شش پیر چشمه ای در میان شکاف های کوه

به گزارش وبلاگ مهیار، شش پیر نامی است قدیمی بر چشمه ای زیبا با آبی زلال و گوارا که از مهم ترین و پر آب ترین منابع آب سطحی دائمی در استان فارس محسوب می گردد.

شش پیر چشمه ای در میان شکاف های کوه

عمارت ارگ کلاه فرنگی بیرجند یادمانی منحصر به فرد + عکس

این چشمه که در 8 کیلو متری شمال روستای به شنه از توابع بخش همایجان واقع شده است، از میان شکاف های کوه به طور معجزه آسایی به آرامی بیرون می آید.

چند متر پایین تر از سرچشمه رودخانه ای خروشان به راه می افتد که هر تازه واردی را انگشت به دهان از این نعمت خداوند شاکر می کند.درباره ی شش پیر چنین سخن شروع کنیم که جذابیت و زیبایی آن باعث شده که در فصل بهار و تابستان افراد زیادی از روستاها و شهرهای دور و نزدیک برای گشت و گذار به این منطقه می آیند.

آب شش پیر از جنوب شهرقی سپیدار در جهت کوهستانی به سوی دشت همایجان جریان می یابد و با استفاده از نهرهای سنتی به اراضی و باغ های همایجان انتقال داده می گردد . ***

رودخانه ای شش پیر پس از عبور از تنگ شش پیر و پیمودن راهی کوتاه وارد رودخانه شهر اردکان می گردد.قسمتی از آب های شش پیر بعد از گذر از بند شهید طالبی کارخانه توربین برقی منطقه را به کار می اندازد.

حدود 500 متری سرچشمه 20 واحد پرورش ماهی،از آب های شش پیر بهره مند شده و ماهی قزل آلا پرورش می دهند.

از استفاده و بهره مندی های آب شش پیر که بگذریم مردم محلی منطقه از قدیم الایام شش پیر را مکانی مقدس می دانند که هر سال در وقتی تعیین به تماشا آن می آیند.

در حدود 200 متری چشمه،در دل کوه نوشته ای حکاکی شده است که حکایت از توجه پادشاهان سلسه قاجار به این طبیعت زیبا دارد. دریاچه زیبای شش پیر که از آن به عنوان عروس دریاهای ایران یاد می گردد،به راستی چشم اندازی زیبا و رویایی است

منبع:باشگاه وبلاگ مهیار

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت : hasantaleb

منبع: راسخون

به "شش پیر چشمه ای در میان شکاف های کوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شش پیر چشمه ای در میان شکاف های کوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید