گوشی با جک هدفون یا بدون آن؛ همچنان مسئله این است!

به گزارش وبلاگ مهیار، روزی روزگاری برای گوش دادن به موسیقی، چاره ای جز استفاده از جک هدفون نداشتیم. اما در سال 2001 فناوری بلوتوث به گوشی ها راه پیدا کرد و برای همیشه نحوه گوش دادن به موسیقی را تغییر داد. طی سال های بعدی این فناوری بسیار بهتر است و همچنان بلوتوث در زمینه هدفون های بی سیم حرف اول را می زند.

گوشی با جک هدفون یا بدون آن؛ همچنان مسئله این است!

در این میان برای بهبود کیفیت صدا، کدک های صوتی مختلفی توسعه پیدا کرد. کدک SBC به یک استاندارد تبدیل شده ولی برای دریافت کیفیت بسیار بهتر، کدک های انحصاری مانند aptX مورد استفاده قرار می گیرند. اما با توجه به این پیشرفت ها، آیا هدفون های سیمی شانسی برای پیشرفت و بهبود دارند؟ از سوی دیگر در سال 2023 بهره گیری یا عدم بهره گیری گوشی از جک هدفون واقعا اهمیت زیادی دارد؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

فهرست محتوا

آیا باید یک گوشی با جک هدفون خریداری کنید؟

صدای آنالوگ به معنای صدای پایدار و باکیفیت است

استفاده بدون نیاز به باتری

چرا استفاده از هدفون بی سیم بهتر است؟

افزایش انعطاف پذیری

هدفون های سیمی انتخاب شما را محدود می کنند

پشتیبانی بلوتوث از نوترین فناوری های صدا

دوران نو برای علاقه مندان به موسیقی

آیا مبدل USB-C DAC می تواند نظر خوره های موسیقی را تغییر دهد؟

گوشی مجهز به جک هدفون یا بدون آن؛ کدام بهتر است؟

آیا باید یک گوشی با جک هدفون خریداری کنید؟

صدای آنالوگ به معنای صدای پایدار و باکیفیت است

اول از همه باید به مزایای بهره گیری یک گوشی از جک هدفون بپردازیم. مهم ترین مزیت این مشخصه، کیفیت صدای دریافتی از هدفون است. اگرچه بلوتوث از کدک های صوتی پیشرفته مانند aptX و LDHC پشتیبانی می کند، ولی هدفون های دارای این کدک ها چندان زیاد نیستند و در ضمنً قیمت بسیار بالایی هم دارند.

هرچقدر بیت ریت فایل های صوتی بیشتر شود، احتمال قطع و وصل شدن های مکرر هم افزایش پیدا می کند. هدفون های بلوتوثی از همان فرکانس های مورد استفاده از طریق مودم های وای فای، تلفن بی سیم و حتی مایکروویوها استفاده می کنند. به همین علت وجود اختلال در سیگنال ها کاملا طبیعی است و این موضوع می تواند منجر به قطع و وصل شدن ارتباط شود. این در حالی است که با استفاده از هدفون سیمی، به هیچ عنوان با چنین مسئله ای روبرو نمی شوید.

استفاده بدون نیاز به باتری

از دیگر مزایای هدفون های سیمی این است لازم نیست نگران باتری باشید. به زبان ساده، هدفون های سیمی انرژی خود را از جک هدفون دریافت می کنند. اما هدفون های بلوتوثی برای دریافت سیگنال و پردازش داده های دیجیتالی باید انرژی مصرف کنند. به همین علت بیشتر هدفون های موجود در بازار عمر باتری 4 تا 6 ساعت را ارائه می دهند. البته عمر باتری هدفون های رو گوشی بسیار بهتر است و معمولا عمر باتری آن ها به 15 تا 20 ساعت هم می رسد. از طرف دیگر باتری استفاده شده در گجت ها عمر مشخصی دارد و به مرور زمان، عمر این باتری ها کاهش پیدا می کند.

از دیگر مسائل نباید تاخیر صدا را از قلم بیندازیم. معمولا تاخیر صدای دریافتی از بلوتوث بین 34 تا 200 میلی ثانیه است. این موضوع به خصوص برای گیمرها اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر می خواهید با هیچ تاخیری روبرو نشوید، چاره ای جز استفاده از هدفون سیمی ندارید.

چرا استفاده از هدفون بی سیم بهتر است؟

افزایش انعطاف پذیری

واقعیت این است که با وجود تمام مزایای هدفون های سیمی، هدفون های بی سیم انعطاف پذیری بیشتری ارائه می دهند. اگر حین پیاده روی مشغول استفاده از هدفون سیمی باشید، احتمالا می خواهید سیم های هدفون را زیر لباس پنهان کنید و چنین کاری برای برخی کاربران آزاردهنده است. اما هدفون های بلوتوثی اصلا چنین مسئله ای ندارند و در ضمنً طی سال های گذشته، برد این هدفون ها هم بسیار بیشتر شده و بنابراین بدون نگرانی بابت قطع شدن، می توانید چند متر از گوشی فاصله بگیرید.

اگر هم ورزشکار هستید و حین ورزش کردن دوست دارید به موسیقی گوش دهید، بدون شک هدفون بی سیم گزینه بسیار بهتری است. بلوتوث به شما اجازه می دهد بدون نیاز به گشتن برای پیدا کردن کابل AUX، به دستگاه های مختلف وصل شوید. این موضوع به خصوص در مهمانی ها و مسافرت های دسته جمعی مفید واقع می شود.

هدفون های سیمی انتخاب شما را محدود می کنند

واقعیت این است که بسیاری از شرکت های مهم، دیگر توجه چندانی به هدفون های سیمی نشان نمی دهند. این شرایط سال به سال شدیدتر پیدا می کند. در حال حاضر تقریبا هیچ گوشی پرچم داری با جک هدفون وجود ندارد و حتی این روند به گوشی های میان رده و مالی هم کشیده شده است. بنابراین اگر بهره گیری گوشی از جک هدفون اهمیت بسیار زیادی برای شما دارد، عملا روز به روز انتخاب های شما محدود تر می شود.

پشتیبانی بلوتوث از نوترین فناوری های صدا

هدفون های بلوتوثی بسیار مجذوب کننده تر شده اند و حالا از قابلیت های مفیدی مانند سیستم حذف نویز پیشرفته، امکان اتصال همزمان به چند دستگاه و دیگر موارد این چنینی بهره می برند. در ضمنً کاربران زیادی چشم انتظار فراگیر شدن کدک های LC3/ LE هستند. این کدک ها قرار است جایگزین گزینه پیش فرض فعلی یعنی SBC شوند و در زمینه کیفیت، مصرف انرژی و پایداری حرف زیادی برای گفتن دارند.

دوران نو برای علاقه مندان به موسیقی

نباید محبوبیت روز افزون سرویس های استریمینگ پخش موسیقی را از قلم بیندازیم. حتی در همین ایران با وجود تحریم ها و بسیاری از مسائل، کاربران زیادی از سرویس هایی مانند اسپاتیفای استفاده می کنند. برخی از هدفون های بی سیم در حال حرکت به سمت ارائه صدای lossless یا بدون هرگونه افت کیفیت برای کاربران خود هستند. اما این هدفون ها باید از کدک های صوتی پیشرفته پشتیبانی کنند.

برخی سرویس های استریمینگ موسیقی هم در حال ارائه آهنگ های مختلف با کیفیت lossless برای کاربران خود هستند. اگرچه این مشخصه تا اطلاع ثانوی مختص هدفون های رده بالا و گران قیمت خواهد بود، اما سایر هدفون ها هم از این روند بهره مند خواهند شد.

آیا مبدل USB-C DAC می تواند نظر خوره های موسیقی را تغییر دهد؟

خوشبختانه یک حد وسط بین جک هدفون و بلوتوث وجود دارد. مبدل های تبدیل USB-C به آنالوگ (موسوم به DAC) روز به روز محبوب تر می شوند. این مبدل ها می توانند سیگنال های دیجیتالی دریافتی از پورت USB-C را به صدای آنالوگ موجود در جک هدفون تبدیل کنند. بنابراین حتی اگر گوشی از جک هدفون بهره نبرد، به راحتی با استفاده از این مبدل ها می توانید از هدفون های سیمی استفاده کنید.

در ضمنً برخی از این مبدل ها نسبت به جک هدفون معمولی امکانات بیشتری ارائه می دهند. به عنوان مثال برخی از این مبدل ها انرژی کافی برای هدفون های فوق حرفه ای فراهم می کنند تا بتوانید از این هدفون ها با گوشی خود استفاده کنید. با این حال، مبدل های حرفه ای DAC بسیار گران قیمت هستند و از سوی دیگر مبدل های ارزان قیمت کیفیت بالایی ارائه نمی دهند. از سوی دیگر حین استفاده از این مبدل ها، پورت USB-C گوشی اشغال می شود و بنابراین نمی توانید حین گوش دادن به موسیقی، نمی توانید آن را شارژ کنید. البته برخی تبدیل ها چنین کاری را امکان پذیر می کنند که طبیعتا قیمت بالایی دارند.

به غیر از مبدل های حرفه ای DAC، مبدل های ساده تبدیل USB-C به جک هدفون هم وجود دارد. ولی این مبدل ها معمولا با تمام گوشی ها سازگار نیستند و باید یک مبدل سازگار با گوشی خود خریداری کنید. گوشی های اپل هم با توجه به بهره گیری از پورت لایتنینگ، به مبدل جداگانه ای نیاز دارند.

گوشی مجهز به جک هدفون یا بدون آن؛ کدام بهتر است؟

مانند تمام انتخاب ها، باید مزایا و معایب هرکدام را بررسی کنید. هدفون های سیمی می توانند کیفیت بسیار خوبی را در اختیار شما قرار دهند اما در این میان فقط تعداد اندکی از هدفون های بی سیم می توانند صدای بدون هرگونه افت کیفیت ارائه کنند. اگرچه هدفون های سیمی ممکن است از برخی مجذوب کنندهیت های هدفون های بی سیم بهره نبرند، اما در عوض صدای دریافتی از آن ها اصلا قطع و وصل نمی شود.

در ضمنً این روزها تقریبا هیچکدام از گوشی های رده بالا از جک هدفون استفاده نمی کنند. البته خوشبختانه برخی هدفون ها مانند سونی WH-1000XM5 در کنار پشتیبانی از بلوتوث، می توانند به عنوان هدفون سیمی هم مورد استفاده قرار بگیرند و همین موضوع دست کاربر را باز می گذارد.

اما به نظر شما در نهایت مرگ تدریجی جک هدفون در گوشی های هوشمند ادامه پیدا می کند یا اینکه تا اطلاع ثانوی عمدتا فقط بین گوشی های مالی می توانیم انتظار بهره گیری از چنین مشخصه ای را داشته باشیم؟ از سوی دیگر آیا اصلا بهره گیری گوشی از جک هدفون همچنان اهمیت زیادی برای شما دارد یا نه؟ نظرات خود را در این نظرسنجی و بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

آیا وجود جک هدفون در گوشی برای شما اهمیت زیادی دارد؟

بله

خیر

منبع: Android Authority

سوالات متداول

هدفون های سیمی چه مزایایی دارند؟

از جمله مهم ترین مزایا می توانیم به عدم نیاز به باتری و دریافت صدای بدون تاخیر اشاره کنیم.

هدفون های بی سیم چه مزایایی دارند؟

هدفون های بی سیم مزایایی مانند آزادی عمل برای استفاده، قابلیت های پیشرفته تر مانند سیستم حذف نویز کارآمد را ارائه می کنند.

آیا همچنان بسیاری از هدفون های بی سیم با مشکل تاخیر صدا روبرو هستند؟

در حال حاضر بسیاری از هدفون های بی سیم همچنان این مشکل را دارند.

منبع: دیجیکالا مگ

به "گوشی با جک هدفون یا بدون آن؛ همچنان مسئله این است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوشی با جک هدفون یا بدون آن؛ همچنان مسئله این است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید