دستور پخت کیک داکواز؛ دسر فرانسوی خوشمزه

به گزارش وبلاگ مهیار، کیک، شیرینی و دسرهای فرانسوی جهانی هستند. فرانسه همواره در صنعت آشپزی از برترین ها بوده است. از کیک و شیرینی های معروف فرانسوی می توان به کروسانت،کنله، ماکارون، شیرینی فینانسیه،کیک کروکمبوش، کیک اپرا، کیک داکواز... اشاره نمود. در این مطلب طرز تهیه کیک داکواز آورده شده است با بیتوته همراه باشد.

دستور پخت کیک داکواز؛ دسر فرانسوی خوشمزه

کیک داکواز (به انگلیسی : Dacquoise) یک کیک چند لایه است که با مرنگ و پودر بادام و پودر تهیه می گردد و برخلاف سایر کیک ها نرم نیست و بافتی ترد و خوشمزه دارد. کیک داکواز جزو دسرهای مدرن محسوب می گردد که میتواند جلوه زیبایی به میز پذیرایی شما بدهد.

کیک داکواز یک دسر فرانسوی است که نام آن از شهر دکس در جنوب فرانسه گرفته شده است. این کیک معمولا چند لایه و گرد است ولی شما می توانید به صورت مستطیلی هم آن را تهیه کنید.

شما میتوانید کیک داکواز را در رنگ ها و طعم های مختلف تهیه کنید.برای تهیه کیک داکواز شکلاتی می توانید مقداری از پودر قند را با پودر کاکائو جایگزین کنید یا این که به جای پودر بادام می توانید از پودر پسته ، پودر فندق یا مغز دلخواهتان در ترکیب کیک بهره ببرید.

در این دستور برای بین لایه های کیک از کرم کارامل استفاده شده است ولی شما می توانید متناسب با ذائقه خودتان از گاناش شکلاتی یا خامه فرم گرفته یا کرم فیل برای بیین لایه های کیک بهره ببرید.

مواد لازم کیک داکواز

سفیده تخم مرغسفیدهٔ 4 عدد تخم مرغ یا 140 گرم

شکر (داخل سفیده) 40 گرم

پودر بادام100 گرم

پودر قند یا شکر (داخل پودر بادام) 60 گرم

پودر قند (برای روی خمیر) به مقدار لازم

مواد لازم برای کرم کارامل کره

شکر40 گرم

آبیک قاشق غذاخوری یا 15 میلی لیتر

خامه 60 میلی لیتر

کره80 گرم

لیکور قهوه یا نسکافه غلیظ یک قاشق چایخوری

از یک ماسوره بدون دندانه یا دندانه دار به قط نیم سانتیمتر را درون قیف قنادی قرار دهید.

بادام را در تابه ای ریخته و با حرارت ملایم برشته کنید و کناری بگذارید خنک گردد سپس به همراه پودر قند در آسیاب بریزید تا کاملا پودر گردد.

تخم مرغ ها را در ظرفی شکسته و سفیده را جدا کنید و هم بزنید تا کف کند شکر را در 3 مرحله اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید تا فرم بگیرد و اگر کاسه را برگردانید تکان نخورد.

پودر بادام را به سفیده تخم مرغ اضافه نموده و به آرامی و در یک جهت به خورد تخم مرغ بدهید بدون این که کف مواد بخوابد.

مواد را داخل قیف بریزید.

کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و خمیر را به شکل مارپیچ به هم چسبیده از مرکز به سمت بیرون روی کاغذ روغنی بکشید تا در نهایت دایره ای شکل گردد.

سه دایره یا بیشتر به همین شکل درست کنید. بستگی به سلیقه خودتان دارد که میخواهید میزان نهایی کیک شما چقدر باشد.

یا این که میتوانید کف قالب دلخواهتان را کاغذ روغنی بیندازید و کیک داکواز را به شکل های متفاوت مثلا مستطیلی یا قلبی شکل تهیه کنید.

پودر قند را روی خمیر الک کنید و به مدت 5 دقیقه در فری که با حرارت 190 درجه گرم شده است قرار دهید تا بپزد.

برای تهیه کرم کارامل بین لایه های کیک داکواز آب و شکر را در قابلمه روی حرارت بگذارید و صبر کنید تا شکر حل گردد و آب تبخیر شده و مخلوط آغاز به غلیظ شدن کند ، وقتی رنگ مخلوط کاراملی شد خامه را اضافه نموده هم بزنید و اجازه دهید چند جوش بزند سپس شعله را خاموش کنید و صبر کنید تا کارامل خنک گردد.

کره را که به دمای محیط رسیده با همزن برقی بزنید تا کرمی و پف دار گردد سپس کرم کارامل و لیکور قهوه را اضافه نموده و به هم زدنن ادامه دهید تا مواد سفت و قابل فرم دادن شوند.

بین لایه های کیک را کرم بکشید و مقداری کشمش یا تمشک رویش بپاشید.

لایه های کیک داکواز به تنهایی خوشمزه هستند و می توانید به عنوان بیسکویت سروشان کنید یا این که بین لایه ها کرم کارامل بزنید و به تعدادی که میخواهید لایه های کیک را روی هم بچینید.

منبع: گردشبان

به "دستور پخت کیک داکواز؛ دسر فرانسوی خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور پخت کیک داکواز؛ دسر فرانسوی خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید