قدیمی ترین کهربای عنکبوت؛ مادر مهربان با قدمت 99 میلیون ساله

به گزارش وبلاگ مهیار، قدیمی ترین فسیلی که نشان می دهد چگونه عنکبوت مادر از بچه هایشان محافظت می نموده است کشف شد. عنکبوت ماده و بچه ها متولد نشده اش متعلق به خانواده عنکبوت های منقرض شده هستند.

قدیمی ترین کهربای عنکبوت؛ مادر مهربان با قدمت 99 میلیون ساله

وبلاگ مهیار | میلیون ها سال پیش از آنکه تی رکس ها بر روی زمین راه گام بگذارند، عنکبوتی که از تخمدانش محافظت می کرد، در صمغ درختان گیر افتاد و اینک تبدیل به کهربایی 99 میلیون ساله شده است.

به گزارش وبلاگ مهیار ؛ دیرینه شناسان می گویند، جسد این عنکبوت که 99 میلیون سال است در کنار بچه هاش در یک کهربا نگهداری می گردد، قدیمی ترین شواهد فیزیکی برای مراقبت مادر از فرزند در میان عنکبوت ها است. این فسیل یکی از چهار موردی است که نشان می دهد بعضی از عنکبوت های باستانی از کیسه تخم دان خود محافظت می نموده اند و حتی ممکن است بچه های خود را بزرگ نموده باشند.

پدیده مراقبت مادر از بچه ها داخل تخم مانند محافظت مرغ ها از تخم مرغ هایشان در بین عنکبوت های مدرن رایج است. بعضی از گونه های عنکبوت ها حتی اولین وعده های غذایی بچه ها خود را نیز تأمین می نموده اند. از آنجا که پدیده مراقبت مادر از فرزند بسیار گسترده است، محققان مطمئن نبودند که آیا عنکبوت ها این رفتار را مدت ها قبل از دوره کرتاسه، که حدود 145 میلیون سال پیش شروع شده بود، داشته اند یا خیر.

دیرینه شناسان می گویند این اولین بار است که چنین شواهدی برای این رفتار در فسیل ها یافت می گردد. عنکبوت ماده و بچه ها متولد نشده اش متعلق به خانواده عنکبوت های منقرض شده به نام Lagonomegopidae هستند که با چشم های بزرگ و براق خود گونه ای خاص در میان خانواده عنکوبت ها بوده اند. احتمالاً این گونه از عنکبوت ها شب ها روی درختان شکار می نموده اند .

ممکن است تخم ها بعد از تخم گذاری به اطراف عنکبوت های ماده که در حال محافظت از تخم های خود بوده چسبیده باشند. موارد کشف شده شامل سه تکه کهربای حاوی ده ها عنکبوت یک هفته ای است.

عنکبوت ها معمولاً موجوداتی تنها هستند، بنابراین وجود عنکبوت های متعدد در کنار هم نشان می دهد که آن ها پس از تولد متفرق نشده و در عوض ماندن در کنار مادر خود را انتخاب نموده اند و این یعنی این گونه از عنکبوت ماده از بچه ها خود محافظت می نموده است. تعیین نیست این عنکبوت های فرزند تا چه سنی در اطراف مادر خود محافظت می شده اند .

لیندا رایور، حشره شناس دانشگاه کرنل می گوید : در حالی که این مطالعه بدون ابهام نشان می دهد که این عنکبوت ها از کیسه تخم خود در اواسط دوره کرتاسه محافظت می نموده اند، محققان در آینده باید در خصوص عنکبوت های ماده ای که از بچه ها بزرگ تر و مسن تری محافظت می نموده اند با دقت بیشتری تحقیق نمایند.

محققان باید در پی شواهد فسیلی بیشتری در موزه ها و مجموعه های موجود در موسسه های دیرینه شناسی باشند. بعضی از دیرینه شناسان خواستار توقف انتشار تحقیقات درباره کهربا های کشور میانمار به علت نگرانی از شرایط غیرانسانی معادن و بعلاوه نگرانی هایی که مبنی بر فروش کهربا برای تأمین بودجه گروه های شبه نظامی هستند. وضعیتی که با کودتای نظامی در سال 2021 تشدید شد. کهربا مورد استفاده در این مطالعه بخشی از مجموعه موجود در دانشگاه پکن است که بیش از یک دهه پیش استخراج شده بودند.

دیرینه شناسان میگویند که این توقف نباید مانع کشفیات آینده گردد. در حال حاضر هزاران نمونه برای مطالعه وجود دارد.

منبع: ScienceNews

منبع: فرادید

به "قدیمی ترین کهربای عنکبوت؛ مادر مهربان با قدمت 99 میلیون ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین کهربای عنکبوت؛ مادر مهربان با قدمت 99 میلیون ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید