نه! تکامل روندی نیست که متوقف شده باشد، در واقع بعضی از گونه های متناسب با دنیا آلوده و در حال گرم شدن کنونی، به سرعت در حال تکامل هستند

به گزارش وبلاگ مهیار، چارلز داروین تکامل را یک فرآیند کند و بطئی می دانست، مانند حرکت آرام یخچال ها یا حرکت صفحات قاره ای. او در رساله معروف خود در خصوص انتخاب طبیعی در سال 1859 در خصوص منشأ گونه ها، به همین فرایند بسیار کند اشاره نموده بود.

نه! تکامل روندی نیست که متوقف شده باشد، در واقع بعضی از گونه های متناسب با دنیا آلوده و در حال گرم شدن کنونی، به سرعت در حال تکامل هستند

اما در دهه 1970، دانشمندان شواهدی پیدا کردند که داروین ممکن است اشتباه کند - حداقل در خصوص مقیاس زمانی.

مثلا پروانه های فلفلی Peppered که در منطقه ها صنعتی بریتانیا زندگی می کردند تیره تر می شدند، تا همرنگ ساختمان های سیاه شده از دوده شوند و کمتر شکار شوند. گنجشک های خانگی - که از اروپا به آمریکای شمالی معرفی شده بودند - با توجه به آب و هوای خانه های نوشان مقدار و رنگشان تغییر می کرد. یا اینکه نوعی علف که در اطراف دکل های برق رشد می نماید، می توانست ترکیبات روی را که به عنوان پوششی برای ستون ها استفاده می گردد و می تواند برای گیاهان سمی باشد، را تحمل می کرد.

در اواخر دهه 1990، اندرو هندری زیست شناس، متوجه تغییرات سریع مشابهی در فنوتیپ ماهی قزل آلا شد.

هندری با یکی از همکارانش به نام مایکل کینیسون، پایگاه داده ای از نمونه هایی از تکامل سریع را گردآوری کرد و مقاله ای در سال 1999 نوشت که باعث آغاز علاقه به این رشته شد. اکنون، هندری و همکارانش مجموعه داده های اصلی را با بیش از 5000 نمونه اضافی به روز نموده و توسعه داده اند. دانشمندان از این داده ها برای پاسخ به سؤالاتی در خصوص سرعت تغییر جهان طبیعت و اندازه تغییرات ناشی از انسان استفاده می نمایند.

در مقاله اولیه ای که در نوامبر 2021 با استفاده از مجموعه داده های نو منتشر شده، هندری و همکارانش، چند سؤال کلیدی را آنالیز نموده اند.

به عنوان مثال، آن ها تأیید کردند که به طور میانه، در سراسر جهان، گونه های جانوری کوچکتر شده اند. این برخلاف نظریه تکاملی به نام قانون کوپ Cope است که معتقد است مقدار گونه ها در طول زمان افزایش می یابد.

کیوکو گوتاندا، یکی از نویسندگان مقاله که اکنون در دانشگاه براک در انتاریو است، می گوید ظاهرا مقدار بزرگ تر به معنی پیدا کردن جفت های بیشتر و نرخ بقای بهتر باید باشد. اما به نظر می رسد به علت چیز هایی مانند تغییرات آب وهوایی، و انواع دیگر تأثیرات انسانی، کاهش کلی مقدار بدن جانداران پیش آمده.

شکار و برداشت بزرگ ترین محرک های این فرایند هستند: اگر انسان ها هر بار که تور های خود را می اندازند چاق ترین ماهی ها را از اقیانوس شکار نمایند، نتیجه آن این است که فقط ماهی های کوچک تر برای انتقال ژن های خود زنده می مانند. اما آب و هوا به علت یک قانون اساسی زیست شناسی نیز می تواند نقش داشته باشد: موجودات کوچکتر نسبت سطح به حجم بزرگ تری دارند و بنابراین گرما را بیشتر حفظ می نمایند. پس کوچک شدن به دفع گرما یاری می نماید.

سفید شدن مرجان ها و انقراض دسته جمعی آنها می تواند اثرات منفی جدی داشته باشد. به عنوان مثال ماهی آزاد را در نظر بگیرید: ماهی های کوچکتر به معنای به دست آوردن پول کمتر در جوامعی است که به صید آن ها متکی هستند. این یعنی غذای کمتری برای گرگ ها و خرس هایی که از آن ها تغذیه می نمایند.

در مطالعه دیگری که در سال 2021 در پارک ملی گورونگوسا موزامبیک انجام شد، معین شد که که نسبت فیل های ماده که بدون عاج به جهان می آیند به بیش از 50 درصد رسیده است، زیرا سطح شدید شکار غیرقانونی در طول یک جنگ داخلی 15 ساله، به وسیله مکانیسم بقای به اصطلاح اصلح، فیل های بدون عاج را فراوان تر می نماید. فیل های بدون عاج به مراتب بیشتر ژن های خود را به نسل بعدی منتقل می نمایند.

برای مقایسه تغییرات بین گونه ها در طول زمان، محققان از معیار هایی به نام داروین و هالدان (به نام دانشمند بریتانیایی جی بی اس هالدان) استفاده کردند. این ها معیار های آماری هستند که راهی برای مقایسه انواع بسیار متفاوت اطلاعات در پایگاه داده به دست می دهند - از ارتفاع درختان توس که در روسیه تا اینکه چگونه اسیدی شدن دریاچه های سوئد بر اندازه بقای قورباغه ها تأثیر می گذارد.

تجزیه و تحلیل نو نشان داد که اندازه تغییرات فنوتیپی در جمعیت هایی که تحت تأثیر فعالیت های انسانی قرار گرفته اند، بیشتر از جمعیت هایی است که تحت تأثیر فعالیت های انسانی نیستند.

اثرات تغییرات آب و هوایی در منطقه ها مختلف جهان فرق دارد: در قطب شمال، به معنی شکل گیری رفتارهای نو شکار در خرس های قطبی است. در اقیانوس ها، ممکن است به این معنا باشد که گونه های مرجانی که قبلاً برای زندگی در محیط های استرس زا سازگار شده اند، به گونه های غالب تبدیل می شوند و جایگزین گونه هایی می شوند که اکنون می شناسیم.

پایگاه داده Proceed به صورت آنلاین برای دانشگاهیان در دسترس است و به آنها یاری می نماید به سوالات نو در خصوص تکامل سریع پاسخ دهند. در حال حاضر، معین شده که اعمال انسان گونه های جانوری و گیاهی را به گونه ای تغییر می دهد که ممکن است هرگز به شکل اول برنگرند.

وقتی ما بیش از حد ماهیگیری کنیم تا جایی که گونه ها آغاز به کوچک شدن نمایند، نهایتا از تغییرات ایجاد شده در گونه ها مصون نمی مانیم. حیواناتی که می شناسیم تغییر می نمایند یا ناپدید می شوند و حیوانات نوی تکامل می یابند تا جای آن ها را بگیرند.

تکامل همواره در حال رخ دادن است - تغییرات کوچکی که در طول گذر زمان طولانی به تغییرات بزرگ اضافه می شوند. علیرغم همه بالاهایی که سر جهان آورده ایم، این تحقیق نشان می دهد که بعضی از حیوانات و گیاهان می توانند به قدری سریع تطابق پیدا نمایند که از سیاره در حال گرم شدن پیشی بگیرند. در واقع حیات این کار را میلیون ها سال است که انجام می دهد.

منبع

منبع: یک پزشک

به "نه! تکامل روندی نیست که متوقف شده باشد، در واقع بعضی از گونه های متناسب با دنیا آلوده و در حال گرم شدن کنونی، به سرعت در حال تکامل هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نه! تکامل روندی نیست که متوقف شده باشد، در واقع بعضی از گونه های متناسب با دنیا آلوده و در حال گرم شدن کنونی، به سرعت در حال تکامل هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید