دونده ای که آتش المپیک را در تهران روشن کرد

به گزارش وبلاگ مهیار، آخرین ماه فصل تابستان سال 1353 است. برای اولین بار قرار است بازی های المپیک آسیایی (بعد از یک وقفه طولانی) در خاورمیانه برگزار گردد، در تهران، با حضور 3 هزار ورزشکار از 25 کشور آسیایی.

دونده ای که آتش المپیک را در تهران روشن کرد

وبلاگ مهیار - نصیبه سجادی: همواره شرق آسیا میزبان بود و برای اولین بار از غرب این قاره، ایران میزبان این دوره شده است. ساخت استادیوم آزادی هم با فناوری پیشرفته از حدود سه سال قبل از این تاریخ شروع شده و اکنون تکمیل است؛ استادیومی با معیارهای مدرن زمان خود به مساحت 141 هزار مترمربع در زمین های خرگوش دره در غرب تهران میزبان افتتاحیه است.

حمل مشعل در خیابان های تهران

مانند همه مسابقات المپیک، چه آن موقع چه امروز، مراسم افتتاحیه باید به برترین وجه به اجرا درآید تا کشور میزبان شایستگی اش را به رخ بکشد، اما یک تیم انگلیسی به سرپرستی رابرت دووران انگلیسی وظیفه آمادگی برای اجرای مراسم افتتاحیه را متقبل و بیش از 3 هزار نفر را آموزش می دهد. مهم ترین بخش این برنامه، حمل مشعل آن است که این کار به عهده علی باغبان باشی، اولین مدال آور دو سرعت ایران، سپرده می گردد. باغبان باشی برای حمل مشعل و برای اینکه کار را به برترین شکل انجام دهد تمرینات زیادی می نماید.

یک روز قبل از شروع مسابقات، مشعل المپیک در کاخ سعدآباد روشن و از آنجا به وسیله دوندگان ایرانی در خیابان های تهران حمل می گردد تا به استادیوم آزادی می رسد. شهردار وقت فانوس مخصوص نگهداری آتش مشعل را در آزادی روشن می نماید تا از آن برای روشن کردن مشعل المپیک استفاده گردد.

روز موعود می رسد و قهرمان دو ماراتن المپیک با مشعلی در دست، 213 پله را یکی یکی طی می نماید و به آخرین پله که می رسد فانوس مسابقات را روشن می نماید و هفتمین دوره المپیک آسیایی برای اولین بار در تهران به طور رسمی شروع می گردد.

در این دوره ایران با کسب 36 مدال طلا، 28 نقره و 17 مدال برنز پس از ژاپن در مکان دوم جدول رده بندی قرار می گیرد و چین سوم شد.

منبع: همشهری آنلاین

به "دونده ای که آتش المپیک را در تهران روشن کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دونده ای که آتش المپیک را در تهران روشن کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید