صد سال ایران روایتی از تجربه صنعتی شدن ایران

به گزارش وبلاگ مهیار، صنعت نقش به سزایی در شروع و تداوم رشد مالی در دنیا داشته است. در واقع، تحقق رشد و توسعه پایدار کشورها در سایه صنعتی شدن است.

صد سال ایران روایتی از تجربه صنعتی شدن ایران

ایران نیز از جمله کشور هایی است که از شروع روند صنعتی شدن دنیای، هم سوی دیگر کشور ها در این راستا گام برداشته که البته با موانع و مشکلاتی هم روبرو بوده است.

سیما به تازگی برنامه ای را در دست فراوری دارد که به روند صنعتی شدن ایران می پردازد. مجموعه ای با کارگردانی علی نیک بخت که به تاریخ صد سال صنعتی شدن ایران نگاهی انداخته است.

این برنامه به روند صنعتی شدن ایران طی سال های 1300 تا 1400 می پردازد. این که در سده گذشته چه اتفاقاتی برای صنعت کشورمان افتاده است و آنالیز مجموعه قوانینی که برای حمایت از صنایع داخلی وضع شد تا کشور را به سوی صنعتی شدن سوق دهد.

در بخش های از این برنامه نشان های تجاری (برندهایی) که در صنایع داخلی پا گرفتند و شکوفا شدند، تاریخچه پیدایش و جایگاه کنونی آن ها نیز مورد آنالیز قرار می گیرد.

این مستند نگاهی به نقش مهم و موثر تجار در صنعتی شدن ایران در 100 سال اخیر نیز دارد.

علی نیک بخت کارگردان مستند صد سال ایران درباره این مستند گفت: از 1300 تا 1400 دوره بسیار متفاوتی برای کشورمان بوده و سرعت اتفاقات بسیار زیاد است. در دوره ای که نفت در ایران کشف شد و در ابتدای قرن هم صنعت نساجی در کشور رونق پیدا کرد که حتی محصولات ایران به کشور های مختلف صادر می گردد.

وی اضافه نمود: در این دوران رشد جمعیت شهرنشینی نیز مورد بحث است و تعادل بین صنایعی که فراوری یا مونتاژ شده است نیز در این مستند مورد آنالیز قرار می گیرد. تعادل بخشی بین این صنایع و حضور کارگران در عرصه کار از دیگر مولفه های مهم آن دوران است که در صد سال ایران روایت خواهد شد.

کارگردان این مجموعه مستند اظهار داشت: مقایسه صنعتی شدن ایران با دیگر کشور های دنیا هم از دیگر مواردی است که در این مستند به آن پرداخته شده است.

برای این مجموعه مستند چهار پژوهشگر حرفه ای کار تحقیق و پژوهش های لازم را بر عهده داشتند و حدود 10 هزار صفحه سند مکتوب مطالعه شده است تا به یک فیلمنامه خوب و قابل قبولی دست یافتیم. این کار با حضور مجری - کارشناس در 6 قسمت 30 دقیقه ای به سفارش طرح و برنامه معاونت سیما فراوری شده است که به زودی از آنتن شبکه مستند به روی آنتن می رود

وبلاگ مهیار فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "صد سال ایران روایتی از تجربه صنعتی شدن ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صد سال ایران روایتی از تجربه صنعتی شدن ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید