پورابتهاج، خیابان خداوردی، کوچه سیزدهم غربی، نبش کوچه شیرافکن، پلاک 5
  • تلفن: 22291144(021)
  • پست الکترونیک: [email protected]

ساعت پذیرش برای اخذ ویزا: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 صبح تا 12:30 ظهر

کنسولگری تبریز

  • تبریز، بلوار ولیعصر، خیابان عارف، پلاک 9
  • تلفن: 33334803 (041)
منبع: کجارو / ایرنا / mfa.gov.az / en.wikipedia.org / en.wikipedia.org

به "چگونه ویزای نخجوان بگیریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه ویزای نخجوان بگیریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید