مالیات اعلامی طلافروشان فقط 2 میلیون تومان در ماه! ، چرا مالیات 30 درصد از صنف طلا و جواهر صفر است؟

به گزارش وبلاگ مهیار، بنا بر اعتقاد کارشناسان مالی، از جمله راه چاره های برطرف کسری بودجه و کاهش اتکا به منابع نفتی، افزایش عایدی های پایدار از جمله عایدی های مالیاتی است.

مالیات اعلامی طلافروشان فقط 2 میلیون تومان در ماه! ، چرا مالیات 30 درصد از صنف طلا و جواهر صفر است؟

به گزارش تسنیم؛ ضرورت افزایش نسبت مالیات به فراوری ناخالص داخلی (نسبت مالیاتی) به عنوان یک شاخص مهم ارزیابی عملکرد نظام مالیاتی همیشه موردتوجه دولت ها و سیاست گذاران کشور بوده است؛ اما جالب این است که بدانید اندازه این شاخص در سال 1345 حدود 7.5 درصد بوده و امروز پس از گذشت 57 سال و علی رغم اصلاحات بسیار گسترده در نظام مالیاتی، این نسبت با نگاهی خوش بینانه همچنان در حوالی 7 درصد است.

به همین خاطر، افزایش شاخص نسبت مالیاتی حداقل به اندازه 50 درصد تا انتها دولت سیزدهم یکی از اهداف مهم برنامه راهبردی وزارت اقتصاد اعلام شده است، البته برای تحقق این هدف بزرگ بایستی مجموعه ای از اقدامات نظیر تصویب قانون مالیات مجموع عایدی (PIT) تحقق یابد که سال هاست در پیچ وخم مسیر تصویب لایحه در دولت به سر می برد.

اما یکی از آسیب های مهم نظام مالیاتی که با قوانین فعلی نیز قابل رفع کردن است مربوط به سهم پایین مالیات مشاغل از مجموع عایدی های مالیاتی است. این اندازه در سال گذشته حدود 4 تا 5 درصد بوده است که باتوجه به اندازه هزینه و توانی که از سازمان صرف مالیات ستانی از صاحبان مشاغل می گردد، بسیار اندک است.

از طرف دیگر جلوگیری از اجتناب مالیاتی و بعلاوه افزایش عدالت مالیاتی از جمله مواردی است که لزوم اخذ مالیات بر مشاغل پرعایدی را اجتناب ناپذیر نموده است.

چرا نرخ مالیاتی متفاوت برای مشاغل اعلام می گردد؟

مهدی موحدی بکنظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی در تبادل نظر با خبرنگار مالی خبرگزاری تسنیم، پیرامون اقدامات سازمان مالیاتی در مورد کاهش شکاف مالیاتی در حوزه مالیات مشاغل، گفت: دراین خصوص طی دو سال گذشته، تغییرات مبنایی انجام شده و نسبت به گذشته انضباط به مراتب بهتری حاکم است.

وی اضافه نمود: درگذشته طبق یک قانون نانوشته، مالیات مشاغل سالانه در حدود 5 تا 10 درصد افزایش می یافت که البته این موضوع فاقد منطق عقلانی بود؛ اما در حال حاضر، اطلاعات مختلفی برای نظام مند کردن محاسبه مالیات مشاغل در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد که از جمله می توان به حساب های متصل به دستگاه پوز، مجموع واریزی به حساب های تجاری و شناسایی حساب های مشکوک به فعالیت تجاری اشاره نمود.

موحدی بکنظر در مورد علت مطرح شدن اعداد مختلف برای مالیات پرداختی از سوی بعضی اصناف، گفت: در موضوع پرداخت مالیات به وسیله مؤدیان دو مبحث وجود دارد، بحث اول این است که افراد چقدر مالیات ابراز و پرداخت نموده اند، بحث دیگر این است که چقدر از این مالیات در تعامل با مودی یا بر اساس اسناد و مدارک قطعی شده است؛ در واقع به همین علت ممکن است دو یا سه عدد متفاوت برای اندازه مالیات پرداختی از سوی اصناف مختلف وجود داشته باشد؛ در واقع ارقامی که مؤدیان ابراز نموده اند، لزوماً قطعی تلقی نمی گردد.

طلافروشان مالیات خود را چه اندازه اعلام می نمایند؟

مهدی موحدی بکنظر در مورد اندازه مالیاتی از سوی صنف طلا و جواهر گفت: در سال 1400، سرانه مالیاتی به وسیله افراد فعال در حوزه طلا جواهر ابزار شده، حدود 6 میلیون و 700 هزار تومان بوده است؛ البته این رقم، مالیات ابرازی مربوط به عملکرد سال 1399 بوده است، فارغ از اینکه سازمان مالیاتی چقدر تشخیص داده و قطعی شده است.

موحدی بکنظر گفت: تبدیل فرایند سنتی به فرایند مبتنی در محاسبات سیستمی و بهره گیری از داده ها، باعث شد مالیات ابرازی از سوی طلافروشان در امسال افزایش چندین برابری پیدا کند؛ اما به جهت مراعات و مساعدت صاحبان مشاغل، مالیات ابرازی سال 1401 برای حوزه طلا و جواهر افزایش یافت.

وی توضیح داد: در واقع، میانگین مالیات ابرازی از سوی هر طلافروش در سال 1400، حدود 6 میلیون و 700 هزار تومان بود که این اندازه با افزایش شفافیت و اشراف اطلاعاتی سازمان، در سال 1401 به بیش از 24 میلیون تومان افزایش پیدا نموده است.

بیش از 30 درصد طلافروشان هیچ مالیاتی نمی پردازند!

موحدی بکنظر ادامه داد: طبق برآورد های سازمان امور مالیاتی، تعداد واحد های صنفی که در حوزه طلا و جواهرات فعالیت می نمایند، مجموعاً بیش از 25 هزار واحد است که حدود 23 هزار واحد در سال 1401، مشمول تبصره ماده 100 شده اند؛ حدود 2 هزار واحد صنفی طلافروشی در کشور که بیشتر در تهران، شهر های بزرگ، پاساژ های بزرگ و خاص طلا فعالیت دارند، مشمول تبصره ماده 100 نمی شوند؛ چراکه اندازه فروش آن ها بیش از 6 میلیارد و 720 میلیون تومان است.

وی اضافه نمود: طبق اطلاعات به دست آمده، از مجموع 23 هزار واحد صنفی، بیش از 7800 واحد یعنی حدود 34 درصد از کل صنف طلا و جواهر، مشمول مالیات صفر هستند؛ البته برای بعضی از اصناف، ممکن است حدود 80 درصد مشمول مالیات صفر شوند. در واقع اندازه عایدی این واحد ها به قدری پایین است که نیازی به پرداخت مالیات از سوی آن ها نیست.

70 درصد طلافروشان کمتر از 15 میلیون تومان مالیات می دهند!

رئیس مرکز آموزش سازمان امور مالیاتی در ادامه گفت: حدود 4600 واحد صنفی بین صفر تا 5 میلیون تومان، 4680 واحد بین 5 تا 15 میلیون تومان، 3700 واحد بین 15 تا 30 میلیون تومان، 1380 واحد بین 30 تا 50 میلیون، و مابقی واحد ها از 50 میلیون تا 600 میلیون مالیات می پردازند.

موحدی بکنظر گفت: طبق این آمار و ارقام، نزدیک به 70 درصد از واحد های صنفی فعال در حوزه طلا و جواهر مالیاتی کمتر از 15 میلیون تومان می پردازند.

هوشمندسازی اخذ مالیات نیازمند ارتقای فرهنگ مالیاتی است

وی با بیان اینکه برای تغییر فرایند محاسبه مالیات از روش سنتی به روش های سیستمی، نیازمند تغییر فرهنگ مالیاتی عموم جامعه هستیم، گفت: در واقع باید در این فرهنگ سازی صاحبان مشاغل را متقاعد کنیم تا از دستگاه پوز استفاده نمایند و حساب دیگری را متصل به دستگاه پوز ننمایند؛ بعلاوه باید مراقب حساب های تجاری خود باشند که واریزی غیرتجاری نداشته باشند چرا که تمام واریزی ها به این حساب، فروش و مبنای تشخیص عایدی به شمار میرود.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی ادامه داد: بنابراین فرهنگ سازی برای تغییر رفتار فروشندگان در سال های ابتدایی محل اشکال است و باید مراعات آنان را کنیم و به علت این مراعات قسمتی از مالیات حوزه مشاغل رشد قابل توجهی پیدا نموده؛ اما این رشد به جهت اینکه باید مساعدت و همراهی با صاحبان مشاغل داشته باشیم، رشد زیادی نیست.

تدابیر سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی

وی ضمن اشاره به اقدامات سازمان امور مالیاتی جهت جلوگیری از فرار مالیاتی، گفت: دفتر مبارزه با فرار مالیاتی برنامه ای را در پیش گرفته تا هرکدام از صاحبان مشاغل و کسب وکار هایی که ممکن است شیوه های متعارفی از فرار مالیاتی را دنبال نمایند، به وسیله این دفتر شناسایی شوند.

رئیس مرکز آموزش سازمان امور مالیاتی در ادامه اضافه نمود: دفتر مبارزه با فرار مالیاتی، الگو های شناسایی فرار مالیاتی را موردمطالعه قرار داده است که بخشی از این الگو ها در حال حاضر برای شناسایی فرار مالیاتی مورداستفاده قرار می گیرند.

منبع: فرارو

به "مالیات اعلامی طلافروشان فقط 2 میلیون تومان در ماه! ، چرا مالیات 30 درصد از صنف طلا و جواهر صفر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالیات اعلامی طلافروشان فقط 2 میلیون تومان در ماه! ، چرا مالیات 30 درصد از صنف طلا و جواهر صفر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید