انواع روغن خوراکی

به گزارش وبلاگ مهیار، فرآیند گرفتن روغن های خوراکی گیاهی از دانه ها و میوه ها مانند زیتون، کنجد و کلزا به صورت کلی شامل چند مرحله است. در مرحلۀ اول دانه ها را تا مقدار ای خرد می نمایند؛ سپس دانه های خرد شده را به دستگاهی که با وارد کردن فشار روغن موجود در دانه ها جدا می نماید، انتقال می دهند. در مرحلۀ سوم باید روغن های گیاهی خوراکی به دست آمده را تصفیه نمایند تا از هر گونه املاح یا ذرات جامد جدا شوند. این مرحله با استفاده از فیلتراسیون یا سایر فرآیندهای تصفیه انجام می گردد. مرحلۀ آخر به بسته بندی می­ رسد که روغن های گیاهی خوراکی را برای ورود به بازار و عرضه به مشتریان آماده می نماید.

انواع روغن خوراکی

روغن های گیاهی خوراکی در بازار

روغن های خوراکی در بازار با انواع مختلفی موجود هستند که هر کدام خصوصیات خاص خود را دارند. در زیر به بعضی از انواع روغن های گیاهیی خوراکی اشاره می کنیم: روغن زیتون، کلزا، کنجد و روغن هستۀ انگور اشاره نمود. توجه داشته باشید که روغن های گیاهی خوراکی برای استفاده باید با توجه به نوع غذا و متناسب با روش طبخ انتخاب شوند؛ حین مصرف به اندازه مصرف روزانه اسیدهای چرب مجاز در رژیم غذایی و سلامتی تان توجه کنید.

روغن زیتون، یکی از معروف ترین روغن های گیاهی

روغن زیتون از آن دسته روغن های گیاهی خوراکی است که از میوۀ درخت زیتون به دست می آید و زمان برداشت آن برای تهیه روغن، مهم است؛ زیرا میوه های بهینه برای استخراج روغن، باید در مرحلۀ ایجاد مزه و عطر مطلوب باشند یعنی نه خیلی تازه و نه خیلی رسیده باشند. برداشت زیتون مناسب برای روغن گیری معمولاً در فصل پاییز انجام می گردد و برای داشتن روغن با کیفیت باید زیتون ها از ذرات خاک و سایر آلودگی ها به خوبی پاک شوند. این روغن در دستگاه های اختصاصی به وسیله فشار مکانیکی (استخراج مترادف با فشار سرد) یا با استفاده از حرارت (استخراج گرم) تهیه می گردد. در روش استخراج با فشار سرد، از حرارت کمی استفاده می گردد تا روغن با کیفیت بالا و با افزایش مزه فراوری گردد. در روش استخراج گرم، حرارت بیشتری استفاده می گردد که منجر به به دست آمدن اندازه بیشتری روغن می گردد. پس از آن در مرحلۀ جدا کردن فازها، می بایست مخلوط روغن و آب از یکدیگر جدا شوند.

بر خلاف ذهنیت بیشتر افراد، روغن زیتون یک روغن پر کالری به شمار میرود که بیشتر کالری آن از چربی های غیر اشباع تامین می گردد. برای مثال، هر قاشق غذاخوری روغن زیتون (حدودا 15 میلی لیتر) یعنی بطور میانه 119 کالری دارد. این اندازه کالری تقریبا 6 درصد از احتیاج روزانه یک فرد سالم با رژیم غذایی 2000 کالری را تامین می نماید. روغن زیتون بعلاوه منبع خوبی از ویتامین E و K و اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است.

روغن زیتون یکی از روغن های گیاهی خوراکی، سالم و خوشمزه است که می توانید در انواع غذاها، سس های سالاد و پیش غذاهای مختلف از آن بهره ببرید. اما برای حفظ خواص آن، باید به چند نکته توجه کنید:

- روغن زیتون را در دمای پایین نگهداری کنید و از تماس با نور و هوا جلوگیری کنید.

- روغن زیتون را برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده نکنید، چون با گرم شدن طعم و خواص آن از بین می رود.

- برای سالاد، سس، ماست، سوپ، خورشت، برنج و غذاهای دیگر به عنوان چاشنی بهره ببرید.

- روغن زیتون را به صورت خام و بدون اضافه کردن هیچ مادۀ دیگری می توانید مصرف کنید. برای مثال، می توانید روزانه یک یا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را بخورید.

خوب است بدانید طبق تحقیقات اجرا شده، روغن زیتون با اندازه و شکل مصرف مناسب می تواند برای سلامتی قلب، مغز، کبد، پوست و مو مفید باشد.

بعضی از مزایای روغن زیتون برای سلامتی عبارتند از:

- کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی با کنترل کلسترول و فشار خون

- تقویت سیستم گوارش و برطرف یبوست با تحریک حرکت روده ها

- جلوگیری از التهاب مزمن و درد با داشتن خاصیت ضدالتهابی

- افزایش سطح سروتونین و کاهش افسردگی با داشتن اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6

- بهبود حافظه و سلامت مغز با داشتن آنتی اکسیدان های قوی

البته این ها فقط بخشی از فواید روغن زیتون برای سلامتی شما هستند.

5 نکته طلایی برای انتخاب برترین روغن زیتون

روغن کلزا و کانولا و تفاوت آن ها

روغن کلزا، نوعی از روغن های گیاهی است که از دانه های گیاه کلزا به دست می آید. این گیاه به عنوان یکی از گیاهان دانه روغنی مهم که در منطقه ها معتدل می روید از جمله گیاهانی است که دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی است. این روغن از کیفیت تغذیه ای بالایی به علت داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و نداشتن کلسترول، برخوردار است. دانه های کلزا دارای 25 تا 55 درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتئین و 12 تا 20 درصد پوست است.

این روغن می تواند در پیشگیری از بیماری های قلبی، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان روده، کاهش خطر ابتلا به دیابت، تقویت قوای قلب و عروق، کاهش چربی های شکمی و چربی خون موثر واقع گردد. روغن کلزا مناسب برای پوست و مقابله با پیری است و می تواند سلامت پوست را بهبود بخشد: روغن کلزا سرشار از ویتامین E است که یک ماده مغذی مهم برای سلامت پوست است. ممکن است به محافظت از پوست شما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و اشعه UV یاری کند.و سبب کاهش دادن لخته های خونی در رگ ها می گردد، ضد صرع و تشنج است و در برطرف انقباض و گرفتگی عضلات و تسکین درد مفاصل مفید است.

در آشپزی، می توانید از روغن کلزا به عنوان یک جایگزین سالم برای روغن های دیگر مانند روغن زیتون، روغن آفتابگردان، روغن کنجد و روغن سویا بهره ببرید؛ به علت طعم ملایم و گرمی که دارد، در غذاهای سرخ شده، پخته شده، سالاد و سس ها مورد استفاده قرار می گیرد. بعلاوه، شاید برایتان جالب باشد که بدانید روغن کلزا در تهیه محصولات نانوایی و انواع نان نیز به کار می رود. در تهیه انواع سالاد، می توانید از روغن کلزا به جای روغن زیتون بهره ببرید. بعلاوه، در تهیه غذاهای سرخ شده، می توانید از روغن کلزا به جای روغن های دیگر بهره ببرید؛ توجه داشته باشید که این روغن را در مای بالا نباید بپزید، زیرا دمای بالا موجب فراوری ترکیبات سمی می گردد.

در اینجا ذکر این نکته لازم است که روغن کلزا و روغن کانولا دو نوع متفاوت از روغن های گیاهی خوراکی برای مصرف و پخت و پز هستند، اگرچه هر دو از یک گیاه گرفته می شوند. روغن کانولا یک نسخه اصلاح شده از روغن کلزا است که به وسیله اصلاح نژاد سنتی گیاهان در دهه 1970 به وجود آمد. هدف فراوری و این اصلاح نژاد از بین بردن دو جزء نامطلوب کلزا بود: گلوکوزینولات ها و اسید اروسیک. اسید اروسیک حذف شد زیرا اعتقاد بر این بود که در دوزهای بالا غیرقابل خوردن یا حتی سمی خواهد بود. گیاه تازه پیشرفته به کانولا تغییر نام داد، ترکیبی از کانادایی و روغن (یا اولا) تا این تفاوت ایجا شده در نام هم آشکار گردد. طبق تعریف، اگر یک دانه برچسب کانولا داشته باشد، باید کمتر از 30 میکرومول گلوکوزینولات و کمتر از 2٪ اسید اروسیک داشته باشد.

از طرف دیگر روغن کلزا روغنی است که از دانه های گیاه کلزا استخراج می گردد. اغلب در کاربردهای صنعتی مانند فراوری بیودیزل استفاده می گردد، اما می توان از آن در آشپزی نیز استفاده کرد. روغن کلزا نسبت به روغن کانولا دارای اسید اروسیک بالاتری است، به همین علت مصرف آن در مقادیر زیاد به وسیله انسان توصیه نمی گردد.

به طور خلاصه، روغن کانولا نسخه اصلاح شده روغن کلزا است که برای مصرف انسان بی خطر است، در حالی که روغن کلزا به علت محتوای اسید اروسیک بالا برای مصرف انسان در مقادیر زیاد به وسیله متخصصین توصیه نمی گردد.

28 فایده بی نظیر کنجد برای سلامتی و زیبایی

روغن کنجد، از روغن های گیاهی خوشبو

روغن کنجد یکی از روغن های گیاهی خوراکی است که مزایای بالقوه زیادی برای سلامتی دارد، از جمله:

روغن کنجد حاوی سزامول و سزامینول است، دو آنتی اکسیدان که می تواند اثرات قدرتمندی بر سلامت شما داشته باشند. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که به کاهش آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد در بدن یاری می نمایند. تجمع رادیکال های آزاد در سلول های شما ممکن است منجر به التهاب و بیماری گردد.

تحقیقات نشان داده است که روغن کنجد دارای خواص ضد التهابی است و موجب کاهش التهاب رادر بدن افراد می گردد که ممکن است یکی از اصلی ترین مزایای آن برای سلامتی شما باشد. همان طور که می دانید التهاب مزمن می تواند مضر باشد و منجر به بیماری گردد، به همین علت مهم است که تا حد امکان آن را محدود کنید.

مفید برای سلامت قلب؛ روغن کنجد حاوی 82 درصد اسیدهای چرب غیراشباع است که برای سلامت قلب مفید است. تحقیقات روی موش ها نشان می دهد که روغن کنجد ممکن است به پیشگیری از بیماری های قلبی و حتی کند کردن رشد پلاک در شریان ها یاری کند.

می تواند به پیشگیری از سرطان یاری کند؛ از آن جایی که روغن کنجد حاوی لیگنان است که ترکیباتی هستند که ممکن است به پیشگیری از سرطان یاری نمایند. البته تحقیقات بیشتری برای آنالیز این اثر بالقوه مورد احتیاج است.

روغن کنجد سلامت پوست را بهبود می بخشد. روغن کنجد سرشار از ویتامین E است که یک ماده مغذی مهم برای سلامت پوست است. این پتانسیل را دارد که به محافظت از پوست شما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و اشعه UV یاری کند.

از روغن کنجد در طب سنتی تایوانی برای درمان التهاب مفاصل بسیار استفاده شده است و می تواند به کاهش درد مفاصل بدن یاری زیادی بکند.

روغن کنجد یک روغن همه کاره است که می تواند به روش های مختلفی در آشپزی استفاده گردد.

پخت و پز با روغن کنجد سفید: می توانید از روغن کنجد برای پختن گوشت و سبزیجات بهره ببرید. مطمئن شوید که از روغن کنجد با تازه و با رنگ روشن استفاده می کنید، زیرا اگر برای مدت طولانی عمل طبخ یا سرخ کردن را با آن ادامه دهید، تیره شده و طعم بدی به غذای شما می دهد. نقطه دود روغن کنجد حدود 410 درجه فارنهایت (210 درجه سانتیگراد) است، بنابراین می تواند بدون سوختن بسیار داغ گردد. برای جایگزینی روغن کنجد، می توانید از روغن زیتون یا روغن آووکادو بهره ببرید. انواع تصفیه شده برای مقاومت در برابر دماهای بالاتر فرآوری می شوند و برای سرخ کردن یا پختن با حرارت بالا مناسب هستند. نوع تصفیه شده کمی کمتر در برابر حرارت مقاوم است اما طعم بیشتری دارد.

طعم دهنده غذا با روغن کنجد سیاه: روغن کنجد سیاه، برشته و قهوه ای است و برای افزودن طعم آجیلی به غذاهای آماده استفاده می گردد. برای مثال می توانید حدود 1/2 قاشق چایخوری (2.5 میلی لیتر) روغن کنجد را با حدبیشتر 3 قاشق غذاخوری (44 میلی لیتر) سس سویا و 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) سرکه ترکیب کنید. در صورت تمایل آن را با مواد اضافی مانند شکر قهوه ای، تکه های فلفل چیلی و دانه های کنجد مخلوط کنید و بعد از حدود 2 دقیقه سس کنجد را با غذای مد نظرتان میل کنید، از طعم آن لذت ببرید.

28 فایده بی نظیر کنجد برای سلامتی و زیبایی (و حقایق جالبی که نمی دانید)

روغن هسته انگور، از جدیدترین روغن های گیاهی

یکی از روغن های گیاهی روغن هسته انگور است که از دانه های میوۀ انگور استخراج می گردد. سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 و ویتامین E است که می تواند به محافظت در برابر آسیب رادیکال های آزاد برای کند کردن پیری یاری کند، به جلوگیری از بعضی بیماری های مزمن و بهبود سلامت پوست یاری کند. روغن هسته انگور سالم است زیرا سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده چندگانه است و حاوی انواع ترکیبات و آنتی اکسیدان ها از جمله توکوفرول، اسید لینولنیک، کورستین، رسوراترول، پروسیانیدین ها، کاروتنوئیدها و فیتواسترول ها است.

روغن هسته انگور اغلب در پخت و پز، پخت و فرآوری مواد غذایی استفاده می گردد. نقطه دود بالایی دارد که آن را به انتخاب خوبی برای سرخ کردن تبدیل می نماید. بعلاوه به عنوان یک محصول زیبایی طبیعی استفاده می گردد، زیرا می تواند به مرطوب کردن و محافظت از پوست یاری کند.

در حالی که روغن هسته انگور به طور کلی برای مصرف و استفاده موضعی ایمن در نظر گرفته می گردد، بعضی افراد ممکن است عوارض جانبی آن را تجربه نمایند. عوارض جانبی رایج روغن هسته انگور شامل اسهال، ناراحتی معده، حالت تهوع، استفراغ، خشکی دهان، گلودرد، سرفه، سردرد و درد عضلانی است.

می تواند به جلوگیری از شیوع آکنه یاری کند. روغن هسته انگور دارای خواص ضد میکروبی است که می تواند به درمان شیوع آکنه یاری کند. این روغن با حمله به باکتری هایی که می توانند به عمق منافذ شما نفوذ نمایند و باعث ایجاد جوش شوند، پوست شما را شفاف تر می نماید.

روغن هسته انگور را می توان به روش های مختلفی برای بهبود سلامت پوست استفاده کرد. در اینجا چند نکته در خصوص نحوه استفاده از آن برای مراقبت از پوست آورده شده است:

روغن هسته انگور می تواند به عنوان یک مرطوب نماینده طبیعی برای پوست شما استفاده گردد. می توانید آن را مستقیماً روی پوست خود بمالید یا آن را با مرطوب نماینده مورد علاقه خود مخلوط کنید. آن را چند دقیقه روی پوست خود ماساژ دهید تا کاملا جذب گردد. این کار به هیدراته شدن پوست شما و بهبود خاصیت ارتجاعی آن یاری شایانی می نماید.

این روغن را می توان به عنوان روغن صورت برای یاری به کاهش خطوط ریز و چین و چروک ظاهری استفاده کرد. چند قطره روغن هسته انگور را پس از پاکسازی و تقویت پوست صورت و گردن خود بمالید و با حرکات دایره ای و رو به بالا آن را روی پوست خود ماساژ دهید.

روغن هسته انگور را می توان به عنوان پاک نماینده طبیعی آرایش استفاده کرد. چند قطره روغن هسته انگور را روی پنبه یا پد بریزید و به آرامی صورت خود را پاک کنید تا آرایش پاک گردد.

این روغن را می توان به عنوان روغن ماساژ برای یاری به تسکین عضلات دردناک و بهبود گردش خون استفاده کرد. روغن را با قرار دادن آن در یک کاسه آب گرم به مدت چند دقیقه گرم کنید. سپس آن را روی پوست خود بمالید و با حرکات دورانی ماساژ دهید.

روغن هسته انگور را می توان به عنوان یک نرم نماینده طبیعی مو برای یاری به مرطوب کردن و تقویت موهای شما استفاده کرد. چند قطره روغن هسته انگور را به موها و پوست سر خود بمالید و ماساژ دهید. بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند و سپس با شامپو بشویید.

13 فایده خارق العاده روغن هسته انگور برای سلامتی، پوست و مو

شرایط مصرف روغن های گیاهی خوراکی

روغن های خوراکی گیاهی برای پخت و پز، سالاد و سایر غذاها به کار می روند. برای استفاده از روغن های خوراکی گیاهی نکات زیر را رعایت کنید:

نگهداری در شرایط مناسب: روغن های خوراکی گیاهی باید در محیط خشک و خنک نگهداری شوند. بعلاوه، باید از نور خورشید و حرارت دور نگه داشته شوند.

استفاده در دمای مناسب: برای پخت و پز با روغن های خوراکی گیاهی، باید دمای مناسب را رعایت کرد. برای مثال، روغن های خوراکی با نقطه دود بالا، برای پخت و پز مناسب هستند، در حالی که روغن های خوراکی با نقطه دود پایین، برای سالاد و پخت و پز در دمای پایین تر مناسب هستند.

استفاده از روغن های خوراکی با کیفیت: برای استفاده در آشپزی، بهتر است از روغن های خوراکی با کیفیت بهره ببرید. روغن های خوراکی با کیفیت، معمولاً دارای نقطه دود بالاتری هستند و در دمای بالاتری می توان از آنها برای پخت و پز استفاده کرد.

استفاده از روغن های خوراکی با چربی های اشباع نشده: روغن های خوراکی با چربی های اشباع نشده، معمولاً سالم تر هستند. این نوع روغن ها، مانند روغن زیتون و روغن کنجد دارای خواص سلامتی متعددی هستند.

و در آخر این نکته قابل ذکر است که مصرف بیش از حد و خارج از برنامه روغن های گیاهی می تواند |آسیب های جبران ناپإیری برای سلامتی فرد داشته باشد. بهتر است برای استفاده مقادیر مجاز و مفید برای سلامتی با متخصصین تغذیه و رژیم غذایی مشورت کنید.

منبع: womansworld و healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "انواع روغن خوراکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع روغن خوراکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید