بهداشت ضعیف دهان، بیماری لثه و ارتباط آن با بیماری های قلبی

به گزارش وبلاگ مهیار، مطالعات متعدد نشان داده است، افرادی که بهداشت دهان ضعیفی دارند و آن را رعایت نمی نمایند (مانند بیماری لثه یا از دست دادن دندان) نسبت به افرادی که رعایت بیشتری می نمایند دچار مسائل بالقوه زیادی مانند مسائل قلبی عروقی یا حمله قلبی و سکته می شوند.

چرا بیماری های قلبی عروقی با بهداشت ضعیف دهان در ارتباط است؟

بهداشت ضعیف دهان، بیماری لثه و ارتباط آن با بیماری های قلبی

تئوریهای مختلفی وجود دارد از جمله:

  • باکتری هایی که لثه ها را آلوده می نمایند و سبب ایجاد گنگی ویت و پریودنت (التهاب و عفونت لثه) می شوند، بعلاوه می توانند به رگ های خونی در نقاط دیگر بدن نفوذ نمایند و باعث التهاب و آسیب رگ های خونی شوند و ممکن است لخته های کوچک خون، حمله قلبی و سکته مغزی را به همراه داشته باشد. حمایت از این ایده به دلیل یافتن به جامانده های باکتری های دهان در عروق خونی کرونر است که با دهان فاصله زیادی دارد. بعلاوه روش آنتی بیوتیکی در درمان آن هنوز اثبات نشده است.
  • به جای آنکه باکتری باعث ایجاد مشکل گردد، این پاسخ ایمنی - التهابی بدن است که یک آبشار آسیب عروقی را در سراسر بدن، از جمله قلب و مغز ایجاد می نماید.
  • مکن است ارتباط مستقیمی بین بیماری لثه و بیماری قلبی وجود نداشته باشد. دلیل اینکه ممکن است این دو با یکدیگر روبرو شوند این است که عامل 3 (مانند سیگار کشیدن) وجود دارد که عامل خطر برای هر دو شرایط است. سایر پتانسیل های مخرب عبارتند از دسترسی ضعیف به مراقبت های بهداشتی و عدم ورزش - شاید افراد بدون بیمه درمانی یا کسانی که به خوبی به مراقبت های بهداشتی خود توجه نمی نمایند بیشتر احتمال داشته باشد که دچار سلامتی ضعیف دهان و بیماری قلبی شوند.

محققان داده های تقریبی یک میلیون نفر را که بیش از 65000 آنها مسائل قلبی و عروق را تجربه نموده اند (از جمله حمله قلبی) آنالیز کردند و دریافتند:

  • جدا از سن افراد که آن هم یک عامل مهم است، ارتباطی بین بهداشت ضعیف دهانی و بیماری قلبی عروقی وجود داشت.
  • کشیدن سیگار تا حد زیادی این ارتباط را بیشتر می نماید.

در ارتباط بین سلامت ضعیف دهان و سلامت کلی باید گفت سلامتی ضعیف دهان ممکن است تنها به بیماری قلبی عروقی محدود نگردد. مطالعات نشان می دهد که این مشکل می تواند با بیماری پریودنتال(به ویژه اگر به دلیل عفونت با یک باکتری به نام پورفیرموناس گینگریوز باشد) و آرتریت روماتوئید ارتباط داشته باشد. علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2016، ارتباط بین این باکتری مشابه و خطر ابتلا به سرطان پانکراس را نشان می دهد.

چه این ارتباط ها مستقیم باشند چه غیر مستقیم و چه تصادفی، یک دهان سالم و یک رژیم غذایی مناسب (که شامل نکشیدن سیگار و مراقبت منظم از دهان باشد)، می تواند به سلامتی دندان های شما یاری کند. تنها همین دلیل کافی است که بیشتر به فکر سلامت دهان خود باشیم.

منبع: فوت و فن / health.harvard.edu

به "بهداشت ضعیف دهان، بیماری لثه و ارتباط آن با بیماری های قلبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهداشت ضعیف دهان، بیماری لثه و ارتباط آن با بیماری های قلبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید