روستای خرو نیشابور ، طبیعتی بکر در دل خراسان رضوی

به گزارش وبلاگ مهیار، اگر قصد سفر به خراسان رضوی را دارید، از تماشا روستای خرو غافل نشوید. هرچند که این روستا در ایران و دنیا به علت آلوهای مرغوبش مشهور است، اما دارای جاذبه های بی نظیر بسیار، آثار باستانی و نیز طبیعتی بکر است که حتما باید این همه زیبایی را دید. این روستا آنقدر محبوب است که حتی عطار نیشابوری هم، در تذکره الاولیا از این روستا سخن گفته است. سری به رشته کوه های بینالود هم در نزدیکی این روستا بزنید که تنها راه دسترسی آن، راهی پیچ در پیچ کوهستانی است که به علت شیب کمی که دارد، هم با ماشین و هم با پای پیاده به صورت پیاده روی و یا کوهنوردی با تماشا منظره ها بی نظیر در طول مسیر می توان رفت که درنهایت مقصد شما ییلاق های زشک و دهبار است . آلوهای این روستا در سبدهای سنتی بعد از چیده شدن به فروش می رسند. جالب است بدانید که به نوعی لقب مرکز آلوی ایران را روستای خرو دارد. از بی نظیر ترین چشم اندازی که در خرو وجود دارد، معماری صد ساله و باستانی بی نظیر ایران که شما را مبهوت خود می نماید. از دیگر ویژگی های خرو، صنایع دستی بی نظیر مانند قالیچه های دستباف، ارتفاعات با چشم اندازهای باغ های خاص، دو آبشار زیبا به نام های رودمیان و ششو و نمای پلکانی روستا است که همه و همه، سوژه مناسب و جالبی برای عکاسی هستند. رودمیان، آب رودخانه را با خود حمل می نماید و به رودخانه روستا می ریزد و آبشار ششو هم از اتصال 6 رود کوچک تشکیل شده است. برای سفر به روستای خرو نیشابور به طور مجازی، با خبرنگاران همراه باشید.

روستای خرو نیشابور ، طبیعتی بکر در دل خراسان رضوی

ماسوله خراسان

روستای خرو نیشابور دارای باغات بسیاری است که بدین جهت میوه های بسیاری مانند آلو، سیب، گردو، گیلاس و تاکستان های بسیاری است که بدین جهت باعث شده تا باغداری، شغل اصلی این روستا باشد و یکی از بزرگ ترین فراوری نمایندگان باغی در ایران محسوب می گردد، اما از بین تمام این میوه ها آلو در این روستا معروفیت دنیای دارد و زیبایی های بی نظیری از لحظه چیدن آلوها و در سبد گذاشتنشان تا کنار هم گذاشتن و فروششان دارد. از جهت بافت خود روستا و معماری، این روستا بسیار شبیه به روستای ماسوله در شمال ایران است، زیرا دارای خانه هایی پلکانی بوده، به همین منظور این روستا را ماسوله خراسان هم می نامند. فرآیند تبدیل آلو به آلو بخارا را بر روی پشت بام های خانه هایشان انجام می دهند و چیدمانی که سبد ها در کنار هم بر روی پشت بام دارند، زیبایی روستا را دوچندان نموده است.

آلو های خرو

در سفر به روستای خرو در نیشابور، مهم ترین چیزی که نباید از دست بدهید، آلوی بخارا می باشد. آلو بخارا درواقع آلوی سیاه بیضی رنگ است که بر روی پشت بام خانه ها پهن می نمایند تا خشک گردد، البته این میوه را به طور تازه هم می خورند. در نهایت این آلوها بعد از خشک شدن، دارای رنگی زرد است که در ایران این آلو دارای 24 نوع است، اما در این روستا 4 نوع از این 24 نوع پیدا می گردد که شامل آلوی رسمی، عیاسی، آلوی خروی و طرقبه ای است، زیرا به طور کلی این 4 نوع آلو در منطقه سرد سیر می رویند.

سفر به مرکز لواشک ایران

روستای خرو که صادر نماینده آلوی خشکبار، آلوی بخارا در دنیا است. بیشترین مشتریانش کشور های پاکستان، ایالات متحده عربی، بنگلادش و هند هستند که مصرف سالانه خود را از این روستا تامین می نمایند. حتی می توان گفت که تنها برای کشور های هند، پاکستان و امارات متحده، 1700 تن خشکبار آلو از این روستا صادر می نمایند.

جاذبه های طبیعی خرو

یکی از بی نظیر ترین روستاها در ایران، روستای خرو نیشابور است که دارای معماری سنتی و بافتی پلکانی است که در دره ای در کوه های بینالود واقع شده که اطراف آن را باغ ها و تاکستان ها گرفته اند. پر از آثار تاریخی، دره های سرسبز، کوچه باغ ها، رودهای خروشان، چشمه های بی نظیر، آبشار های با شکوه و ارتفاعات سرسبز است که می تواند برای شما بسیار مهیج باشد. دره های بی نظیر این روستا از رودخانه ها، چشمه ساران، آبشارها و طبیعت سرسبز تشکیل شده اند که به منطقه روح بخشیده اند.

گذرگاه تاریخی خرو

جاده یا به نوعی گذرگاهی وجود دارد که توس به نیشابور را وصل می نماید که از میان باغ ها، کوه ها و رودها می گذرد و زمانی که قوم تاتار مغول، توس را فتح کردند، در زمانی که در راه گذر از این گذرگاه به سمت نیشابور بودند، مردم جنگجوی خرو، جلوی این قوم را گرفتند و شجاعانه جنگیدند. این گذرگاه از نظر جغرافیایی مهم است، زیرا دشت های شمال، رشته کوه بینالود را با دشت های نیشابور به هم پیوند می زند.

آبشار شش آب

اگر می خواهید در سفر به روستای خرو نیشابور، به مکانی خوش آب و هوا در خراسان بروید و در کنار آب با هوایی مطبوع، ساعاتی را بگذرانید، می توانید به آبشار خرو یا آبشار شش آب در 9 کیلومتری شهر خرو بروید. این آبشار در خراسان شناخته شده است، زیرا بزرگترین آبشار این استان است. از نام های دیگری که با آن این آبشار را خطاب می نمایند، می توان آبشار بزرگ، آبشار شاه آب و آبشار او اشاره نمود. بعد از این آبشار، نوبت به توصیف زیبایی های دیگر این روستا می رسد، مانند رودخانه های بزرگ در مسیر شمال شرقی به چشمه علی و رودخانه کوچک مسیر شمالی به آبشار بزرگ خرو که جریان دارند و بر سر این دو رود دو آبشار زیبا وجود دارد. این دو رود از کوه های زنبور گاه در رشته کوه بینالود سرچشمه می گیرند. دره رود میان موجود در این منطقه به علت تعدد چشمه ها دارای چشم انداز بسیار سرسبزی است. از خصوصیات دیگر این دره می توان به شیب تند آن، رودخانه بزرگ خرو و آبشار بسیار بزرگ و زیبا اشاره نمود که این آبشار با این دره هم نام بوده که جالب است بدانید معنی لغوی رودمیان، آبشار کوچک است.

مسیر دسترسی

اگر در مشهد هستید و قصد رفتن به روستای خرو را دارید، باید به سمت نیشابور حرکت کنید و در قبل از 20 کیلومتری این شهر، جاده ای در سمت چپ مسیرتان می بینید که جاده اصلی 6 کیلومتری روستای خرو است. این هدایت مسیر برای سفر با ماشین شخصی است، اما اگر بخواهید با سواری به این روستا بروید، باید به پنجراه نیشابور بروید و یا اگر گزینه مقرون به صرفه تر را بخواهید، می توانید مینی بوس را انتخاب کنید که در کنار میدان بار نیشابور می ایستند.

کوچه باغ های خاطره

در زمان سفرتان به این روستا برای اقامت دو حق انتخاب دارید که گزینه اول اقامت در یکی از هتل های نیشابور است و گزینه دوم، اجاره خانه و خانه باغ های خود روستاست که بسیار دارای جذابیت خاصی می باشد.

سوغات روستای خرو نیشابور

خرو، سوغاتی های متنوعی چون خوراکی و صنایع دستی مانند آلو، ریواس، قالیچه های دستباف و سبدهای حصیری نیز دارد. در بین این سوغاتی ها بعد از آلو، ریواس بسیار برای مردم این روستا مهم بوده و به غیر از خوراک از آن شربت هم می گیرند.

داروی خوشمزه

در سال های بسیار دور از داروهای سنتی برای درمان استفاده می شده، اما بعدها با آمدن صنعت بر روی کار داروهای شیمیایی در بین دکترها و مردم باب شد که سریع تر بیماری ها را درمان می کرد، اما عوارضی هم با خود در پی داشت، البته خوب است بدانید که باز هم بعد از گذشت سال ها دارو های گیاهی باب شده اند و مردم به آن ها اعتماد دارند. در این روستا و منطقه هم از آنجایی که میوه آلو دارای خاصیت بسیاری است، از آن برای مصارف دارویی هم بهره می گیرند و بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این آلو را به چندین روش می توان میل کرد که در تمام آن ها خواص آلو حفظ شده است، مانند تازه خوری، کمپوت، مربا، لواشک و خشکبار. آلو برای خشک شدن از دو روش سنتی و صنعتی استفاده می گردد. اگر بخواهید که در خصوص روش خشک شدن این محصول بیشتر بدانید، باید بگوییم که در روش سنتی ابتدا پوست های آلو تازه را از آن جدا می نمایند. بدین صورت که در زنبیل هایی می گذارند و روی آن ظرف آب جوش قرار می دهند تا پوست آلو جدا گردد و بعد از آن عملیات خشک شدن را آغاز می نمایند که برای اینکار کار تنها ضروری است تا آلو های پوست کنده را در ظرف های چوبی، پلاستیکی و یا روی، بچینند و در مقابل آفتاب قرار بدهند تا خشک گردد، اما روش دیگر که سنتی است، هیچ گونه دست و هوای آزادی در تمامی این چند مرحله پوست گیری، خشک کردن و بسته بندی دخالت ندارد و همه عملیات در کارخانه به صورت ایزوله انجام می شوند. از مزایا و خواص دارویی بسیار مهمی که آلو برای بدن دارد، می توان به حفظ سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های گوارشی و کاهش چربی خون، داشتن فیبر غذایی مفید برای بدن، یاری به کنترل قند خون، جلوگیری از یبوست، تامین آهن بدن و جلوگیری از بروز سرطان اشاره نمود، البته خوب است بدانید که خاصیت ضد عفونی هم دارد که در آن صورت باید آن را ابتدا خیساند و بعد در غذا استفاده کرد. پس در سفر به روستای خرو نیشابور، تهیه و سوغات بردن داروهای گیاهی را نباید فراموش کنید.

منبع: همگردی

به "روستای خرو نیشابور ، طبیعتی بکر در دل خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای خرو نیشابور ، طبیعتی بکر در دل خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید