دستگیری3 حفار غیر مجاز در چناران

به گزارش وبلاگ مهیار، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: سه حفار غیرمجاز آثار تاریخی و باستانی در بخش مرکزی شهرستان چناران دستگیر شدند.

دستگیری3 حفار غیر مجاز در چناران

به گزارش وبلاگ مهیار به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، سرهنگ محمدعلی مدیر امروز یکشنبه 14 اردیبهشت ماه 1399 با اعلام این خبر افزود: این افراد در حال حفاری غیرمجاز در محوطه تاریخی یکی از روستاهای بخش مرکزی چناران بودند که با همکاری پاسگاه انتظامی رادکان و نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان دستگیر شدند.

او ادامه داد: این افراد که حین حفاری دستگیری شده اند، ادواتی شامل بیل، کلنگ، طناب و سطل همراه داشتند که کشف و ضبط شده است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خراسان رضوی با بیان این که افراد در مراحل اولیه حفاری دستگیر شده اند، اظهار کرد: یک سنگ آسیاب قدیمی کشف و ضبط شده است، بر اساس آنالیز های اولیه به نظر می رسد این سنگ آسیاب مربوط به 400 سال قبل است، البته اعلام دقیق قدمت این اثر احتیاج به آنالیز های کارشناسی بیشتری دارد.

او توضیح داد: حفاران با تشکیل پرونده به دستگاه قضایی تحویل داده شدند تا رسیدگی لازم و قانونی به جرائم و تخلفات آن ها انجام گردد.

مدیر به همکاری نیروی انتظامی، انجمن های میراث فرهنگی و نیروهای یگان حفاظت ادارات میراث فرهنگی شهرستان ها اشاره نمود و گفت: در راستای جلوگیری از دست درازی بعضی سودجویان به آثار تاریخی، نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی با همکاری انجمن میراث فرهنگی و نیروهای انتظامی شهرستان در مکان های تاریخی گشت های روزانه و شبانه انجام می دهند.

او یادآور شد: همچنین در این زمینه به مشارکت و همکاری دوست داران میراث فرهنگی احتیاج داریم و از مردم درخواست می کنیم در صورت مشاهده موارد مشکوک در هر نقطه از شهرستان مراتب را به اداره شهرستان گزارش دهند تا برخورد لازم و به موقع در این زمینه انجام گردد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خراسان رضوی تأکید کرد: برخورد شدید و قانونی با حفاران و سوءاستفاده کنندگان از میراث فرهنگی باعث می گردد که محوطه های تاریخی برای افراد سودجو ناامن باشد.

شهرستان چناران که در فاصله 45 کیلومتری مشهد مرکز استان خراسان رضوی قرار گرفته است، دارای 120 اثر شناسایی شده است، تا به امروز 22 اثر آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا

به "دستگیری3 حفار غیر مجاز در چناران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگیری3 حفار غیر مجاز در چناران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید