قطر؛ 50 سال قبل

به گزارش وبلاگ مهیار، قطر مثل اغلب کشور های حاشیۀ جنوبی خلیج فارس از چند قرن قبل مالی مبتنی بر صید مروارید و پرورش اسب و شتر داشته است. در دوران خلافت عباسی این منطقه محلی برای توقف کشتی های تجاری بود که میان بندر بصره و چین و هند در رفت و آمد بودند.

قطر؛ 50 سال قبل

به گزارش فرادید؛ بعد از دوران خلافت، قطر در دوره های مختلف بخشی از قلمرو حکومت هایی مثل آل عصفور و بنی خالد بوده است. در قرن نوزدهم این منطقه تحت حاکمیت امپراطوری عثمانی قرار گرفت و در اوایل قرن بیستم نیز به تحت الحمایگی بریتانیا درآمد. این کشور در سال 1971 استقلال خود را از بریتانیا کسب کرد و قرارداد تحت الحمایگی به قرارداد دوستی میان دو کشور تبدیل شد.

نفت در سال 1940 در قطر کشف شد و اقتصاد این کشور را متحول کرد. قطر در حال حاضر به لحاظ سرانۀ درآمد یکی از ثروتمندترین کشور های دنیا به شمار میرود. به علاوه، این کشور با در اختیار داشتن ابزار های رسانه ای مثل شبکۀ الجزیره و سیاست خارجی فعالی که دارد، گاهی به عنوان یک قدرت میانه و صاحب نفوذ در سطح منطقه شناخته شده است.

در سال 2010 قطر به اولین کشور خاورمیانه تبدیل شد که توانسته است میزبانی رقابت های جام دنیای فوتبال را به دست بیاورد.

در اینجا عکس هایی قدیمی را خواهید دید که زندگی در کشور قطر را در دهه های قبل به تصویر می کشند. اغلب این عکس ها متعلق به دهه های 60 و 70 میلادی (40 و 50 شمسی) هستند؛ یعنی دورانی که هنوز اقتصاد نفتی قطر به درجه ای از شکوفایی که جلوۀ ظاهری آشکاری داشته باشد نرسیده بود.

منبع: فرارو

به "قطر؛ 50 سال قبل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطر؛ 50 سال قبل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید