گودین تپه می تواند در مسیر ثبت جهانی شدن قرار بگیرد

به گزارش وبلاگ مهیار، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، گودین تپه می تواند در مسیر ثبت جهانی شدن قرار بگیرد.

گودین تپه می تواند در مسیر ثبت جهانی شدن قرار بگیرد

مرتضی گراوند با اشاره به اتمام پروژه معین عرصه و حریم گودین تپه کنگاور اظهار کرد: گودین تپه یکی از مهمترین آثار تاریخی بجای مانده از دوره مادها در ایران است که شهرتی جهانی دارد.

وی اضافه نمود: این تپه باستانی تا به امروز یک بار و آن هم در سال 1965 به وسیله یک گروه باستان شناسی کانادایی به سرپرستی کایلریانگ کاوش شده که در نتیجه آن کاوش ها اطلاعات باستانی مهمی از آن کشف شد.

ناظر پروژه معین عرصه و حریم گودین تپه گفت: طی این کاوش ها معین شد که گودین تپه دارای هفت لایه فرهنگی از دوره پیش از تاریخ، تاریخ و دوره اسلامی (به مدت هفت هزار سال) است که لایه دوم آن مربوط به دوره مادها است.

گراوند افزود: طی حدود 60 سال گذشته هیچ کاوش باستان شناسی روی این محوطه مهم تاریخی صورت نگرفته و عملا به حال خود رها شده، بگونه ای که ساختارهایی که طی کاوش های تیم باستان شناسی یانگ در این محوطه بدست آمده بود، در طول دهه های گذشته از بین رفته و تخریب شده است.

وی متذکر شد: به منظور باز زنده سازی و تبدیل این تپه تاریخی به یک مرکز مطالعاتی مهم و باستانی اقداماتی را در دستورکار قرار دادیم که گام نخست آن معین عرصه و حریم آن بود.

وی مطرح کرد: براین اساس مقرر شد تا معین عرصه و حریم را برای آن داشته باشیم که اخیرا این پروژه به وسیله یک تیم باستان شناسی با سرپرستی دکتر کامیار عبدی از نظریه پردازان و باستان شناسان مطرح ایرانی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران انجام شد.

گراوند افزود: برای معین عرصه و حریم این محوطه باستانی حدود 20 گمانه در آن ایجاد شد و طی این برآورد ها بعضی مواد فرهنگی از آن بدست آمد.

وی توضیح داد: پس از اجرای معین عرصه و حریم این محوطه، در مرحله بعدی بدنبال خواناسازی بخش های کاوش شده پیشین به وسیله هیات کانادایی هستیم که در حال حاضر تقریبا تخریب شده و تنها بقایایی از آنها به جای مانده است.

مدیر پایگاه ملی آناهیتا قدم بعدی برای زنده سازی گودین تپه را اجرای برنامه های حفاظتی روی آن مطرح کرد و اضافه نمود: در این راستا به منظور حفظ گودین تپه از آسیب های طبیعی که به آن وارد می گردد و نیز جلوگیری از فرسایش بیشتر، بعضی اقدامات حفاظتی را روی آن خواهیم داشت.

وی متذکر شد: در مرحله پایانی با ادامه کاوش های باستان شناسی بدنبال تبدیل این تپه باستانی به یک سایت موزه، مرکز پژوهشی یا یک پایگاه ملی در کشور هستیم.

گراوند در ادامه گفت: با اجرای این اقدامات و برنامه ها، گودین تپه می تواند برای جهانی شدن بجنگند، همانگونه که تپه حسنلو در آذربایجان غربی در مسیر جهانی شدن قرار گرفته است.

وی اعلام نمود: گودین تپه در زمان حیات فرهنگی و سیاسی خودش نقش ترانزیتی و پررنگی را ایفا کرد. لذا باید در قالب یک پروژه ملی اقداماتی را روی آن انجام داد.

منبع: همگردی

به "گودین تپه می تواند در مسیر ثبت جهانی شدن قرار بگیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گودین تپه می تواند در مسیر ثبت جهانی شدن قرار بگیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید