دانستنی هایی جالب درباره ساخت ماشین های ضد گلوله ، ماشینی که هم ضد گلوله است و هم ضد انفجار!

به گزارش وبلاگ مهیار، هرچند همه تصور می نمایند انسان های مشهور و ثروتمند زندگی بهتر و راحت تری دارند، اما باید پذیرفت این معروفیت و ثروت فراوان گاهی بلای جان آنها می گردد.

دانستنی هایی جالب درباره ساخت ماشین های ضد گلوله ، ماشینی که هم ضد گلوله است و هم ضد انفجار!

به گزارش وبلاگ مهیار، به عنوان مثال شخصیت های مهم مجبورند برای حفظ جان خود و خانواده شان از بادی گاردهای حرفه ای و سیستم های امنیتی ضدسرقت و جنایت استفاده نمایند. به هرحال اعضای خانواده و ثروت این گونه افراد مشهور، طعمه خوبی برای جانیان و سارقان به شمار می رود.

به همین علت است که در کشورهای غربی اولین اقدام پس از دست یابی به ثروت و معروفیت، استخدام بادی گارد و استفاده از سیستم های امنیتی است. یکی از ملزومات این سیستم ها، اتومبیل هایی است با شیشه ها و بدنه ضدگلوله! در گذشته تنها ماموران پلیس و مقامات کشوری از این گونه اتومبیل ها استفاده می کردند اما با افزایش آمار جرم و جنایت، مخصوصا در طبقه مرفه و شخصیت های برجسته جامعه، استقبال از چنین محصولاتی گسترده تر شده است. با هم روند ساخت و تهیه این گونه اتومبیل های زره پوش را مرور می کنیم:

در اتومبیل های ضدگلوله از لایه های مستحکم و مقاوم آلیاژهای مختلف فلزی برای پوشاندن تمام قسمت های حساس اتومبیل استفاده می گردد. در کل، بدنه این گونه اتومبیل ها باید در برابر شلیک هرنوع گلوله ای از سلاح های سبک یا اتوماتیک مقاوم باشد. دو نوع لایه حفاظتی در این مرحله مورد استفاده قرار می گیرد: شفاف و مات! لایه های حفاظتی شفاف مختص شیشه های اتومبیل هستند: شیشه هایی با ذرات متراکم و خاصیت ضدگلوله که لایه های مقاومی از جنس پلی کربنات بین آن قرار می گیرد تا از عبور گلوله های سلاح های اتوماتیک نیز جلوگیری کند.

شرکت های خودروسازی بسیاری تنها روی ساخت ماشین های ضد گلوله سرمایه گذاری می نمایند

نکته ای که درباره این گونه شیشه ها مهم و لازم است، مقاومت یکپارچه است؛ در شیشه های معمولی، شکستگی و ترک در قسمتی از لایه شیشه به سرعت به قسمت های دیگر منتقل می گردد و شیشه اصطلاحا خرد می گردد! اما شیشه های ضدگلوله به علت استفاده از ذرات متراکم، فاقد چنین ویژگی منفی هستند و حتی وجود ترک و شکستگی در قسمتی از آن نمی تواند باعث شکستن کل لایه گردد. چون تمام قسمت های شیشه ضدگلوله در کنارهم از عبور گلوله جلوگیری می نمایند.

کارخانه های فراورینماینده این گونه لایه های محافظتی از علم ساخت بدنه جت های جنگی استفاده می نمایند، یعنی استفاده از چرخش گلوله برای متوقف کردن آن! این فرایند اصلا پیچیده نیست؛ گلوله شلیک شده (از هر کالیبری) برای عبور از لایه حفاظتی روند چرخشی تعیینی دارد. اما اگر بدنه مقاوم شده بتواند پس از اولین برخورد گلوله، این قدرت چرخشی فراوان را به طور یکسان بین تمام قسمت های لایه حفاظتی تقسیم کند، از سرعت و قدرت گلوله کاسته می گردد و در واقع می توان از قدرت چرخشی گلوله علیه آن، استفاده کرد.

اینجا هم باز با همان قانون مشهور نیوتن سروکار داریم؛ بازگشت انرژی در خلاف جهت! بنابراین تصور عموم درباره مقاومت این شیشه ها اشتباه است؛ تقریبا همه گمان می نمایند این شیشه های ضدگلوله مثل دیوار در مقابل گلوله ساکن می ایستند و از حرکت آن جلوگیری می نمایند! نه، در واقع این شیشه ها با همان قدرت شلیک، به گلوله نیرو وارد می نمایند تا از حرکتش جلوگیری نمایند نه اینکه مثل دیوار بایستند و مقاومت نمایند!

برای ساخت این ماشین ها از فایبرگلاس ضدگلوله، لایه های ضدگلوله کولار، لایه های فولادین ضدگلوله و بدنه های ضدگلوله شرکت اسپکترا شیلد استفاده می گردد

مساله مهم دیگر حفظ شفافیت در این گونه شیشه هاست: به هرحال به رغم ضدگلوله بودن، اصلی ترین ویژگی یک شیشه اتومبیل، شفافیت آن است؛ چون پس از شلیک گلوله هم باید شیشه های اتومبیل با حفظ شفافیت، نور را از خود عبور دهند تا فرایند رانندگی مختل نگردد. به همین علت است که مهندسین این صنعت از ویژگی انتقال انرژی به طور مساوی به تمام قسمت های لایه استفاده می نمایند. به این ترتیب قسمتی از لایه که مورد اصابت گلوله قرار گرفته خمیده یا کدر نمی گردد و مانعی برای عبور نور و مشاهده اجسام ایجاد نمی نماید.

نوع دوم لایه های محافظتی که مات است در بدنه اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرد. برای ساخت این لایه ها از نایلون متراکم ضدگلوله، فایبرگلاس ضدگلوله، لایه های ضدگلوله کولار، لایه های فولادین ضدگلوله و بدنه های ضدگلوله شرکت اسپکترا شیلد استفاده می گردد. این شرکت بدنه های ضدگلوله را از آلیاژ فلزات مختلف و در حرارت بسیار بالا فراوری می نماید تا صفحاتی مقاوم ولی سبک با خاصیت ضدگلوله ارائه دهد. صفحات فراوری این شرکت ده برابر مقاوم تر از لایه های فولادین ضدگلوله معمولی هستند. در این لایه های حفاظتی نیز خاصیت انتقال انرژی واردشده به صورت مساوی به تمام قسمت های لایه وجود دارد!

در ساخت تایرهای اتومبیل های ضدگلوله نیز از فایبرگلاس مقاوم و لایه های ویژه استفاده می گردد تا اتومبیل ضدگلوله به اتاقک ضدگلوله تبدیل نگردد! به هرحال مهم ترین اقدام پس از حمله مهاجمان، فرار از صحنه در کمترین زمان ممکن است!

خودروهای ضد گلوله پس از فراوری مورد آزمایش قرا رمی گیرند

اما شاید بپرسید منظور از قسمت های حساس اتومبیل چیست؟ به هرحال نمی توان در تمام قسمت های بدنه یک اتومبیل ضدگلوله از لایه های یکسان استفاده کرد، به همین علت فزونین لایه های حفاظتی اتومبیل برای حفاظت از رادیاتور و باک بنزین مورداستفاده قرار می گیرند چون اصابت گلوله با این قسمت ها، به معنای خاتمه کار راننده است! این شرکت از شعار ساده ای برای فروش محصولات خود استفاده می نماید: زندگی شما ارزشمند است، از آن حفاظت کنید!

شرکت ال ال سی (اتومبیل های زره پوش) از شرکت های فعال در این صنعت است که خدماتی ویژه در اختیار مشتریان قرار می دهد؛ مردم اروپا از کشورهای مختلف می توانند اتومبیل خود را در اختیار این شرکت قرار دهند تا مهندسین ال ال سی به سرعت اتومبیل های معمولی را به اتومبیل های زره پوش و ضدگلوله تبدیل نمایند. به هرحال تبدیل یک اتومبیل معمولی به یک اتومبیل ضدگلوله در مقایسه با فراوری یک اتومبیل ضدگلوله، فرایند دشوارتر و پیچیده تری است.

مدل هایی که این شرکت تا به حال ارائه داده عبارتند از لکسوس، مرسدس، بی ام وه، لینکلن و کادیلاک. اما سران این شرکت مدعی اند می توانند تمام اتومبیل های اروپایی را با هزینه ای معقول، زره پوش و ضدگلوله نمایند! ضمناً این شرکت ماشین های سنگین را هم به بدنه ضدگلوله مجهز می نماید چون امروزه سرقت های بزرگ در جاده های ترانزیتی صورت می گیرد و ماک ها، ولووها و فوردهای بزرگ الجثه نیز باید از طریق لایه های حفاظتی ضدگلوله ایمن شوند! شرکت سیف کیج یکی دیگر از شرکت های فعال در صنعت فراوری لایه های حفاظتی ضدگلوله است که آزمایشگاه های ویژه ای برای تست این لایه ها در اختیار دارد.

شیشه های ضد گلوله یکی از ویژگی های اصلی خودروهای ضد گلوله است

در این تست ها، گلوله های مختلف سلاح های سبک و اتوماتیک از زوایا و فواصل مختلف به قسمت های مختلف بدنه و شیشه اتومبیل شلیک می شوند تا درجه کیفیت و مقاومت آنها به دست آید. فرایند فراوری این گونه لایه ها پس از فراوری محصول به خاتمه نمی رسد و تست های کنترل کیفیت و طبقه بندی درجه مقاومت، از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

فزونین آزمایشگاه های تست لایه های حفاظتی سیف کیج در آمریکا و آلمان مستقر هستند و گواهینامه هایی که این آزمایشگاه ها برای لایه های مختلف فراوری درنظر می گیرند در سراسر دنیا اعتبار دارند. محصولات این شرکت برای حفاظت از شاسی اتومبیل، فزونین انتخاب به شمار می آیند چنانکه تست های مختلف آزمایشگاهی نشان می دهد حتی انفجار همزمان دو نارنجک جنگی، نمی تواند بدنه مقاوم ساخته شده از طریق سیف کیج را از بین ببرد!

بعلاوه سیف کیج ابتکار جالبی ارائه نموده و در چندنقطه حساس اتومبیل های زره پوش خود چند شوک گیر قدرتمند نصب نموده است؛ این شوک گیرها درجه امنیتی بالایی (آی ای دی) دارند و به عنوان مثال در نقطه مرکزی شیشه جلوی اتومبیل نصب می شوند تا حجم بالایی از فشار ناشی از شلیک گلوله یا انفجار را جذب خود نمایند.

بسیاری از ماشین های ضدگلوله، ضد انفجار هم هستند و مثلا اگر به آنها شلیک گردد تنها از مسیر خود منحرف می شوند

و حالا نگاهی می اندازیم به شرکت اتومبیل های زره پوش آلپاین که یکی از باسابقه ترین شرکت های فعال در عرصه تبدیل اتومبیل های معمولی به اتومبیل های زره پوش به شمار میرود. آنها سه شعار اصلی دارند: مهندسی، تجربه، مقاومت! اولین بخش، مهندسی است؛ لابراتوارهای این شرکت همواره در حال تست و آزمایش روش ها و مواد تازه هستند تا اطلاعات و علم خود را در این زمینه به روز نمایند.

البته سطح مقاومت گوناگونی برای اتومبیل های مختلف در نظر می گیرند تا برای مشتریان این شرکت نیز به صرفه باشد. پس از خاتمه فرایند ایمن سازی هم تست های مختلف کنترل کیفیت، هم در آزمایشگاه های شرکت و هم در کارگاه های خارج از آن انجام می گردد تا نتیجه مطلوب تضمین گردد.

بخش دوم، تجربه است؛ تنها مهندسین و تکنیسین های کارآزموده و باسابقه در این شرکت فعالیت می نمایند و می توان تیم مهندسی و آزمایشگاهی آن را کلکسیون حرفه ای ها نامید. به هرحال این شرکت در طول چندین سال، اعتباری به دست آورده و به پشتوانه همین اعتبار می تواند افراد پرتجربه را زودتر از دیگر شرکت ها به خدمت بگیرد. بخش سوم، مقاومت است؛ مهندسین آلپاین ابتدا ساختار کلی اتومبیل را به دقت تحلیل می نمایند تا نقاط حساس اصلی تعیین گردد.

سپس از آلیاژهای مختلف برای ایمن سازی این نقاط حساس استفاده می نمایند. جالب است بدانید با وجود لیست بلندبالایی از حملات مسلحانه به محصولات این شرکت، هنوز هیچ مورد ضعفی یافت نشده و کارنامه محصولات سبک و سنگین این شرکت همچنان درخشان به جای مانده است. اما نکته اصلی فزونی این شرکت بر رقبا، ایمن سازی خودروهای شاسی بلند یا اصطلاحا x44 است.

برای نصب شیشه ها ، مهندسین بادقت لازم شیارهایی را تعبیه می نمایند تا شیشه از محل خود خارج نگردد

در این گونه اتومبیل ها، میزان گیری دقیق و حفظ نقطه ثقل خودرو و طراحی فزونین روش برای محافظت تمام بدنه آن در برابر گلوله کار بسیار دشواری است. مهندسین این شرکت با استفاده از لایه های سبک در عین مقاوم بودن، نقطه ثقل خودرو را در همان میزان سابق حفظ می نمایند تا بالانس حرکتی خودرو پس از افزودن لایه های حفاظتی ضدگلوله مختل نگردد.

آلپاین تنها شرکتی است که در فرایند ایمن سازی خودرو، ورقه های بزرگ لایه اصلی شاسی اتومبیل در قسمت سرنشینان را کاملا تعویض می نماید تا با کاهش وزن خودرو، شاسی در اثر افزودن لایه های محافظتی، سنگین نگردد. البته ناگفته پیداست استفاده از این روش باعث افزایش قیمت کلی عملیات ایمن سازی می گردد!

منبع: همشهری آنلاین

به "دانستنی هایی جالب درباره ساخت ماشین های ضد گلوله ، ماشینی که هم ضد گلوله است و هم ضد انفجار!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی هایی جالب درباره ساخت ماشین های ضد گلوله ، ماشینی که هم ضد گلوله است و هم ضد انفجار!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید