کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی خراسان رضوی حدود 70 درصد پیشرفت دارد

به گزارش وبلاگ مهیار، خبرنگاران/خراسان رضوی معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در مجموع عملکرد شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در 6 ماه نخست سال جاری 1494 حلقه چاه غیرمجاز را مسدود یا از برداشت اضافه آن جلوگیری نموده است.

کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی خراسان رضوی حدود 70 درصد پیشرفت دارد

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی سیدکمال الدین میرجعفریان در نشست ویدئوکنفرانسی که با حضور مسئولان وزارت نیرو برگزار گردید، در ارائه عملکرد استان در حوزه طرح ملی سازگاری با کم آبی اظهار کرد: کاهش برداشت از آب های زیرزمینی استان از ابتدای اجرای طرح مزبور تا به امروز 618.73 میلیون مترمکعب بوده که 129 میلیون مترمکعب آن مربوط به عملکرد دستگاه های اجرایی در نیمه نخست سال جاری بوده است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: هدف کلی طرح سازگاری با کم آبی در حوزه کاهش برداشت از آب های زیرزمینی در خراسان رضوی در افق سال 1405 باید به عدد 889.2 میلیون مترمکعب برسد.

میرجعفریان بیان نمود: آب قابل برنامه ریزی موجود در خراسان رضوی در مجموع 1079.6 میلیون مترمکعب است که از این میزان سهم بخش کشاورزی 920 میلیون مترمکعب، سهم بخش شرب و بهداشت 137 میلیون مترمکعب و سهم بخش صنعت و خدمات 22.6 میلیون مترمکعب معین شده است.

وی مطرح کرد: طبق برنامه اجرای طرح سازگاری با کم آبی در افق سال 1405 خراسان رضوی، باید برای 37 محدوده مطالعاتی کاهش اضافه برداشت از چاه ها در مجموع به 889.44 میلیون مترمکعب برسد.

وی به تشریح عملکرد چهار دستگاه سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه ای، شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی، شرکت آب و فاضلاب مشهد در حوزه اجرای برنامه سازگاری با کم آبی در نیمه نخست سال جاری پرداخت و گفت: عملکرد شرکت آب منطقه ای استان در نیمه نخست سال جاری شامل تجهیز چاه ها به ابزار میزان گیری هوشمند (نصب شمارشگر) شامل 143 حلقه چاه، برقی کردن 11 چاه کشاورزی و به روزرسانی 625 مورد شمارشگر نصب شده بوده است.

میرجعفریان بیان نمود: در این بازه شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی استان 7.5 کیلومتر اصلاح شبکه، 2706 فقره حذف انشعاب غیرمجاز، 7936 تعویض شمارشگر فرسوده را در راستای برنامه سازگاری با کم آبی انجام داده است و شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز 22.48 کیلومتر اصلاح شبکه، 4833 فقره حذف انشعاب غیرمجاز و 5585 عدد تعویض شمارشگر فرسوده در این کلانشهر را عملی نموده است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز سال جاری 2379 مورد دستگاه توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و 7680 مورد آموزش و ترویج کشاورزی انجام داده که این 2 برنامه نقش بسیار مهمی در افزایش بهره وری آب به صورت غیرمستقیم داشته و اقدامات این سازمان که مستقیما منجر به صرفه جویی استفاده از آب شده، شامل اجرای سامانه های نوین آبیاری در 3986 هکتار با صرفه جویی 2.79 میلیون مترمکعب و انتقال آب با لوله و کانال در 757.2 کیلومتر با صرفه جویی به میزان 5.3 میلیون مترمکعب آب بوده است.

میرجعفریان مطرح کرد: مدیریت آب و منابع طبیعی نیازمند رعایت اصل تفویض اختیارات از سطح ملی به استان ها(حوضه ها) و سپس به شهرستان ها(محدوده های مطالعاتی) است. در این راستا ایجاد کارگروه های شهرستانی سازگاری با کم آبی با ترکیبی مردمی و دولتی در خراسان رضوی شروع شده است و در امتداد ارزیابی های انجام یافته، با آنالیز منطقی(علی معلولی) برنامه های دستگاه ها، اصلاح برنامه ها برای تضمین دستیابی به اهداف در دست اقدام است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی خراسان رضوی حدود 70 درصد پیشرفت دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی خراسان رضوی حدود 70 درصد پیشرفت دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید