شهری که زندگی مردمش را روی دیوارها نمایش می دهد!

به گزارش وبلاگ مهیار، شهر لیون در فرانسه

شهر لیون در فرانسه یکی از شهرهای شناخته شده فرانسه است که شاید تا همین چند دهه پیش هم چندان مورد توجه جهانگرد ها نبود اما 4 دهه است که این شهر فرانسوی در محاصره نقاشان دیواری قرار گرفته است، نقاشانی که تصمیم گرفتند تا تمام شهر را به یک اثر هنری بزرگ تبدیل نمایند و حالا اگر سفر به لیون کنید و از این شهر تماشا کنید می توانید ببینید که لیون دیگر یک شهر نیست بلکه یک گالری هنری بزرگ است! گالری ای که گردشگران زیادی را از سراسر جهان به تماشا خود می کشاند. ادامه این مطلب خبرنگاران را در پایین بخوانید:

شهری که زندگی مردمش را روی دیوارها نمایش می دهد!

به شهر لیون بروید تا با در و دیوارهایی که از بالا تا پایین تماما نقاشی است روبرو شوید، می توانید این تقاشی ها که کاملا با هم تفاوت دارند را روی دیوارهای شهر لیون در فرانسه ببینید نقاشی هایی که نشان دهنده زندگی روزمره مردم هستند و گاهی هم وقایع تاریخی را به نمایش می گذارند و یا زندگی افراد مشهور و قدرتمند شهر را. این هنرمندان به میزان ای این کار را در لیون اپیدمی نموده اند ککه در حال حاضر تعداد 150 نقاشی بزرگ را می توان در سرتاسر شهر دید.

در واقع ایده نقاشی روی دیوراهای شهر اولین بار در دهه 1970 میلادی شکل گرفت که در آن دوران گروهی از دانشمندان تصمیم گرفتند تا هنر را از فضای درونی و داخلی موزه ها و گالری های هنر به بیرون بیاورند و در سطح شهر و روی دیوارها نمایش بدهند. آن ها دوست داشتند تا هنر را نه فقط عده ای از افراد بلکه تمام مردم شهر حتی مردم عادی هم بتوانند ببینند که در این تصاویر می توانید نمونه های آن ها را ببینید و این گونه بود که جنبش دانشجویی ای به نام CitéCréation در آن دوران به دنیا آمد.

به گفته یکی از هنرمندان CitéCréation، زمانی که آن ها کارشان را در شهر لیون در فرانسه آغاز کردند، لیون یک شهر تاریک و کسل نماینده بیش نبود، شهری که هیچ روحی روی دیوارهای آن نبود انگار که همه جا خاکستری رنگ بود و این موضوع روی زندگی روزمره مردم هم تاثیر گذاشته بود. شاید آن ها خودشان دقت نمی کردند اما حس سرزندگی واقعی در چهره های آن ها نبود. آن ها می گویند که لیون شهری صنعتی بود، شهری آلوده و غمگین. خوشبختانه شهر دار آن موقع شهر لیون یعنی مایکل نویر هم همین فکر را می کرد و بنابراین تصمیم گرفت تا چندین برنامه برای احیای شهر و سرزنده کردن خیابان ها و ساختمان های تاریخی انجام دهد. همین موضوع باعث شد تا نویر با هنرمندان نقاش رابطه خوبی برقرار کند و هنرمندان هم که شرایط شهر لیون را دیده بودند می دانستند که در درست ترین و برترین موقعیت ممکن قرار گرفته اند.

یکی از بزرگ ترین پروژه هایی که به وسیله هنرمندان در شهر لیون در فرانسه انجام شد، پروژه ای به نام Mur des Canuts بود که میدانی به میزان 13000 فوت بود که به آن دیوار Canuts هم گفته می گردد. این دیوار در منطقه Croix-Rousse قرار گرفته است. در این پروژه نقاشی های عظیمی از پله هایی دیده می گردد که در آن این پله ها به بالا می فرایند و از بین ساختمان هایی که در دور دست قرار دارند، می گذرند و در ته آن هم می توان چندین بانک و فروشگاه دید. گروه هنرمندان CitéCréation تا حالا 470 نقاشی دیواری را در سرتاسر جهان انجام داده اند نقاشی هایی در کشورهایی آسیایی مانند چین تا کشور کانادا در قاره آمریکا. البته بیشتر این تصاویر در حالت برابر چشم بهتر دیده می شوند یعنی باید دقیقا روبری آن بایستید تا عمق عکس شخص باشد با این حال بیشتر آن ها هم در حالی که در خیابان ایستاده اید قابل تماشا هستند. یکی از هنرمندان درباره تصاویر می گوید که انجام این کار واقعا سخت بود چرا که ما مجبور بودیم تا روی داربست هایی در ارتفاعات بالا بایستیم و این در حالی بود که قبل از آن هیچ وقت ای تجربه را نداشته ایم.

در این نقاشی ها سعی شده است تا حتی کوچک ترین جزییات هم رعایت گردد جزییاتی مانند نانوایی هایی که در آن ها انواع نان های فرانسوی پخت می گردد و جالب است بدانید که حتی نوع نان هم در این تصاویر کاملا معین است و همین به باور وپذیر بودن آن ها یاری زیادی نموده است.

هنرمندان برای اینکه بتوانند این پروزه بزرگ را روی دیوارهای شهر پیاده سازی نمایند، لیون را به چندین قسمت تقسیم کردند هر قسمت را هم به بخش های کوچک تر. در هر خیابان و میدانی قرار بود تا یک پروژه منحصر بفرد پیاده سازی گردد. به طور تقریبی کامل کردن هر کدام از این نقاشی های دیواری 2 تا 9 ماه زمان می برد و جالب است بدانید که 80 درصد این هنرمندان را هم خانم ها تشکیل می دهند. او در ای باره می گوید که جالب است که 80 درصد این هنرمندان را خانم ها تشکیل می دهند آن ها هم به جزییات دقت زیادی می نمایند و هم به میزان کافی برای این کار صبورند.

در شهر لیون در فرانسه این دیوارها هستند که قصه ها را روایت می نمایند، قصه هایی که زندگی مردم را به نمایش می گذارند. دانش آموزانی که این نقاشی ها را کشیده اند یک گروه 10 نفره بوده اند که برای خواندن و آشنایی با هنرهای مدرن به کشور مکزیک سفر نموده اند؛ آن ها در مکزیک با تمام تکنیک های نقاشی آشنا شدند البته تکنیک هایی که در آن جا به آن ها یاد داده شد بیشتر تکنیک های سنتی بود و در عوض آن ها تصمیم گرفتند تا مدرنیته را با این تکنیک ها تلفیق نمایند و تصاویری تاثیر گذار از زندگی مردم را روی دیوارها به نمایش بگذارند.

این نقاشی های دیواری توانسته اند صنعت گردشگری در شهر لیون فرانسه را تا حد زیادی بهتر نمایند و گردگشررن زیادی را به آن جا بکشانند.

منبع: amusingplanet.com

منبع: الی گشت

به "شهری که زندگی مردمش را روی دیوارها نمایش می دهد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهری که زندگی مردمش را روی دیوارها نمایش می دهد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید