آسیب های ناشی از آفتاب بر پوست و عوارض آن

به گزارش وبلاگ مهیار، آفتاب سوختگی یک آسیب پوستی است که به دلیل تابش مستقیم اشعه ماورا بنفش (UV) بر روی پوست صورت می گیرد و معمولا باعث قرمزی پوست، درد و سوزش، التهاب و گاهی اوقات هم تا یک هفته با خارش همراه می باشد.

آسیب های ناشی از آفتاب بر پوست و عوارض آن آفتاب سوختگی یکی از مسائل اساسی فصل بهار و تابستان است که گاهی اوقات بلاخص برای کسانی که پوست حساس دارند بسیار دردسر ساز می گردد و دلیل ان هم این است که پوست در طول فصل زمستان دست خوش تغییراتی بوده و گاهی به همراه فصل سرد زبر و خش می گردد و در پی آن و آمدن فصل بهار مقاومت خود را از دست می دهد و بیش از پیش تحت تاثیر ،تاب سوختگی قرار می گیرد.

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی یک آسیب پوستی است که به دلیل تابش مستقیم اشعه ماورا بنفش (UV) بر روی پوست صورت می گیرد و معمولا باعث قرمزی پوست، درد و سوزش، التهاب و گاهی اوقات هم تا یک هفته با خارش همراه می باشد.

پوست معمولا بعد از چند روز آغاز به پوسته پوسته شدن می نماید و معمولا در طی هفت روز به طور کامل بهبود می یابد.

در حالی که آفتاب سوختگی اغلب کوتاه مدت و خفیف است، ولی بسیار مهم است که در ابتدا سعی کنید از آن جلوگیری کنید، زیرا به مرور زمان و عدم پیشگیری از آفتاب سوختگی موجب اسیب های جدی ومضر به پوست شما می گردد و مقاومت پوست را به شدت کاهش می دهد که در بسیاری از موارد عدم رعایت بهداشت و بعلاوه عدم پیشگیری از افتاب سوختگی ممکن است منجر به سرطان پوست گردد.

در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید که شاید در ابتدا هم بسیار خوشایند باشد، به خصوص هنگامی که هوا سرد است و یا در کنار ساحل دریا باشید بسیار لذت بخش می باشد، چرا که در ابتدا قرمزی و سوزش خود را نشان نمی دهد و بعد از چند ساعت این اتفاق می افتد. بنابراین شما در ابتدا متوجه تغییرات پوست آن نمی شوید. شما همواره باید از خطر آفتاب سوختگی مطلع باشید، به خصوص اگر در آفتاب تند و تیزی هستید که خطر را بیشتر می نماید.

درصورت دچار آفتاب سوختگی شدید چه کار باید کرد؟

در ابتدا اگر شما یا فرزندتان در معرض آفتاب هستید باید یک حالت دفاعی به خود بگیرید مثلا به خانه بروید یا از سایه بان بهره ببرید.

بعلاوه در خانه باید از درمان های مختصر خانگی جهت آفتاب سوختگی بهره ببرید ولی در موارد شدیدتر توصیه می گردد از مشاوره پزشکی بهره مند شوید.

توصیه های زیر ممکن است برای از بین بردن علائم اولیه افتاب سوختگی مفید باشد تا زمانی که پوست شما بهبود یابد:

پوست را با روش های خنک نماینده تسکین دهید مثل شستشو صورت با اب سرد یا یک حمام با اب سرد البته به گونه ای که بدن تحمل دمای ان را داشته باشد.

کمپرس سرد

می دانید چطور می توانید شدت درد و سوزش ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش دهید؟ پاسخ این سوال خنک کردن است. اولین درمان خانگی پیشنهادی ما یعنی کمپرس سرد راهکاری عالی برای تسکین آفتاب سوختگی است. چرا که کمپرس سرد می تواند گرما را جذب نموده و با خنک کردن ناحیه آفتاب سوخته به سرعت باعث تسکین خواهد شد. اگر بپرسید برای کمپرس سرد چه کاری را نباید انجام دهید، پاسخ آن است که نباید یخ را مستقیماً روی پوستتان قرار دهید.

این کار در واقع ممکن است باعث گردد پوستی که دچار آفتاب سوختگی شده، دچار یخ سوختگی نیز بگردد و در واقع اوضاع وخیمتر گردد. اگر پک کمپرس سرد ندارید ، می توانید یک دستمال حوله ای را دور یک کیسه پلاستیکی پر از یخ بپیچید و به یاری آن کمپرس سرد را انجام دهید.

مقدار زیادی مایعات سرد و خنک برای جلوگیری از کم ابی بدن را حتما در دستور کار خود قرار دهید.

آلوئه ورا

هزاران سال است که از آلوئه ورا برای درمان بسیاری از مسائل استفاده می گردد. پزشکان توصیه می نمایند برای کاهش علائم آفتاب سوختگی از محصولات موضعی حاوی آلوئه ورا بهره ببرید. محصولات موضعی فراوانی که حاوی آلوئه ورا هستند وجود دارند، اما شما می توانید خود برگ آلوئه ورا را هم باز نموده و ژل چسبناک درون آن را روی پوستتان استعمال کنید. توصیه می کنیم یک گلدان آلوئه ورا در خانه خود نگه دارید از کجا معلوم شاید یک روز برای تسکین آفتاب سوختگی به کارتان بیاید.

اسپیرین ها و داروهای تسکین دهنده مثل ایبوپروفن و استامینوفن یا حتی دارو های ضد افسردگی را در این شرایط نباید بچه های زیر 16 سال استفاده نمایند.

سرکه سیب

اگر در خانه سرکه سیب داشته باشید، در تکمیل یک درمان خانگی موثر برای آفتاب سوختگی می توانید از آن بهره ببرید. سرکه سیب حاوی اسید مالیک، نوعی آلفا هیدروکسی اسید (AHA یا اسید میوه)، است که باعث تحریک گردش خون شده و بدین ترتیب فرایند بهبودی را سرعت می بخشد. سرکه سیب بعلاوه به حفظ سطح مناسب pH پوست یاری می نماید و بدین شکل باعث کاهش پوسته ریزی و تاول زدن پوست می گردد. این محصول خانگی معمولی یک ضد میکروب، ضد عفونی نماینده و ضد قارچ طبیعی است که این خواص آن را به ماده فوق العاده ای تبدیل نموده که در جلوگیری از بروز عفونت در بافت آسیب دیده پوست یاری می نماید. اگر سرکه سیب ندارید از سرکه سفید هم می توانید بهره ببرید، زیرا تاثیر این نوع سرکه در تسکین علائم آفتاب سوختگی نیز به تجربه ثابت شده است.

سعی کنید از هر طریقی که شده از نور خورشید دوری کنید حتی از تابش ان به داخل خانه یا از پوشش مناسب از پوست خود محافظت کنید.

اگر آفتاب سوختگی به مقدار کافی شدید باشد ، درمان با استروئید خوراکی (داروهای شبیه به کورتیزون) ممکن است برای چند روز تجویز گردد. با این حال ، کرمهای استروئیدی که روی پوست قرار می گیرند کمترین فایده را نشان می دهد.

اگر تاول وجود داشته باشد ، ممکن است استروئیدها برای جلوگیری از افزایش خطر ابتلا به عفونت مهار شوند. اگر بیمار دچار کمبود آب بدن باشد یا دچار گرمازدگی گردد باید مایعات به صورت تزریقی داده گردد.

چه موقع در پی توصیه های پزشکی برای آفتاب سوختگی باشیم

اگر احساس پریشان حالی یا نگرانی در خصوص آفتاب سوختگی خود دارید، به ویژه اگر در یک منطقه حساس و وسیعی از پوست اتفاق افتاده است یا هر گونه علائم شدید ذکر شده در زیر را داشتید، لازم می گردد که به سراغ توصیه های پزشکی و یک مشاور پوست بروید.

در خصوص بچه ها و نوجوانان اگر دچار افتاب سوختگی شده اند خوب است که به پزشک مراجعه کنید چرا که ان ها پوست شنماینده و حساسی دارند.

علائم آفتاب سوختگی شدید می تواند شامل موارد زیر باشد

* تاول پوست یا تورم پوست (ادم)

* یک درجه حرارت بالا تر از درجه معمولی یعنی 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر، یا 37.5 درجه سانتیگراد یا بالاتر در بچه ها زیر 5 سال

* سرگیجه، سردرد و احساس درد (علائم خستگی از گرما)

* لرز

هر قسمت از بدن که در معرض افتاب - از جمله گوش یا ، پوست سر و لب و صورت و پوست بدن - می سوزد. به عنوان مثال ، لباس های شما دارای پارچه ای شل است که اجازه می دهد تا ماوراء بنفش (UV) به راحتی از ان عبور نموده و ، حتی ممکن است منطقه ها پوشیده شده دچار سوختگی شوند.

چشمان شما که به نور ماوراء بنفش خورشید بسیار حساس هستند نیز می توانند بسوزند. چشمان آفتاب زده ممکن است دردناک یا ناخوشایند باشند.

علائم و نشانه های آفتاب سوختگی معمولاً پس از چند ساعت در معرض آفتاب ظاهر می شوند. اما ممکن است یک روز یا بیشتر طول بکشد تا مقدار کامل آفتاب سوختگی شما معین گردد.

طی چند روز ممکن است بدن شما با لایه برداری لایه بالای پوست آسیب دیده ، خود را بهبود بخشد. بعد از لایه برداری ، پوست شما ممکن است به طور موقت رنگ و الگوی نامنظم داشته باشد. آفتاب سوختگی شدید تر ممکن است چندین روز یا بیشتر طول بکشد تا بهبود یابد.

توصیه: استفاده از کرم هیدروکورتیزون برای چند روز توصیه می گردد(این کرم نیز در داروخانه ها در دسترس است) برای کاهش التهاب پوست شما مناسب می باشد.

افتاب سوختگی شدید ممکن است که با دارو درمان نگردد و گاهی به مراقبت های بیمارستانی احتیاج باشد.

چه مدت طول می کشد تا درد ناشی از آفتاب سوختگی رفع گردد؟

درد ناشی از آفتاب سوختگی معمولاً طی 6 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب آغاز شده و تا حدود 24 ساعت به اوج خود می رسد. این درد معمولا بعد از 48 ساعت فروکش می نماید. شما می توانید با استفاده از داروهای مسکن معمولی مانند ایبوپروفن یا آسپیرین درد خود را کاهش دهید. استفاده از کمپرس سرد روی پوست نیز ممکن است باعث تسکین درد گردد.

چه مدت طول می کشد تا تاول های ناشی از آفتاب سوختگی بهبود پیدا نمایند؟

تاول های ناشی از سوختگی های میانه تا شدید معمولا بین 6 تا 24 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش ظاهر می شوند، اما گاهی اوقات ممکن است چند روز طول بکشد تا پوست تاول بزند. از آنجایی که تاول معمولاً از عوارض سوختگی میانه یا شدید است، ممکن است تا یک هفته طول بکشد تا بهبود پیدا کند. اگر دچار تاول شدید، آنها را نترکانید. بدن شما به منظور محافظت از پوست و التیام آن این تاول ها را ساخته است ، بنابراین ترکاندن تاول ها فرایند بهبود پوست را کندتر نموده و خطر عفونت را نیز افزایش می دهد. اگر تاول ها خود به خود بترکند، جای آن را با آب و صابون ملایم تمیز نموده و بعد با یک پانسمان مرطوب بپوشانید. تاول ها را از آفتاب دور نگه دارید یا بپوشانید تا فرایند بهبودی تسریع گردد.

چه کسانی در خطر آفتاب سوختگی هستند؟

هر کسی که در معرض نور UV قرار داشته باشد، در معرض خطر آفتاب سوختگی می باشد، اگرچه برخی از افراد آسیب پذیرتر از بقیه هستند، در صورتی که:

پوست بسیار روشن یا قهوه ای روشن به همراه موهای بلوند و قرمز داشته باشید.

در یک کشور و یا شهر گرم و خشک باشیدکه افتاب بسیار داغ و سوزان است.

سابقه خانوادگی در خصوص سرطان پوست نیز داشته باشید.

افرادی که مدت زمان زیادی را در زیر نور خورشید سپری می نمایند، صرف نظر از کار یا بازی، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهند، اگر اقدامات لازم را انجام ندهند.

برف، شن و آب می توانند اشعه خورشید را روی پوست شما مستقیما بازتاب دهند و بعلاوه خورشید در ارتفاعات بالاتر ، شدیدتر و سوزنده تر است.

مسائل پزشکی یک شرایط کاملا پزشکی هستند که باید جدی گرفته شوند حتی زمانی که در تعطیلات و در کنار ساحل هستید.

آفتاب سوختگی و خطرات اشعه ماورا بنفش

خطرات کوتاه مدت مانند آفتاب سوختگی و آلرژی به نور خورشید است.

خطرات دراز مدت (بیش از چند دهه) شامل موارد زیر می باشد:

* لکه های پیش سرطانی خشن بر روی پوست

* سرطان پوست : از جمله سرطان پوست ملانوم و غیر ملانوم

* مسائل چشم: مانند فوتوکراتیت (برف کوری) و آب مروارید

* پیری زودرس پوست و چین و چروک

جلوگیری از آفتاب سوختگی

- پوست باید از نور خورشید محافظت گردد، با پوشیدن لباس مناسب، سایه برداری و استفاده از کرم های مناسب ضد آفتاب خود را ایمن کنید.

- بین ساعت 12 تا 3 بعد از ظهر حتی الامکان از منزل خارج نشوید چراکه اوج تابش افتاب به زمین می باشد.

- بعلاوه آفتاب سوختگی در سایر شرایط آب و هوایی هم وجود دارد، به عنوان مثال، نور منعکس نماینده برف نیز می تواند باعث آفتاب سوختگی گردد. شما بعلاوه می توانید در شرایط ابری و سرد از ضد افتاب بهره ببرید.

لباس مناسب :

* کلاه لبه دار که صورت، گردن و گوش ها را سایه بیندازد و محافظت کند.

* لباس استین بلند بپوشید.شلوار و یا دامن های بلند بپوشید.

* استفاده از عینک افتابی با لنز های wraparound با مارک CE همراه با استاندارد های اروپایی باشد

کرم ضد آفتاب برای افتاب سوختگی

هنگام خرید کرم ضد آفتاب، اطمینان حاصل کنید که برای پوست شما مناسب است و اشعه ماوراء بنفش UVA و اشعه ماوراء بنفش UVB را از بین می برد.

* برچسب ضدآفتاب باید داشته باشد

* استانداردUVA در آرم دایره ای شکل

* کرم ضد آفتاب SPF حداقل 15 برای محافظت از پوست در برابر UVB

مشاوره پوست برای نوزادان و بچه ها

بچه ها زیر شش ماه باید از نور مستقیم خورشید کاملا نگهداری شوند.

برای اطمینان از اینکه ویتامین D کافی دریافت می کنید، برای بچه ها زیر 5 سال توصیه می گردد مکمل های ویتامین D را مصرف نمایند حتی اگر ان ها را به ساحل برای سرگرمی می برید و نور خورشید را دریافت می نمایند.

با تمام نکات و موارد بالا سعی کنید خود را مجهز و ایمن کنید و سپس در معرض نور افتاب قرار بگیرید و از منزل در صورت احتیاج خارج نشوید ، اما در صورت بروز افتاب سوختگی از مشاوره پزشکی حتما بهره ببرید.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت التیام

سایت رازی

منبع: راسخون

به "آسیب های ناشی از آفتاب بر پوست و عوارض آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب های ناشی از آفتاب بر پوست و عوارض آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید