غذاهای سنتی اصفهان

به گزارش وبلاگ مهیار، همانقدر که جاذبه های اصفهان منحصر به فرد و جهانی هستند، غذاهای سنتی این مرز و بوم نیز در نوع خود بی نظیرند. از میان غذاهای سنتی اصفهان حتما نام بریون (بریونی) را شنیده اید، اما اصفهان غذاهای سنتی خوشمزه دیگری هم دارد. پیش از سفر به اصفهان، بهتر است از غذاهای سنتی اصفهان بدانید تا هر کدام که با ذائقه تان سازگارتر است را انتخاب کنید.

غذاهای سنتی اصفهان

بریان (بریونی)

احتمالا با شنیدن غذاهای سنتی اصفهان فکر تان به سمت بریان اصفهان رفته است. بریون اصفهان خودش یک جاذبه محسوب می گردد. این غذا شکلی مانند همبرگر دارد و با نان سنگک و سبزی بسیار خوشمزه می گردد. مواد اصلی این غذا شامل: جگر سفید، گوشت گوسفند، آب گوشت، نعناع خشک، ادویه جات و غیر است.

قیمه ریزه

از دیگر غذاهای سنتی اصفهان می توان به قیمه ریزه اشاره نمود. اهالی اصفهان این غذا را اغلب در وعده ناهار میل می نمایند. جالب است بدانید این غذا با گوشت چرخنموده درست می گردد. دیگر مواد اصلی این غذای معروف اصفهان، آرد نخودچی، پیاز، نعناع خشک، گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی است. این غذا با ماست، سبزی خوردن و ترشی سرو می گردد. چشیدن قیمه ریزه، غذای سنتی اصفهان را از دست ندهید.

کوکو قندی

کوکو قندی غذای شیرینی است که جزو غذاهای سنتی اصفهان قرار می گیرد. امرزوه این غذا کمتر پخته می گردد اما اگر در اصفهان آن را دیدید حتما امتحان کنید. البته اگر با طعم شیرین کوکو قندی مشکل ندارید. مواد اصلی این غذا سیب زمینی، تخم مرغ، شکر، گلاب و جوهر لیمو است. در سفر به اصفهان چشیدن این غدای معروف اصفهان را از دست ندهید.

کباب مشتی (کباب زردک)

اگر شما هم عاشق طعم ملس غذا هستید، در میان غذاهای سنتی اصفهان، کباب مشتی (کباب زردک) را پیشنهاد می کنیم. آشپزان اصفهانی، گوشت چرخنموده را با ترکیب ادویه، پیاز، زردک مخلوط نموده و ورز می دهند. آرد نخودچی را به آن اضافه می نمایند و بعد از سفت شدن مخلوط آن را در روغن سرخ می نمایند. سرکه، شیره، هویج و ادویه های خوش عطر از دیگر مواد اصلی این غذا است. چشیدن این غذای معروف اصفهان را از دست ندهید.

یخمه ترش

از دیگر غذاهای سنتی اصفهان که امروزه کمتر طبخ می گردد، یخمه ترش است. این غذا از ترکیب، آلو، زردآلو، گوشت گوسفند، برنج و شکر درست می گردد. یخمه ترش، غذای سنتی اصفهان، با نان سنگک بسیار خوشمزه می گردد.

حلیم بادمجان

بسیاری از غذاهایی که در سراسر ایران پخته می گردد، هرکدام ریشه ای دارد. حلیم بادمجان نیز یکی از غذاهای سنتی اصفهان است که به دیگر نقاط ایران راه پیدا نموده است. این غذا به روش های مختلفی پخته می گردد. البته مواد اصلی این غذای محبوب، گوشت سردست یا گردن، بادمجان سرخ شده، سیر رنده، نعناع داغ، کشک، پیاز، زعفران و نعناع داغ است. خوردن حلیم بادمجان، غذای سنتی اصفهان، را در زمستان امتحان کنید. جالب است بدانید بعضی به آن عدس و لوبیای سفید نیز اضافه می نمایند.

کله جوش

این غذا ساده، مقوی و بسیار خوشمزه است. کله جوش غذای معروف اصفهان، سرشار از پروتئین و کلسیم است. مواد اصلی این غذا، گوشت چرخنموده، گردو، آرد، پیاز، نعناع خشک و آب است. اضافه کردن سیر و گوشت نیز به سلیقه شما بستگی دارد. این غذا را با نان تازه و سبزی میل می نمایند.

آش سماق

مقوی، پرانرژی و خوشمزه، این ها ویژگی آش سماق، غذای سنتی اصفهان است. طعم نسبتا ترش این آش بسیار پرطرفدار است. از مواد اصلی این غذا می توان به گوشت چرخ نموده، آرد برنج، برنج خرد شده، سبزی، سماق خشک و پیاز اشاره نمود. چشیدن این آش خوشمزه را در اصفهان از دست ندهید.

شله بریان با زیره

همان طور که از نام این غذا معلوم است زیره ماده اصلی آن است. وجود زیره در این غذا آن را بسیار خوش طعم و مفید نموده. از دیگر مواد اصلی این غذای سنتی اصفهان گوشت گوسفندی، زیره سیاه، برنج و پیاز است.

در تور همه روزه اصفهان می توانید از این غذاهای خوشمزه امتحان کنید.

تهیه و تدوین: تحریریه وبلاگ مهیار

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "غذاهای سنتی اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای سنتی اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید