خبرنگاران استان اصفهان رتبه دوم احداث گلخانه را در کشور دارد

به گزارش وبلاگ مهیار، کاشان- خبرنگاران- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: این استان در بحث گلخانه رتبه سوم را در کشور دارد اما در زمینه احداث، در سال جهش فراوری به رتبه دوم کشور رسیده است.

خبرنگاران استان اصفهان رتبه دوم احداث گلخانه را در کشور دارد

به گزارش وبلاگ مهیار، مهرداد مرادمند عصر چهارشنبه در جمع وبلاگ مهیار اردستان بیان نمود: با توجه به اینکه در حاشیه بعضی نقاط شهری امکان سوء استفاده از مجوزهای گلخانه های کوچک و تغییر کاربری وجود داشت، محدودیت هایی اعمال می گردد اما گلخانه های کوچک مقایس برای شهرستانی مانند اردستان برقرار است.

وی اضافه نمود: برای احداث گلخانه ها از منابع تسهیلات تلفیقی در مناطق برخوردار وام 14.5 درصدی و برای نقاط کم برخوردار 12.5 درصد پرداخت می گردد و محدودیتی در این زمینه نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تشریح کرد: برای اصلاح الگوی کشت در استان اصفهان به منظور نهادینه کردن طرح های سازگار با کم آبی، گام های خوبی منجمله افزایش سطح گلخانه ها، افزایش ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی، اصلاح باغات، توسعه گیاهان دارویی و کشت های نشایی برداشته شده است.

وی اضافه نمود: اصفهان، استان دوم کشور در وام محصولات کشاورزی است و کوشش داریم بتوانیم با تقویت زنجیره های ارزش و فراوری شرایطی را ایجاد کنیم تا چرخه مالی بهتر و کشاورزی پرسودتری برای بهره برداران این بخش داشته باشیم.

مرادمند با اشاره به افزایش نزدیک به 80 درصدی سطح آبیاری تحت فشار و 100 درصد افزایش در توسعه گلخانه ها از ابتدای سال 92 تا کنون، یادآور شد: 100 درصد افزایش استفاده از مواد خام کشاورزی با بهره برداری از جوازهایی که در صنایع تبدیلی و تکمیلی داده شده را شاهد خواهیم بود.

وی همچنین گفت: تسهیلات مکانیزاسیون برای خرید ادوات کشاورزی شناور است، هرچند تعداد تراکتور اختصاصی در 6 ماهه نخست سال جاری محدودیت داشت و حدود 173 دستگاه بود که با پیگیری ها در 6 ماهه دوم قرار است به نزدیک 400 دستگاه افزایش یابد و امیدواریم مسائل کمتر گردد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، مجتمع های دام و طیور در زمینه تهیه ادوات و مکانیزه کردن کشت نیز می توانند از این تسهیلات استفاده کننند و مسئله ای در این زمینه وجود ندارد.

مرادمند در خصوص کمبود نهاده های دامی نیز بیان نمود: این بحث کشوری است و با تاسف در چند ماه گذشته به دلیل تامین نشدن ارز، واردات نهاده ها دچار مشکل شد و دام داران در تنگنا قرار گرفتند، هرچند کوشش کردیم حداقل مورد احتیاج را فراهم کنیم و بر این اساس 30 تا 40 درصد نهاده ها با ارز یارانه ای تامین شد.

وی اضافه نمود: کوشش کردیم در مرغداری های تخمگذار کمترین آسیب وارد گردد اما در مرغداری های گوشتی اگرچه به نسبت کشور شرایط بهتری در زمینه جوجه ریزی داشتیم، اما به هر روی فراورینمایندگان و دامداران بسیار اذیت شدند چرا که مجبور بودند نهاده ها را از بازار آزاد تامین نمایند که موجب افزایش هزینه ها و کاهش سود شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان توضیح داد: مشکل در زمینه جو و ذرت کمتر اما در سویا و کنجاله بیشتر بود که بر اساس قول مدیرعامل سازمان پشتیبانی امور دام کشور، امیدواریم مساله تا خاتمه شهریورماه رفع گردد.

وی در خصوص مصوبه سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به شهرستان اردستان و قول مساعد مبنی بر تخصیص 70 میلیارد ریال برای قنات های این شهرستان گفت: 35 میلیارد ریال تا کنون در قالب اسناد خزانه اختصاص یافته است که در حال مبادله موافقت نامه هستیم و به زودی در اختیار شهرستان قرار می گیرد.

استان پنج میلیون نفری اصفهان، 568 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که برابر پنج درصد از مساحت این استان و 3.9 درصد از مجموع اراضی کشاورزی کشور است و حدود 185 هزار نفر در این بخش فعال هستند.

شهرستان اردستان با جمعیت افزون بر 42 هزار نفر، در فاصله نزدیک به 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران استان اصفهان رتبه دوم احداث گلخانه را در کشور دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استان اصفهان رتبه دوم احداث گلخانه را در کشور دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید