فواید روغن بچه برای بزرگسالان؛ 7 خاصیت بی نظیر و عوارض احتمالی

به گزارش وبلاگ مهیار، آیا تابه حال از محصولات مراقبت از پوست کودک از جمله روغن بچه استفاده کرده اید؟ روغن بچه در میان بعضی از بزرگسالان محبوبیت زیادی دارد، چون بسیاری از مردم معتقدند هر محصولی که برای پوست حساس بچه ها تولید می شود می تواند برای بزرگسالان هم مناسب باشد. با این حال، قبل از امتحان کردن این محصول بهتر است در مورد فواید و عوارض آن اطلاعات کسب کنید. در این مقاله از خبرنگاران مگ درباره فواید روغن بچه برای بزرگسالان و نحوه استفاده از آن صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

فواید روغن بچه برای بزرگسالان؛ 7 خاصیت بی نظیر و عوارض احتمالی

روغن بچه چیست؟

روغن بچه معمولا یک مایع شفاف و مرطوب کننده است که بعد از حمام روی پوست ظریف کودک استفاده می شود تا به تسکین و حفظ لطافت آن کمک کند. این محصول حاوی 98 درصد روغن معدنی و 2 درصد رایحه است. علاوه بر این، ممکن است با روغن های گیاهی مانند روغن نارگیل و روغن جوجوبا و سایر مواد طبیعی مانند ویتامین A و E، آلوئه ورا، عسل و… فرموله شود.

روغن معدنی مورد استفاده در روغن بچه بسیار تصفیه شده، شفاف، خالص و بی رنگ است. این ماده که عمدتا از آلکان ها و سیکلوآلکان ها تشکیل شده است، از نفت خام به دست می آید. روغن معدنی یکی از ترکیبات محبوب در محصولات آرایشی است که برای مرطوب کردن پوست و آبرسانی آن استفاده می شود. این روغن با ایجاد یک لایه محافظ در بالای پوست جلوی از دست رفتن رطوبت را می گیرد. همچنین گفته می شود که غیرکومدوژنیک است، به این معنی که منافذ پوست را مسدود نمی کند.

روغن بچه چه فوایدی دارد؟

روغن بچه به گونه ای فرموله می شود که ضدحساسیت باشد، بنابراین می توان از آن بدون نگرانی روی پوست بچه ها استفاده کرد. این خاصیت باعث شده است که روغن بچه صرف نظر از نوع پوست به یک انتخاب مناسب برای بزرگسالان تبدیل شود.

به علاوه، این محصول فاقد پارابن، فتالات و رنگ است و به نظر می رسد که برای مراقبت از کوتیکول ناخن، مراقبت از مو، مراقبت از پا، پاک کردن آرایش و… مفید باشد. اعتقاد بر این است که روغن بچه با داشتن مواد طبیعی مختلف پوست شما را تغذیه می کند و آن را سالم نگه می دارد.

فواید روغن بچه برای پوست بزرگسالان چیست؟

درست بودن بعضی از ادعاها در مورد فواید روغن بچه برای بدن بزرگسالان هنوز ثابت نشده است، اما این موضوع از محبوبیت آن به عنوان یک محصول مراقبت از پوست نمی کاهد. در ادامه به مهم ترین خواص روغن بچه برای بزرگسالان اشاره می کنیم.

1. به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند

روغن معدنی موجود در روغن بچه به دلیل داشتن مولکو ل های بزرگ غیرکومدوژنیک است و باعث انسداد منافذ پوست نمی شود. از سوی دیگر، به حفظ رطوبت پوست کمک می کند. از این رو کسانی که پوست معمولی تا خشک دارند می توانند از آن برای مرطوب کردن پوست خود استفاده کنند.

محققان در یک مطالعه تاثیر مواد مرطوب کننده رایج را روی پوست شرکت کنندگان بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که تاثیر روغن معدنی از سایر مواد از جمله گلیسیرین بیشتر است. بنابراین محصولاتی مانند روغن بچه که حاوی درصد بالایی از روغن معدنی هستند می توانند به عنوان مرطوب کننده پوست عمل کنند.

2. به عنوان پاک کننده آرایش قابل استفاده است

پاک کردن آرایش یکی از فواید روغن بچه برای بزرگسالان است. البته شواهد کمی برای اثبات این ادعا وجود دارد، اما بسکمک از مردم بر این باورند که روغن بچه به از بین بردن آرایش و تجمع آلودگی های روی پوست کمک می کند و به همین دلیل می تواند جایگزین پاک کننده های آرایش شود.

یک لایه نازک از روغن بچه را روی پوست خود بمالید و چند دقیقه ماساژ دهید. سپس آن را با یک پد پنبه ای پاک کنید و صورت خود را با یک شوینده ملایم بشویید تا تمام آلودگی ها و بقایای محصولات آرایشی از بین بروند.

3. ترک های پوستی و اسکارها را کاهش می دهد

در مورد کارآیی روغن بچه به عنوان کاهش دهنده ترک های پوستی و اسکارها (جای زخم) تحقیقات کافی وجود ندارد. با این حال، نتایج یک مطالعه نشان داد که روغن بچه می تواند به از بین بردن اسکار کمک کند. بر اساس تحقیقات، روغن بچه ماندگاری زیادی ندارد. بنابراین باید این محصول را در فواصل زمانی منظم روی پوست بمالید تا ظاهر آن را بهبود بخشد.

4. از سلامت پوست پا محافظت می کند

روغن بچه به دلیل داشتن ویتامین A و E به جوانسازی و ترمیم پوست پاشنه و کف پا کمک می کند. از درمان ترک پاشنه پا هم می توان به عنوان یکی از فواید روغن بچه برای بزرگسالان نام برد. شما می توانید این محصول را بعد از حمام و قبل از خواب روی پاهای خود بمالید. برای اینکه فواید روغن بچه را به حدبیشتر برسانید، بهتر است آن را قبل از استفاده کمی گرم کنید.

5. می توان از آن برای شیو کردن استفاده کرد

بعضی از افراد ترجیح می دهند از روغن بچه به جای صابون یا فوم اصلاح استفاده کنند. این محصول به پوست درخشش خاصی می بخشد و آن را نرم و لطیف می کند. به علاوه، می تواند از پوست در برابر بریدگی ها و آسیب های ناشی از تیغ محافظت کند.

6. باعث تسکین پوست می شود

در بعضی از مطالعات اجرا شده در مورد فواید روغن بچه برای بزرگسالان مشاهده شده است که این محصول به تسکین مسائل ناشی از خشکی پوست یا بیماری های پوستی مثل پسوریازیس کمک می کند. یک مطالعه روی بیمارانی که دیالیز می شدند نشان داد که روغن بچه می تواند خارش پوست را کاهش دهد. برای کسب بهترین نتیجه باید روغن بچه را به مدت سه هفته و هر روز حداقل 15 دقیقه روی پوست خود ماساژ دهید.

7. به عنوان ژل زیر چشم عمل می کند

هنگامی که از کاربرد روغن بچه برای بزرگسالان صحبت به میان می آید، باید به استفاده از آن به عنوان ژل زیر چشم هم اشاره کرد. البته مدرک علمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد، اما بعضی از مردم از روغن بچه برای بازگرداندن رطوبت به پوست اطراف چشم استفاده می کنند. اعتقاد بر این است که ماساژ ملایم روغن بچه روی پوست اطراف چشم به مدت یک تا 2 دقیقه می تواند مزایای زیادی داشته باشد.

چگونه از روغن بچه برای داشتن پوست سالم استفاده کنید؟

برای بهره مندی از فواید روغن بچه و حفظ سلامت پوست خود، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • پوست خود را با استفاده از یک بشویید.
  • پوست تان را خشک کنید، اما اجازه دهید اندازهی رطوبت روی سطح آن باقی بماند.
  • اندازه کمی از روغن بچه را روی ناحیه مورد نظر بمالید.
  • روغن را به آرامی به مدت 2 تا سه دقیقه روی پوست خود ماساژ دهید.

در استفاده از روغن بچه زیاده روی نکنید، چون ممکن است بقایای چربی از خود به جا بگذارد. بهترین زمان برای استفاده از روغن بچه زمانی است که پوست شما کاملا تمیز است و کمی رطوبت دارد. چون در این شرایط روغن بچه می تواند رطوبت را در پوست به دام بیندازد.

قبل از استفاده از روغن بچه، همه دستورالعمل های موجود روی بسته بندی محصول را به دقت بخوانید و در صورت داشتن هر گونه تردید یا سوالی، با پزشک مشورت کنید. همچنین اگر با مسائلی مثل بثورات پوستی، قرمزی یا سوختگی روبرو شدید، فورا نزد پزشک بروید.

چه کسانی می توانند از فواید روغن بچه برای پوست بزرگسالان بهره مند شوند؟

روغن بچه در درجه اول یک محصول مراقبت از کودک است که برای مرطوب کردن پوست نوزادان، درمان بثورات پوشک و اگزما و همچنین ماساژ منظم نوزادان استفاده می شود. اما می تواند بدون در نظر گرفتن سن و به طور گسترده از طریق بزرگسالان برای مرطوب کردن پوست کم آب، ماساژ بدن، پاک کردن آرایش و… هم استفاده شود.

آیا می توان از روغن بچه روی پوست صورت استفاده کرد؟

این سوال که آیا می توان از خواص روغن بچه برای پوست صورت بزرگسالان استفاده کرد یا خیر، از سوی بسکمک از افراد مطرح می شود. در پاسخ باید بگوییم که فواید روغن معدنی موجود در این محصول مشابه روغن نارگیل است و شما می توانید از آن روی بازوها، پاها، آرنج ها و سایر نواحی خشک بدن استفاده کنید.

با این حال، بیشتر متخصصان توصیه می کنند که برای مرطوب نگه داشتن پوست صورت از روغن بچه استفاده نکنید. چون ممکن است روغن معدنی موجود در آن به آکنه یا علائم پیری زودرس منجر شود.

عوارض استفاده از روغن بچه چیست؟

اکنون که با فواید روغن بچه برای بزرگسالان آشنا شدید، باید در مورد عوارض احتمالی آن هم اطلاعات کسب کنید. معمولا این محصول برای همه گروه های سنی ایمن است. با این حال، بعضی از افراد ممکن است عوارض جانبی کمی را تجربه کنند. به همین دلیل، عاقلانه است که از این عوارض آگاه باشید و اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید.

1. واکنش آلرژیک

آلرژی به روغن معدنی موجود در روغن بچه نادر است، اما پوست فوق العاده حساس ممکن است به آن واکنش نشان دهد. برای جلوگیری از این امر توصیه می شود همیشه تست پچ انجام دهید، یعنی اندازه کمی از روغن را روی قسمت داخلی بازو بمالید و 24 ساعت صبر کنید. اگر دچار قرمزی یا خارش نشدید، می توانید با خیال راحت از روغن بچه استفاده کنید.

2. افزایش آکنه

روغن های بچه معمولا غیرکومدوژنیک هستند و منافذ پوست را مسدود نمی کنند. اما افراد مستعد آکنه ممکن است در اثر استفاده از آن ها دچار مشکل شوند. این روغن یک مانع روی پوست ایجاد کرده و از نشت رطوبت اضافی جلوگیری می کند. این ممکن است باعث بدتر شدن آکنه شود، چون پوست در معرض رطوبت بیش از حد قرار می گیرد.

3. جلوگیری از تعریق

روغن بچه یک سد روی پوست ایجاد می کند که می تواند رطوبت اضافی را در روزهای گرم تابستان روی پوست نگه دارد. حتی زمانی که بدن به طور طبیعی سعی می کند خود را با عرق کردن خنک کند، این سد ممکن است جلوی تعریق را بگیرد.

4. آفتاب سوختگی

به نظر می رسد که روغن بچه اشعه ماوراء بنفش خورشید را جذب می کند و به آن اجازه می دهد که به عمق پوست نفوذ کند. این می تواند احتمال آسیب سلولی و حتی سرطان پوست را افزایش دهد یا در بعضی از افراد باعث آفتاب سوختگی شود. از این رو توصیه می شود بلافاصله پس از مالیدن روغن بچه روی پوست از قرار گرفتن زیر نور خورشید خودداری کنید.

5. سرطان

اگر روغن معدنی به کاررفته در این محصول به اندازه کافی تصفیه نشده باشد، ممکن است هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای داشته باشد که بالقوه سرطان زا هستند و به سلامت کلی پوست آسیب می رسانند.

کلام پایانی

فواید روغن بچه فقط به نوزادان محدود نمی شود، بلکه بزرگسالان هم می توانند از آن استفاده کنند. شواهد در مورد فواید روغن بچه برای بزرگسالان نشان می دهد که این محصول به نرم و مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند و پوست تحریک شده را تسکین می دهد. با این حال، ممکن است پوست های مستعد آکنه مناسب نباشد.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت وبلاگ مهیار مگ را بخوانید.

منابع: skinkraft, stylecraze

منبع: دیجیکالا مگ

به "فواید روغن بچه برای بزرگسالان؛ 7 خاصیت بی نظیر و عوارض احتمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید روغن بچه برای بزرگسالان؛ 7 خاصیت بی نظیر و عوارض احتمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید