شیرینی های ترکی

به گزارش وبلاگ مهیار، از تفریحات مجذوب کننده در کشور ترکیه شکم گردی است که با توجه به داشتن فرهنگ غذایی بسیار متنوع که میراثی به جا مانده از سفره مردم عثمانی، خاورمیانه و مدیترانه است تجربه و یادگاری ناب از سفر به شمار می آید. در این بین شیرینی ها و دسرها جزو خوشمزه ترین خوراکی های ترکی به شمار می آیند. به همراهانی که قصد سفر به ترکیه یا رزرو تور ترکیه را دارند پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با انواع مختلف آن تا خاتمه با خبرنگاران همراه باشند.

شیرینی های ترکی

باقلوای ترکی

باقلوا از دسرهای معروف ترکیه است که از عثمانیان برای این کشور به یادگار ماند و امروز در سراسر دنیا شناخته شده است. در این شیرینی خوشمزه از لایه های متعدد خمیر فیلو Filoیا phyllo (که با نام خمیر یوفکا یا خمیر تراشه ای هم شناخته می گردد و مانند ورقه کاغذ بسیار نازک است) استفاده می گردد که در میان آن مغزهایی مانند پسته، گردو، بادام یا فندق به همراه شهد یا عسل و شکلات ریخته می گردد. باقلوا با توجه به مواد به کار رفته در آن انواع مختلفی دارد که می تواند سلیقه های مختلف را پوشش می دهد، برای مثال هاووچ دیلیمی باکلوا Havuç dilimi baklava با شیره و شهد بسیار غلیظ درست شده که حالت تر مانند دارد اما در مقابل کورو باکلوا Kuru قرار گرفته است که شیره کمتری داشته و در نتیجه کمی خشک تر است که باعث می گردد برای سوغات به علت داشتن عمر طولانی تر گزینه مناسبی به نظر برسد. اگر درباره تهیه آن کنجکاوید به مقاله طرز تهیه باقلوای ترکی مراجعه کنید.

دسر ترکی شکرپاره

شکرپاره Şekerpare یکی از دسرهای محبوب در ترکیه است. برای درست کردن این کوکی های خوشمزه درون یک ظرف دیگر 2 عدد تخم مرغ را با 1 لیوان شکر مخلوط نموده و خوب هم می زنیم. نصف قاشق چای خوری وانیل و 125 گرم کره نرم شده را به آن اضافه نموده مخلوط میکنیم و بعد 1 لیوان روغن مایع اضافه شده به مواد قبلی را هم می زنیم. 1 لیوان آرد سمولینا و 1 قاشق غذاخوری بکینگ پودر را درون ظرف می ریزیم با به هم می زنیم بعد 1 لیوان آرد را آرام آرام تا زمانی که خمیر به دست نچسبد اضافه می کنیم تا در نهایت خمیر بافت نرمی پیدا کند. فر را گرم می کنیم، کف سینی آن کاغذ روغنی قرار می دهیم سپس توپک های کوچک خمیر را در کف دست گرد می کنیم و در سینی فر قرار می دهیم. یک زرده تخم مرغ زده شده را با استفاده از فرچه برای رومال روی شیرینی ها می کشیم و سپس در دمای 180 درجه سانتیگراد به مدت 20 دقیقه قرار می دهیم. در این فاصله برای تهیه شهد درون یک ظرف 2 لیوان آب و حدود دو و نیم لیوان شکر می ریزیم و بر روی حرارت قرار می دهیم و 10 دقیقه تا حل شدن شکر به آن موقع می دهیم. در آخر به آن 1 قاشق چای خوری آبلیموی تازه اضافه می کنیم و ظرف را از روی حرارت برمی داریم. زمان می دهیم تا کمی خنک گردد. شهد را بر روی شیرینی های داغ از فر درآمده می ریزیم و برای داشتن بافتی نرم و لطیف یک ربع زمان می دهیم تا کاملا جذب گردد و روی آن ها را بسته به سلیقه و ذائقه خود یا با پودر پسته یا فندق و بادام و یا با سایر مغزها تزیین می کنیم، بهتر است که مغزها را خرد نکنید.

شیرینی کادایف معروف ترکی

برای درست کردن شیرینی کادایف Kadayif پسته ای مواد شربت را که شامل 2 فنجان آب، دو و نیم فنجان شکر و 1 تکه لیمو است را در قابلمه ریخته، خوب هم می زنیم تا بجوشد. بعد حرارت را کاهش داده و 15 دقیقه زمان می دهیم تا شکر حل گردد و قوام پیدا کند. بعد آن را از روی حرارت برداشته اجازه می دهیم تا سرد گردد.

1 قاشق غذاخوری کره آب شده را برای چرب کردن کف قالب فر استفاده می کنیم. 500 گرم رشته خام کادایف را روی ورقه روغنی می ریزیم و 200 گرم کره آب شده را روی آن می ریزیم و با دست خوب ورز می دهیم تا کاملا مخلوط گردد. نصف کادایف کره ای شده را کف قالب ریخته و روی آن را خیلی محکم با ته لیوان فشار می دهیم. دمای فر را بر روی 200 درجه سانتی گراد یا 400 درجه فارنهایت قرار می دهیم و حدود 30 دقیقه زمان می دهیم تا به رنگ طلایی دربیاید و خوب بپزید. بعد از خارج کردن از فر آن را به صورت مربع های کوچک برش داده و تا وقتی که داغ است شربت سرد شده را روی آن می ریزیم و 3 ساعت برای جذب شهد برای داشتن یک پایه مرطوب به آن موقع می دهیم. یک و نیم فنجان پسته خرد شده یا پودر پسته را روی آن پاشیده و سرو می کنیم.

شیرینی ترکی کونفه

برای درست کردن شیرینی کونفه Kunefe فنجان آب و 1 فنجان شکر به همراه 1 تکه لیمو را درون قابلمه می ریزیمو 15 دقیقه بر روی حرارت ملایم آن را می جوشانیم و بعد از غلیظ شدن زمان می دهیم تا خنک گردد.

100 گرم کره ذوب شده با دمای محیط را بر روی 2 فنجان رشته نازک خام کادایف می ریزیم. کف 2 قابلمه یا تابه گود را با کمی کره آب شده چرب می کنیم رشته های کادایف کره ای شده را به 2 قسمت تقسیم می کنیم و در هر 2 تابه قرار می دهیم. 200 گرم پنیر خرد شده موزارلا را که بدون نمک است به صورت مساوی در هر تابه روی رشته ها می ریزیم و با دست روی آن فشار می دهیم تا روی آن فیکس گردد. اجاق گاز را با کمترین حرارت روشن می کنیم و آن ها را می پزیم تا کف آن طلایی رنگ گردد بعد طرف دیگر را می پزیم تا آن هم طلایی گردد. بهتر است برای جلوگیری از وا رفتن از 2 تابه برای پشت و رو کرد استقاده گردد. در نهایت بعد از بیرون آمدن از تابه شربت یا شهد سرد شده را روی آنها می ریزیم زمان می دهیم تا جذب گردد. به مقدار دلخواه پودر پسته بر روی آن می ریزیم و داغ داغ سرو می کنیم. کونفه به عنوان دسر معمولا پس از کباب سرو می گردد.

کیک ترکی روانی

روانی Revani یا ریوانی که با نام سمولینا کیک Semolina cake هم شناخته می گردد یکی از دسرهای خوشمزه ترکیه است که برای تهیه آن باید به صورت زیر عمل کرد:

برای تهیه شربت و شهد 2 پیمانه شکر و 2 فنجان آب را در قابلمه ریخته و زمان می دهیم تا بجوشد. بعد از به جوش آمدن حرارت اجاق را در کمترین حالت خود قرار داده، 20 دقیقه زمان برای غلیظ شدن به آن می دهیم سپس کمی آب لیمو را به آن اضافه نموده و می گذاریم 2 دقیقه دیگر بجوشد. در نهایت زیر گاز را خاموش می کنیم و زمان می دهیم تا شهد خنک گردد.

درون یک ظرف بزرگ 1 فنجان بلغور یا سمولینا، نصف پیمانه آرد و 2 قاشق چایخوری بکینگ پودر ریخته و مخلوط می کنیم. در یک کاسه دیگر 3 عدد تخم مرغ و نصف فنجان شکر را با همزن هم می زنیم تا کشدار گردد. 1 فنجان روغن زیتون بی بو و 1 فنجان ماست را اضافه و خوب مخلوط می کنیم. محتویات ظرف اول را به ظرف دوم اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم. یک قالب گرد انتخاب نموده، کف و لبه های آن را به کره آغشته می کنیم. مواد را داخل قالب ریخته، فر را روی 350 درجه فارنهایت یا 180 درجه سانتیگراد قرار داده، 30 دقیقه زمان برای پخت به آن می دهیم تا طلایی گردد. بعد از این زمان یک خلال دندان را درون کیک فرو می کنیم اگر خوب و تمیز بیرون آمدکیک را از فر خارج می کنیم. آن را برش داده، شربت آماده شده را روی کیک گرم ریخته و زمان می دهیم تا کاملا جذب گردد. از 1 قاشق غذاخوری نارگیل خشک شده برای تزیین روی کیک استفاده می کنیم.

کوکی ترکی تاهینی

برای درست کردن کوکی مقوی تاهینی با ساده ترین مواد با ما همراه باشید. دو و نیم پیمانه آرد، 1 پیمانه پودر قند، 1 لیوان تاهینی tahini (خمیر دانه کنجد)، نصف فنجان روغن زیتون بی بو را با هم مخلوط نموده تا یک خمیر با بافت نرم به دست بیاید. روی سینی فر را با کاغذ روغنی می پوشانیم. خمیرها را به صورت توپکی درآورده و روی سینی قرار می دهیم. این کوکی 20 دقیقه با دمای فر 350 درجه فارنهایت احتیاج به پخت تا طلایی شدن دارد. بعد از پخت برای خنک شدن 15 دقیقه زمان می دهیم و بعد آن را از سینی جدا می کنیم.

برای درست کردن تاهینی سمسم TAHINI SESAME که پوشیده از کنجد است به این شیوه عمل می کنیم:

درون 1 ظرف بزرگ نصف فنجان کره نرم شده با دمای محیط را با یک چهارم فنجان روغن زیتون بی بو و 1 پیمانه پودر قند مخلوط می کنیم. یک چهارم فنجان شیر، یک چهارم فنجان تاهینی و 1 تخم مرغ را به آن اضافه می کنیم. دو و نیم فنجان آرد و نصف قاشق چایخوری بیکینگ پودر را به آن اضافه نموده تا جایی که به دست نچسبد هم می زنیم. کمی خمیر را بر روی کمی آرد گرد می کنیم. در یک کاسه یک چهارم فنجان ملاس Molasses یا شیره و یک چهارم فنجان آب را با هم مخلوط می کنیم. یک چهارم فنجان کنجد بو داده شده را کف یک بشقاب می ریزیم. بعد خمیرها را به ترتیب در مخلوط ملاس و آب و بعد در دانه های کنجد تا جایی که همه جای آن کاملا پوشیده باشد قرار می دهیم و آن را روی کاغذ روغنی سینی فر قرار می دهیم. فر را با دمای 175 درجه سانتیگراد یا 350 درجه فارنهایت گرم می کنیم. بعد از پخت زمان می دهیم تا خنک گردد بعد از روی سینی آن را جدا می کنیم.

شیرینی مقرون به صرفه ترکی چورس

برای تهیه چورس که با نام ترکیش سوییت چورس Turkish Sweet Churros هم شناخته می گردد و یکی از شیرینی های مقرون به صرفه قیمت ترکیه است ابتدا باید برای تهیه شهد 4 فنجان آب و 4 فنجان شکر را مخلوط نموده و حرارت دهیم تا بجوشد. وقتی که کمی غلظت پیدا کرد 1 قاشق غذاخوری آب لیمو را به آن اضافه نموده، 3 دقیقه دیگر جوشانده و بعد از روی اجاق برمی داریم و اجازه می دهیم تا سرد گردد.

2 فنجان آب با 50 گرم کره را درون قابلمه ریخته و حرارت می دهیم. 2 و نیم فنجان آرد را به آن اضافه نموده و سریع هم می زنیم. 1 قاشق چایخوری شکر به اضافه کمی نمک درون قابلمه می ریزیم. تمامی مواد را به مدت 5 دقیقه روی حرارت کم هم می زنیم تا جایی که خمیر نچسبد. بعد آن را از روی گاز برداشته و اجازه می دهیم تا در دمای اتاق کمی خنک گردد. بعد از خنک شدن 3 عدد تخم مرغ، 1 قاشق غذاخوری نشاسته و 1 قاشق غذاخوری سمولینا را با همزن تا جایی که یکدست گردد، هم می زنیم. مواد به دست آمده را درون یک کیسه فریز می ریزیم و یک گوشه از آن را با قیچی می بریم و به شکل دایره ای به هم پیوسته درون یک تابه با 2 فنجان روغن آفتابگردان سرد می ریزیم و حرارت میانه اجاق تنظیم نموده و آنها را سرخ می کنیم. به محض طلایی شدن وقتی هنوز داغ هستند آنها را داخل شهد سرد شده برای چند دقیقه قرار می دهیم و بعد برای سرو آن را درون ظرفی می چینیم.

یکی از نکات مهم در هنگام سرخ کردن این است که هر بار باید کاملا روغن خنک گردد و بعد با حرارت میانه اجاق سرخ گردد. خنک نبودن روغن در هر بار باعث می گردد که خوب مغزپخت نگردد.

لکما یا بامیه ترکی

لکما Lokma یا همان بامیه های ایرانیان که در ماه رمضان بسیار پرطرفدار است یکی از دسرهای کشور ترکیه به شمار می آید. برای تهیه شربت یا شهد 1 قاشق غذاخوری شکر و 2 فنجان آب را با هم مخلوط نموده و 15 دقیقه زمان می دهیم تا بجوشد. سپس 1 قاشق غذاخوری آب لیمو را اضافه نموده به مدت 5 دقیقه می گذاریم تا به جوش بیاید. ظرف را از روی اجاق برمی داریم تا سرد گردد.

1 فنجان آب ولرم، 2 پیمانه شکر و 1 قاشق غذاخوری مخمر خشک فوری را در یک کاسه کوچک مخلوط می کنیم. 2 فنجان آرد را در یک کاسه بزرگ الک نموده محتویات کاسه کوچک را در این ظرف می ریزیم و با همزن خوب مخلوط می کنیم. 1 عدد تخم مرغ و کمی نمک را افزوده، هم می زنیم تا خمیر بافتی یکدست، نرم و چسبناک پیدا کند. روی ظرف رامی پوشانیم و به مدت 1 ساعت به خمیر استراحت می دهیم تا حجیم گردد. 1 فنجان روغن آفتابگردان را با حرارت زیاد گرم می کنیم. کمی از خمیر را به شکل توپکی درآورده و درون قابلمه می ریزیم. 1 دقیقه زمان برای طلایی شدن آن ضروری است. بعد از بیرون آوردن بلافاصله تا زمانی که داغ است آن را درون شهد فرو می بریم. بامیه های ما آماده است.

لوکوم شیرینی محبوب مردم ترکیه

لوکوم Lokum که در دسته بندی دسرهای کشور ترکیه قرار می گیرد به شکل زیر تهیه می گردد: درست کردن آن کمی سخت است اما در هر صورت 1 قاشق چایخوری آب لیمو، 2 و یک چهارم فنجان شکر و 1 فنجان آب را برای تهیه شهد درون 1 قابلمه عمیق مخلوط می کنیم در ابتدا با حرارت میانه بعد از حل شدن شکر حل با حرارت زیاد و سپس با حرارت ملایم به اجازه می دهیم تا به مدت 10 تا 15 دقیقه در دمای 260 درجه فارنهایت یا 126 درجه سانتیگراد بجوشد یا یک قاشق شربت قند را در ظرف آب سرد می ریزیم به شکل گلوله درمی آید اگر بعد از درآوردن از آب سفت نبود باید زمان بیشتری برای جوشیدن به شهد بدهیم.

1 و یک چهارم پیمانه خمیر نشاسته ذرت را در یک قابلمه دیگر ریخته، نصف قاشق چایخوری کرم تارتار (از قنادی تهیه گردد)، 1 و یک چهارم پیمانه نشاسته ذرت و 1 فنجان آب مخلوط می کنیم تا یکدست گردد. آن را روی حرارت میانه انقدر هم می زنیم تا کاملا یکدست گردد. سپس شهد را کم کم اضافه نموده و در این میان مرتب هم می زنیم تا کاملا مخلوط گردد. حالا حرارت اجاق را به کم نموده، به مدت 50 دقیقه زمان می دهیم تا بپزد البته در این میان گاهی باید هم زده گردد. بعد از این مدت قابلمه را از روی حرارت برمی داریم، 2 قاشق غذاخوری رنگ خوراکی و 1 قاشق چایخوری گلاب را روی آن می ریزیم و روی حرارت هم می زنیم. 1 شب زمان می دهیم تا با دمای اتاق سفت گردد. بعد از اینکه خودش را گرفت روی میز سه چهارم پیمانه پودر قند و یک چهارم فنجان نشاسته ذرت می پاشیم و لوکوم را به آن آغشته می کنیم. در این مرحله می توان انواع مغزها را به آن افزود و ورز داد تا کاملا مخلوط گردد و بعد با چاقو به شکل نواری برش می دهیم. برش های نواری را به شکل مربع های کوچک می بریم. لوکوم ما آماده است. بسیاری از ایرانیان که با تور استانبول تنها برای گشت و گذار به این شهر می روند، لوکوم را به عنوان سوغات با خود به همراه می برند.

شیرینی ترکی مناسبتی کالبورا باستی

کالبورا باستی Kalburabasti یا اورماسیکا Urmašica در عید فطر و عید قربان در ترکیه بسیار پرمصرف است.

درون یک قابلمه 3 فنجان آب و 3 فنجان شکر می ریزیم بر روی حرارت میانه اجازه می دهیم تا 20 دقیقه بجوشد. کمی آبلیمو تازه به آن اضافه نموده 3 دقیقه دیگر زمان می دهیم تا بجوشد بعد آن را از روی حرارت برداشته و می گذاریم تا در دمای اتاق خنک گردد.

درون 1 کاسه 100 گرم کره آب شده با دمای اتاق (بدون نمک باشد)، 100 میلی لیتر روغن نباتی، 100 میلی لیتر شیر، 1 قاشق غذاخوری ماست ساده، 2 قاشق غذاخوری سمولینا را با هم مخلوط می کنیم. سه و نیم فنجان آرد سفید و 2 قاشق چایخوری بکینگ پودر را الک می کنیم و با مواد به خوبی مخلوط می کنیم. روی خمیر را می پوشانیم و آن را در یخچال به مدت 10 دقیقه برای استراحت قرار می دهیم. بعد از آن خمیر را به شکل توپکی درآورده، درست کنید. در کف دست پهن می کنیم و آن را روی سطحی مانند رنده قرار می دهیم. درون خمیرها را با 150 گرم گردوی خرد شده پر می کنیم و کامل آن را می بندیم. اورماسیکاهای آماده شده را در مدت زمان 25 دقیقه با درجه حرارت 350 درجه فارنهایت در فر قرار می دهیم. بعد از این مدت شهد را روی آن می ریزیم و 1 ساعت برای جذب شدن به آن موقع می دهیم. در نهایت روی آن ها را با 100 گرم پودر پسته تزیین می کنیم و درون ظرف پذیرایی قرار می دهیم.

سخن وبلاگ مهیار

توجه داشته باشید که اغلب شیرینی های ترکیه با حساب ارز ایران گران هستند و مانند سالهای قبل نمی توان مقدار زیادی از آنها را خریداری و با خود به ایران آورد، بنابراین توصیه می کنیم که پیش از خرید از چند فروشگاه قیمت بگیرید.

شما کدام یک از شیرینی های ترکی را تست کردید؟

در قسمت نظرات جوابگوی سوالات شما عزیزان هستیم.

منبع: فاینداتور

به "شیرینی های ترکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیرینی های ترکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید