علائم و روش های عفونت دندان

به گزارش وبلاگ مهیار، عفونت دندان چیزی است که فقط اگر یک بار هم در طول زندگی خود تجربه کرده باشید، متوجه شده اید که چقدر سخت و غیرقابل تحمل است و مطمئناً راه های مختلفی را برای کاهش درد و درمان عفونت انجام داده اید. در ادامه می خواهیم به انواع روش های درمان عفونت دندان با دارو و روش های خانگی بپردازیم.

علائم و روش های عفونت دندان

عفونت دندان چیست؟

عفونت دندان یا همان آبسه، اصطلاحی است که برای دندان دچار عفونت و تورم استفاده می گردد. مواقعی که دندان پوسیده می گردد، تجمع باکتری ها در محل پوسیدگی، باعث ایجاد بی نظمی در دندان، لثه و مغز استخوان شده و در نهایت منجر به آبسه و عفونت دندان می گردد.

علل شایع عفونت دندان

بهداشت دهان

اگر در تمیز کردن دندان هایتان تنبلی کنید، تجمع غذا باعث ایجاد یک محیط مناسب جهت رشد باکتری ها شده و سپس عفونت دندان ایجاد می گردد.

پوسیدگی دندان

دندان پوسیده باعث تجمع باکتری ها در دندان، لثه و پالپ شده و در نهایت منجر به آبسه می گردد.

ترومای دندان

شکستگی دندان باعث شکستی و آسیب پذیر شدن مینای دندان شده و به این ترتیب باکتری ها به ریشه دندان نفوذ می کنند.

رژیم غذایی

مصرف برخی غذاها و مواد غذایی مثل شکر و انواع شیرینی ها، می توانند باعث پوسیدگی دندان و در نهایت عفونت شوند.

سیستم ایمنی ضعیف

افرادی که دچار دیابت و یا برخی مسائل پزشکی هستند، بیشتر در معرض آبسۀ دندان هستند.

علائم عفونت دندان و درمان آن

از علائم شایع عفونت دندان، درد شدید آن است. گاهی مقدار این درد به حدی می رسد که فرد در اطراف عفونت، احساس تپش یا نبض می کند و حتی ممکن است دچار تب گردد. گاهی ممکن است این درد به حدی برسد که گوش، فک پایینی و گردن را هم درگیر کند و حتی فرد به هنگام جویدن مواد غذایی درد بسیار شدیدی را احساس کند.

یکی دیگر از علائم شایع عفونت دندان، حساسیت آن به سرما و گرما است.

معمولاً اگر عفونت شدید باشد، باعث تورم لثه شده و رنگ دندان را هم تغییر می دهد. همچنین ممکن است صورت و گونه متورم شده و در موارد وخیم تر، نقاط لنف در گردن یا زیر فک ایجاد گردد و در بلع غذا و حتی تنفس مشکل ایجاد کند. گاهی این درد، خواب خوش را هم از فرد می گیرد.

اگر محل عفونت که در آن چرک جمع شده، پاره گردد، ناگهان فرد مایع نمکی و بدمزه ای در دهان خود احساس می کند و در نتیجه بو و طعم ناخوشایندی در دهان ایجاد می گردد.

درمان عفونت دندان

برای رفع عفونت دندان راه های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش ها، درمان دارویی است. از جمله داروهایی که به از بین بردن عفونت دندان کمک می کنند، می توان به انواع آنتی بیوتیک ها مثل پنی سیلین، مترونیدازول، کلیندامایسین و موارد این چنینی اشاره کرد. این داروها علاوه بر کاهش درد، می توانند مقدار التهاب را نیز کم کنند.

اما چیزی که باید مد نظر داشته باشید این است که خودتان نباید نوع آنتی بیوتیک و زمان و مقدار مصرف آن را تعیین کنید، بلکه باید آن را به عهده دندانپزشک بگذارید. به هیچ وجه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک توصیه نمی گردد.

برخی از دندانپزشکان آنتی بیوتیک آموکسی کلاو را برای عفونت دندان تجویز می کنند. حواستان باشد که آن را با مسکن اشتباه نگیرید.

رفع عفونت دندان با روش های خانگی

از جمله روش های خانگی برای درمان آبسۀ دندان، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

زردچوبه

از جمله مواد موجود در زردچوبه، آنتی اکسیدان است که می تواند به از بین بردن باکتری های ایجاد کننده عفونت دندان کمک کند. 4/1 قاشق چای خوری زردچوبه را با کمی آب مخلوط کرده و روی محل عفونت قرار دهید. برای اینکه نتیجه سریع تری بگیرید، روزی دو بار این کار را انجام دهید.

سیر می تواند به بهبود گردش خون کمک کند و با عفونت های دستگاه تنفسی مبارزه کند. همچنین یک مادۀ مؤثر برای درمان طبیعی عفونت دندان است.

به منظور تسکین درد با سیر، می توانید روش های زیر را امتحان کنید.

یک حبه سیر را له کرده و مقداری نمک به آن بزنید و روی دندانی که درد می کند بگذارید. روش دیگر هم این است که شروع کنید به جویدن یک الی دو حبه سیر. این کار را دو سه بار در روز انجام دهید.

سپس برای اینکه بوی سیر دهان را از بین ببرید، روغن گل میخک استفاده کنید.

چای سیر

سه حبه سیر را خرد کرده، درون آب بریزید و روی حرارت بگذارید. صبر کنید تا آب جوش بیاید. سپس از روی حرارت برداشته و بگذارید حدود 6 دقیقه بماند. بعد آن را درون لیوان ریخته و بنوشید.

البته لازم به ذکر است که سیر نیز همانند سایر روش های رفع عفونت دندان با طب سنتی یک روش موقتی است.

زنجبیل

برای استفاده از زنجبیل به عنوان تسکین دهنده دندان، کافی است یک عدد زنجبیل تازه را با آب بشویید. حواستان باشد که پوست زنجبیل را نکنید. سپس زنجبیل را به قطعات کوچک تقسیم کنید. می توانید این قطعات را روی دندانی که درد دارد بگذارید و یا آن را مدتی درون آب قرار داده و سپس با آن آب، دهانتان را بشویید. همچنین می توانید قبل خواب، زنجبیل را 5 دقیقه بجوید.

این کار را 7 الی10 بار در روز انجام دهید.

اگر هم با جویدن تکه های زنجبیل مشکل دارید، زنجبیل را مثل چای دم کرده و بنوشید.

عسل

شاید فکر کنید که عسل چون شیرین است، ماده مناسبی برای جولان دادن باکتری های دندان است. اما این گونه نیست. عسل این قابلیت را دارد که رشد باکتری ها و همچنین اسید تولید شده از طریق آن ها را کاهش دهد. البته منظور ما از عسل، عسل طبیعی است.

برای استفاده، 2 قاشق غذاخوری عسل و مقداری پودر دارچین را داخل یک لیوان آب گرم ریخته و هم بزنید. سپس در دهان ریخته و کمی نگهدارید. حواستان باشد که پس از استفاده از این مخلوط، دهانتان را با آب گرم شستشو دهید.

اگر می خواهید از این کار نتیجه بگیرید، باید بارها این کار را انجام دهید.

کمپرس سرد

استفاده از کمپرس یخ می تواند باعث کاهش درد دندان شده و تورم آن را کاهش دهد. بسته یخ را درون یک پارچه یا حوله قرار داده و 10 دقیقه خارج از دهان خود در قسمتی که درد دارد قرار دهید. اگر خیلی احساس سرما کردید، بسته یخ را بردارید.

روغن زیتون

رایج ترین استفاده از روغن زیتون برای موارد زیبایی مثل تقویت مو و پوست است. اما بهتر است بدانید که به از بین رفتن آبسۀ دندان نیز کمک می کند. روغن زیتون خاصیت ضدالتهابی دارد و اگر آن را به همراه روغن گل میخک استفاده کنید، اثر بسیار بیشتری خواهد داشت.

برای استفاده، 50 میلی لیتر روغن زیتون و 100 میلی لیتر روغن گل میخک را با هم مخلوط کنید. سپس پنبه را آغشته به این ترکیب کرده و روی دندان بگذارید. زمان هایی که دندان درد دارید، می توانید 3 الی 4 بار در روز این کار را تکرار کنید.

نمک

از مهم ترین خواص نمک، خاصیت ضدعفونی کنندگی آن است. نمک می تواند باعث کاهش عفونت دندان گردد. برای استفاده از نمک برای دندان درد، می توانید آن را به دو صورت زیر استفاده کنید:

شستشوی دندان با آب نمک

مقداری نمک را در آب گرم ریخته و حل کنید و سپس این محلول را به مدت دو دقیقه در دهان نگهدارید.

حتی در مواقعی که دندان درد ندارید هم می توانید از محلول آب نمک برای ضدعفونی کردن دندان های خود استفاده کنید. این کار باعث از بین رفتن باکتری های دندان شده و به سالم نگه داشتن دندان ها کمک می کند.

نمک با زنجبیل

زنجبیل را با آب مخلوط کرده و مقداری نمک به آن اضافه کنید. سپس این مخلوط را روی پارچه ای تمیز ریخته و آب آن را بگیرید و بعد آن را روی دندان بگذارید.

مصرف نمک به همراه زنجبیل، می تواند باعث مهار انواع باکتری ها گردد.

پاپر

پاپر ادویه ای است که علاوه بر مصرف خوراکی، می تواند به درمان عفونت دندان کمک کند.

پاپر حاوی روغنی به نام بنزیل سدیم است که خاصیت ضدباکتریایی دارد و به کاهش التهاب کمک می کند. این گیاه می تواند تأثیر زیادی روی کاهش درد دندان داشته باشد. می توانید به دو روش زیر، از پاپر برای کاهش التهاب و درد دندان استفاده کنید:

برگ پاپر

برگ های پاپر را شسته و عصاره آن را بگیرید. سپس در ظرفی ریخته و یک قاشق نمک به آن اضافه کنید و هم بزنید تا حل گردد. سپس پنبه را به آن آغشته کرده و روی دندانی که درد دارد بگذارید.

ریشه پاپر

عصاره ریشه بگیرید و در ظرفی ریخته و سپس کمی نمک اضافه کنید. سپس پنبه را به محلول آغشته کرده و روی دندان عفونی خود قرار دهید.

از بین بردن عفونت دندان با یک معجون جادویی

فلفل و زنجبیل هر دو دارای خاصیت ضد درد هستند. می توان هر کدام از آن ها را به تنهایی به عنوان مسکن برای دندان درد استفاده کرد. اما برای نتیجۀ بهتر، توصیه می گردد این دو ادویه را با هم مخلوط کنید.

برای استفاده، به مقدار مساوی از این دو را در آب ریخته و هم بزنید تا به صورت یک سس دربیاید. سپس پنبه را به آن آغشته کرده و روی دندان خود بگذارید. باید مراقب باشید که با زبان و لثه تماس نداشته باشد. اگر توان تحملش را دارید، بگذارید تا زمانی که درد فروکش می کند، روی دندانتان بماند.

درمان خانگی بهتر است یا درمان دارویی؟

زمانی که دندان درد خیلی شدید و غیرقابل تحمل است، روش های دارویی، بهتر از رفع عفونت دندان با طب سنتی است و می تواند درد و عفونت را به مقدار چشمگیری کاهش دهد. روش های خانگی معمولاً اثر موقتی دارند.

برای معالجه دندان درد نیز میتوانید مقاله درمان دندان درد فوری را مطالعه کنید. همچنین میتوانید با داروهای دندان درد بیشتر آشنا شوید.

نتیجه گیری

عفونت دندان تجربه بسیار ناخوشایندی است و می تواند درد زیادی را به فرد تحمیل کند. برای بالا بردن اطلاعات شما در این زمینه، به انواع علائم عفونت دندان و روش های درمان آن با دارو و روش های خانگی اشاره کردیم.

منبع: اسنپ مارکت

به "علائم و روش های عفونت دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم و روش های عفونت دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید