سوغات خوانسار چیست؟

به گزارش وبلاگ مهیار، خوانسار یکی از باغ شهرهای زیبای استان اصفهان به شمار می رود که سوغات و صنایع دستی آن زبانزد است.

سوغات خوانسار چیست؟

خوانسار یکی از شهرهای کهن اصفهان است که به علت کثرت چشمه های موجود به خوان چشمه و سار کثرت نام گرفته است. این شهر کوهستانی و مرتفع طبیعتی بکر و سرسبز دارد و یکی از باغ شهرهای زیبا و مجذوب نماینده استان اصفهان به شمار می رود. باتوجه به موقعیت جغرافیایی آن، جاذبه ها و دیدنی های متعدد گردشگری طبیعی در این مکان وجود دارد که هرساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می نماید و یکی از قطب های مهم گردشگری در منطقه محسوب می گردد. در کنار جاذبه های گردشگری، این منطقه سوغات و صنایع دستی محبوب بسیاری دارد که مسافران می توانند برای دوستان خود به هدیه خریداری نمایند. با ما همراه باشید تا با سوغات و صنایع دستی این باغ شهر زیبا بیشتر آشنا شوید.

عسل

عده ای معتقدند که نام خوانسار به معنای مکان فراوری عسل است. چراکه وجود گیاه گون در این منطقه شرایط مساعدی برای پرورش زنبور عسل و فراوری عسل انگبین فراهم نموده است. عسل خوانسار در ایران به عنوان یک فراورده طبیعی بسیار معروفیت دارد و نقش مهمی در صنعت اصفهان ایفا می نماید. گفته می گردد که قدمت زنبورداری در این منطقه به پیش از دوران صفویه می رسد. خوانسار به عنوان قطب پرورش زنبور عسل در سطح کشور دارای بیش از 42 هزار کلنی فعال زنبور عسل است که این عسل طبیعی از خوانسار به اروپا نیز صادر می گردد. سالانه چندین هزار تن در این مکان فراوری می گردد که باتوجه به کیفیت بالای آن سوغاتی محبوب در میان گردشگران است.

گز

گز اصفهان معروفیت بسیاری دارد و سوغات اصلی این منطقه را گز می دانند. یکی از محصولات بومی خوانسار نیز گز است که با درصدهای مختلفی از شهد گز انگبین فراوری می گردد. به همین علت این گز را گز انگبین می گویند. این گز به علت حذف شکر سفید از ترکیبات و جایگزین کردن شهد طبیعی توانسته علاوه بر حفظ اصالت و کسب کیفیت برتر در این عرصه معروفیتی حتی فراتر از مرزهای کشور به دست آورد. شهد انگبین از درختچه ای به همین نام در نواحی خوانسار و بعضی نواحی چهارمحال و بختیاری به دست می آید.

قالی ساروق

خوانسار مهد یکیی از اصلی ترین قالی های ایران به نام ساروق است. این قالی از گذشته های دور معروفیت بسیاری داشته است، چراکه به صورت ذهنی بافته و در آن از گره هایایلیاتی و رنگ های روناس طبیعی استفاده می گردد. این قالی اصیل ایرانی با قدمت 240 ساله در روستاهای ویست، ارجنک و کهرت فراوری می گردد. قالی ساروق در لیست آثار ملی به عنوان یک اثر ناملموس به ثبت رسیده است.

محصولات باغی

خوانسار باتوجه به موقعیت جغرافیایی خود محصولات باغی باکیفیتی را فراوری می نماید. گردو، بادام، آلو، برگه زردآلود، ترخینه و تنباکو از محصولات مرغوب این منطقه هستند. تنباکوی طبیعی این منطقه در کنار تنباکوی کاشان معروفیت بسیاری دارد.

قلم زنی

قلم زنی روی اشیای فلزی به ویژه مس، طلا، نقره، برنج یکی از هنرهای سنتی ایران به شمار می رود که قدمت کهنی دارد. در حقیقت با ایجاد خطوط و نقوش از طریق قلم با ضربهچکش و روی اجسام فلزی نقوش و طرح های زیبایی را ایجاد می نمایند.

منبت کاری

منبت کاری نیز یکی از هنرهای سنتی و اصیل ایرانی است که در آن به ایجاد طرح های زیبا و نقش برجسته روی چوب می پردازند.

منبع: کجارو / fa.wikipedia.org / isftour.ir

به "سوغات خوانسار چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات خوانسار چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید