با رعایت این 8 نکته گیربکس اتوماتیک خودرو خراب نمی گردد!

به گزارش وبلاگ مهیار، در حین رانندگی به هیچ وجه دنده را در حالت N (خلاص) و مجدد در حالت D (حرکت) قرار ندهیم. این عمل حتما باید در زمان توقف کامل خودرو انجام شود. عدم رعایت این موضوع می تواند باعث شکستگی و آسیب جدی به مجموعه باند و صفحات کلاچ شود.

با رعایت این 8 نکته گیربکس اتوماتیک خودرو خراب نمی گردد!

علی رضا قو جلو| کارشناس خودرو- نحوه استفاده از تجهیزات ادوات و قطعات به کار رفته در خودرو در مدت زمان عمر آن ها تاثیر گذار بوده و در صورت استفاده صحیح یا به گونه ای که در دستورالعمل ها ذکر شده می توان از خرابی آن ها جلوگیری کرد.

یکی از قطعات گران قیمت خودرو مجموعه گیربکس اتوماتیک است که علاوه بر پیچیدگی در نوع ایراد، هزینه تعمیرات بالایی دارد که بسته به نوع خودرو بین 20 تا 200 میلیون تومان هزینه تعمیرات آن هاست و در بعضی موارد نیز تعمیرات پاسخگو نبوده و باید گیربکس خودر به طور کامل تعویض شود.

حال که هزینه تعمیرات را می دانیم می توانیم با رعایت چند نکته و اصلاح در نحوه استفاده از گیربکس خودرو از بروز این هزینه ها جلوگیری کرده و عمر مفید گیربکس اتوماتیک را افزایش دهیم.

1- گیربکس های اتوماتیک از هر نوعی که باشند دارای حجم مشخصی روغن بوده که این مقدار روغن می بایست همیشه در حجم و کیفیت استاندارد باشند. مالک خودرو باید طبق دستورالعمل اعلام شده به وسیله شرکت سازنده در مورد کنترل حجم و کیفیت روغن گیربکس اقدام کند. عدم رعایت موضوع باعث سوختگی صفحات کلاچ و گرفتگی مدار ساعت و شیر های گیربکس می شود.

2- تعویض به موقع روغن گیربکس حتما در دستور کار قرار داشته تا علاوه بر جلوگیری از بروز ایرادات ذکر شده در سطر بالا از تقه زدن هنگام تعویض دنده تا حدودی زیادی جلوگیری کند.

3- همچون موتور خودرو که در زمان سرد بودن باید 30 ثانیه در جا کار کند تا روغن موتور کمی گرم شده و از حالت ساسات خارج شود، روغن گیربکس نیز به گرم شدن احتیاج دارد تا عمل انتقال گشتاور و دور به خوبی صورت پذیرد. عدم رعایت موضوع باعث کاهش دور و توان گیربکس می شود.

4- هنگام رانندگی و در مواقعی که در پشت چراغ قرمز یا ترافیک قرار می گیریم اگر مدت زمان توقف کمتر از 60 ثانیه است احتیاج به خلاص نمودن دنده نیست، ولی اگر مدت زمان توقف از زمان مذکور بیشتر است می بایست حتما دنده را در حالت N (خلاص) قرار داده تا از هرزگردی و شفت گیربکس جلوگیری کنیم. عدم رعایت این موضوع باعث سوختگی صفحات کلاج می شود.

5- در حین رانندگی به هیچ وجه دنده را در حالت N (خلاص) و مجدد در حالت D (حرکت) قرار ندهیم. این عمل حتما باید در زمان توقف کامل خودرو انجام شود. عدم رعایت این موضوع می تواند باعث شکستگی و آسیب جدی به مجموعه باند و صفحات کلاچ شود.

6-در زمان قرار دادن دنده در حالت D (حرکت) حتما باید دور موتور در شرایط IDLE (با روشن کردن موتور اگر پا را بر روی پدال گاز قرار ندهیم، موتور با دوری آرام و پیوسته (حدود 900 دور بر دقیقه) آغاز به کار می نماید، به این شرایط دور آرام و یا دور پایه (IDLE) می گویند) باشد تا از اعمال فشار به مجموعه باند و مجموعه دنده ها جلوگیری شود.

7- همچون خودرو های با گیربکس دستی، هنگام قرار دادن دنده در حالت R (دنده عقب) حتما توقف کرده و پس از ایست کامل دنده را در حالت R قرار دهید.

8- هنگام توقف خودرو و زمانی که می خواهیم دنده را در حالت P (پارک) قرار دهیم رعایت ترتیب ذیل الزامی می باشد:

- ابتدا توقف کامل، پا بر روی پدال ترمز، ترمز دستی را کشیده و سپس دنده را در حالت N (خلاص) قرار می دهیم.

- پس از آن پا را از پدال ترمز برداشته و سپس دنده را در حالت P (پارک) قرار می دهیم.

عدم رعایت این موضوع و انجام هر روش دیگری می تواند باعث گیر کردن ضامن دنده P (پارک) داخل گیربکس شده و در دراز مدت باعث شکستگی ضامن و تحمیل خسارت زیادی می شود. با رعایت موارد فوق از خرابی های گیربکس اتوماتیک خودروی خود جلوگیری نمایید.

منبع: فرادید

به "با رعایت این 8 نکته گیربکس اتوماتیک خودرو خراب نمی گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با رعایت این 8 نکته گیربکس اتوماتیک خودرو خراب نمی گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید