عضو کمیسیون انرژی مجلس: با بحران گاز روبه رو نیستیم، صحبت از زمستان سخت و بحران گاز در کشور طراحی دشمن است

به گزارش وبلاگ مهیار، هادی بیگی نژاد: مسائل پیش آمده بعد از یک یا دو ماه حل می گردد. ما بزرگترین شبکه گاز رسانی در جهان را داریم؛ این دستاورد را به یک باره خراب نکنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس: با بحران گاز روبه رو نیستیم، صحبت از زمستان سخت و بحران گاز در کشور طراحی دشمن است

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: با سرمای منفی 28 درجه فریمان چه کاری می توانیم کنیم؟ وقتی این اتفاق می افتاد چنین مسائلی هم پیش می آید؛ آن هم برای خطی که ظرفیت آن 130 میلیون متر مکعب است که هر سال جواب داده است و سال جاری به علت این اتفاقات پیش آمده 10 میلیون متر مکعب کم آوردند و آن هم باید جبران کرد. بیشتر از این توان گاز رساندن به آنجا نیست، مردم در سایر شهرهای کشور زندگی می نمایند و مسئله ای به آن صورت وجود ندارد.

به گزارش جماران؛ امروز جمله پرتکرار ایران دومین ذخایر گازی در جهان را در رسانه ها و فضای مجازی می شنویم. با این وجود چرا با مشکل کمبود و قطعی گاز روبرو شده ایم؟ بسیاری بر این عقیده بودند؛ به خاطر تحریم ها، نتوانسته ایم در بخش های بالادستی، سرمایه گذاری مناسب و افزایش فراوری داشته باشیم. از طرف دیگر، در زمینه بهینه سازی مصرف، ایجاد زیرساخت های مناسب و مازاد فراوری برای صادرات ناتوان بوده ایم.

در این خصوص هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم همدان(ملایر) به خبرنگار جماران گفت: ما یک خط اصلی داریم که چهار استان خراسان، سمنان، گلستان و مازندران از آنجا تغذیه می گردد. این خطوط روزانه 140 میلیون متر مکعب ظرفیت انتقال دارد و با ذخیره سازی 130 میلیون متر مکعب، 10 میلیون متر مکعب به علت سرمای شدیدی کسری به وجود آمده است. اگر تنها 7 درصد صرفه جویی در کل شش استان اتفاق بیفتد مشکل حل می گردد و لذا این وضع کاملا طبیعی است. مسئولان جمهوری اسلامی از قبل فکر کردند و ذخیره سازی انجام دادند، خطوط لوله کشاندند و کارهایی که باید انجام می دادند را انجام دادند اما فضا و سرمای سال جاری باعث شده است در این استان ها با 7 درصد کسری روبرو شویم که اگر این 10 میلیون متر مکعب مقداری مدیریت گردد، مشکل حل می گردد.

عضو کمیسیون انرژی با رد بحران گاز در ایران گفت: ما با بحران گاز روبه رو نیستیم. صحبت از زمستان سخت و بحران گاز در کشور طراحی دشمن است. ما بزرگترین شبکه گاز رسانی در جهان را داریم؛ 400 هزار کیلومتر شبکه گازرسانی کشور وجود دارد که این رقم بسیار بالایی است. هیچ کشوری در جهان چون آمریکا، چین، روسیه شبکه گازرسانی ندارند؛ تقریبا به صد درصد شهرها و 98 درصد روستاها گاز رسانده ایم حال این دستاورد را به یک باره خراب نکنیم.

وی ادامه داد: با سرمای منفی 28 درجه فریمان چه کاری می توانیم کنیم؟ وقتی این اتفاق می افتاد چنین مسائلی هم پیش می آید؛ آن هم برای خطی که ظرفیت آن 130 میلیون متر مکعب است که هر سال جواب داده است و سال جاری به علت این اتفاقات پیش آمده 10 میلیون متر مکعب کم آوردند و آن هم باید جبران کرد. بیشتر از این توان گاز رساندن به آنجا نیست، مردم در سایر شهرهای کشور زندگی می نمایند و مسئله ای به آن صورت وجود ندارد.

بیگی نژاد در پاسخ به سوال دیگری در مورد ضرورت تحقق طرح بهینه سازی مصرف انرژی برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی، اضافه کرد: طرح بهینه سازی معین شده و مطالعات در مورد آن اجرا شده است و باید اجرا گردد. در حال کوشش هستیم برای اجرایی شدن، آن را در برنامه و بودجه بیاوریم. متولی این امر حاکمیت و دولت است. دولت مسئول اصلی طرح است و وزارتخانه های صمت، نیرو و نفت باید طبق وظایف خود یاری نمایند.

مسائل پیش آمده بعد از یک یا دو ماه حل می گردد

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، مشکل پیش آمده را عادی دانست و گفت: ما حدود 850 میلیون متر مکعب گاز فراوری و توزیع می کنیم؛ وقتی شبکه خانگی ما 680 متر مکعب مصرف می نماید و نیروگاه های ما 300 میلیون متر مکعب احتیاج دارند؛ به این مفهوم است که اگر به صنایع، پالایشگاه، فولاد و سیمانی ها چیزی ندهیم و گاز را تنها در نیروگاه ها و بخش خانگی توزیع کنیم، مجموع آن 960،980 میلیون متر مکعب می گردد که در نتیجه، حدود 1 میلیارد مترمکعب گاز می خواهیم. وقتی فراوری و مصرف به این مقدار بوده طبیعی است که دچار مشکل می شویم و این غیرعادی نیست و راهش این است که مدارا کنیم. بعد از یک یا دو ماه این مشکل حل می گردد.

وی در خاتمه تاکید نمود: کسانی که روزی در کشور مسئولیت داشتند و یا مسئول فضای رسانه ای بودند تمام کارهایی که اجرا شده است را به نقطه ضعف تبدیل نموده اند که این باعث تعجب من است.

منبع: عصر ایران

به "عضو کمیسیون انرژی مجلس: با بحران گاز روبه رو نیستیم، صحبت از زمستان سخت و بحران گاز در کشور طراحی دشمن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عضو کمیسیون انرژی مجلس: با بحران گاز روبه رو نیستیم، صحبت از زمستان سخت و بحران گاز در کشور طراحی دشمن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید