11 باور اشتباه درباره چاقی شکمی که باید کنار بگذارید

به گزارش وبلاگ مهیار، برنامه های تناسب اندام زیادی وجود دارند که همگی ادعا می نمایند می توانند شما را از شر چربی های انباشته شده در ناحیه شکم خلاص نمایند. آن ها معمولا از نظر تئوری عالی به نظر می رسند، اما اغلب بر اساس باورهای اشتباهی شکل گرفته اند که در خصوص چاقی شکمی وجود دارد. در مقاله امروز خبرنگاران مگ، این باورهای اشتباه را آنالیز می کنیم تا چاقی شکمی و راه های مقابله با آن را بهتر درک کنید. با ما همراه باشید.

11 باور اشتباه درباره چاقی شکمی که باید کنار بگذارید

1. چربی ناحیه شکم مانند سایر چربی های انباشته شده در بدن است

به چربی انباشته شده در اعماق شکم چربی احشایی و به چربی ذخیره شده در زیر پوست چربی زیرجلدی می گویند. تحقیقات نشان داده اند که چربی احشایی بسیار خطرناک تر است و با انواع مسائل سلامتی از جمله مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی-عروقی و سرطان سینه ارتباط دارد. بعلاوه می تواند خطر آپنه خواب، پرفشاری خون، سرطان روده بزرگ و مرگ زودهنگام را افزایش دهد.

2. ورزش شکم تنها چیزی است که به آن احتیاج دارید

اگر لایه ای از چربی سطح شکم شما را پوشانده باشد، فقط با حرکات کرانچ نمی توانید به نمایان شدن عضلات خود یاری کنید. تمریناتی مثل کرانچ قطعا عضلات شکم را سفت می نمایند، اما برای اینکه این نتایج قابل مشاهده باشند باید با رعایت رژیم غذایی سالم و متعادل چربی بدن خود را کاهش دهید.

3. ورزش هوازی برترین راه برای درمان چاقی شکمی است

این ادعا تا حدودی درست است، اما باید مطمئن شوید که ورزش هوازی شما شامل تمرینات اینتروال باشد. در تمرینات اینتروال شدت ورزش به طور متناوب تغییر می نماید. برای مثال، 2 دقیقه به آرامی می دوید و 2 دقیقه سرعت دویدن خود را افزایش می دهید. بر اساس تحقیقات، این نوع تمرینات باعث کاهش چربی های سرسخت انباشته شده در قسمت میانی بدن می شوند. چون در یک دوره زمانی معین بیشتر از سایر ورزش های هوازی انرژی می سوزانند و به طور خاص روی چربی شکم تأثیر می گذارند.

در یک مطالعه، گروهی از شرکت نمایندگان تمرین مداوم با شدت میانه انجام دادند و گروه دیگر در تمرینات اینتروال شرکت کردند (30 تا 60 ثانیه ورزش با شدت بالا و یک تا پنج دقیقه ورزش با شدت کم). نتایج این تحقیق نشان داد که تمرین اینتروال تأثیر بیشتری روی چربی شکم و کل چربی بدن دارد.

برای کسب برترین نتیجه توصیه می شود علاوه بر تمرینات اینتروال، تمرینات مقاومتی هم انجام دهید تا قدرت و متابولیسم شما افزایش یابد. توده عضلانی بدن برخلاف توده چربی یک بافت فعال است که برای حفظ آن به مصرف کالری احتیاج دارید. به عبارت دیگر، داشتن عضلات بیشتر و چربی کمتر با افزایش متابولیسم بدن مرتبط است. تحقیقات نشان داده اند که اگر مقدار عضلات بدن 2 پوند (907 گرم) افزایش یابد، متابولیسم بدن 20 کالری بیشتر می شود.

4. برخی از غذاها یا نوشیدنی ها می توانند چربی شکم را آب نمایند

به گفته متخصصان تغذیه، غذا یا نوشیدنی خاصی برای درمان چاقی شکمی وجود ندارد، اما پیروی از برخی از دستورالعمل های تغذیه ای می تواند به برطرف این مشکل یاری کند. برای مثال، رژیم غذایی مدیترانه ای که غنی از میوه، سبزی، غلات کامل و چربی های سالم است، در مقایسه با رژیم غذایی کم چرب تأثیر بیشتری روی چربی انباشته شده در ناحیه شکم دارد.

غذاهایی که فیبر بالایی دارند (مانند میوه، سبزی و جو دوسر) مقدار چربی احشایی را کاهش می دهند. بر اساس تحقیقات، در صورتی که مصرف فیبر محلول را 10 گرم در روز افزایش دهید، چربی شکم تقریبا 4 درصد کمتر می شود. از سوی دیگر، اگر در پی لاغری هستید، قطعا غذاهایی وجود دارد که باید از مصرف آن ها اجتناب کنید. مراقب غذاهای فرآوری شده یا تنقلات و نوشیدنی های شیرین باشید، چون کالری بالایی دارند و می توانند باعث انباشته شدن چربی در ناحیه شکم شوند.

5. پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب چاقی شکمی را از بین می برد

مصرف چربی های سالم در حد تعادل کلید کاهش وزن است. چربی های سالم مانند روغن زیتون و آووکادو طول عمر را افزایش می دهند، از سلامت پوست، مو و ناخن محافظت می نمایند و با ثابت نگه داشتن قند خون احتمال ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی-عروقی را کاهش می دهند. بعلاوه شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارند.

بیشتر افراد در طول روز به دو تا 3 سروینگ چربی سالم احتیاج دارند. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، 10 عدد زیتون یا یک چهارم عدد آووکادو معادل یک سروینگ چربی در نظر گرفته می شود.

6. محصولات کم چرب انتخاب مناسبی برای مبارزه با چاقی شکمی هستند

برای حفظ سلامتی باید در طول روز مقداری چربی بخورید. چربی با ایجاد حس سیری پرخوری را کاهش می دهد، با ثابت نگه داشتن قند خون از افزایش انسولین که ذخیره نماینده چربی در بدن است جلوگیری می نماید و جذب مواد مغذی محلول در چربی مانند ویتامین های A، D، E و K را افزایش می دهد. بنابراین، هم زیاده روی در مصرف چربی و هم کاهش شدید آن در رژیم غذایی برای سلامتی مضر است.

از سوی دیگر، ذکر این نکته لازم است که وقتی فراورینمایندگان مقدار چربی غذاها را کاهش می دهند، سعی می نمایند با افزودن نمک یا قند به بهبود طعم محصولات خود یاری نمایند. دریافت زیاد قند هم می تواند به چاقی شکمی منجر شود.

7. کافئین چاقی شکمی را درمان می نماید

مصرف کافئین در حد اعتدال سطح انرژی بدن را افزایش می دهد و عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد. اما در عین حال می تواند اثر عکس داشته باشد، به خصوص اگر تحت استرس باشید. زیاده روی در دریافت کافئین تعادل هورمون ها، از جمله کورتیزول، را برهم می زند. افزایش کورتیزول به ذخیره شدن چربی در بدن، به ویژه در ناحیه شکم، منجر می شود.

8. نوشیدن چای سبز چربی ها را آب می نماید

چای سبز عالی است، به خصوص اگر جایگزین آبمیوه ها و نوشابه های گازدار شود؛ با این حال، برای درمان چاقی شکمی باید سایر بخش های سبک زندگی و رژیم غذایی تان را هم تغییر دهید. نوشیدن سه لیوان چای سبز در طول روز باعث افزایش متابولیسم می شود، اما برای آب کردن چربی های شکم کافی نیست. چای سبز تنها در صورتی مؤثر است که در کنار رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی مصرف شود.

9. برای درمان چاقی شکمی باید غذای کمتری بخورید

کاهش کالری دریافتی یکی از راه های کاهش وزن است؛ اما اگر به جای بهبود کیفیت رژیم غذایی خود به شدت کالری دریافتی تان را کاهش دهید، احتمالا به متابولیسم خود آسیب می رسانید. وقتی به مقدار کافی غذا نمی خورید، متابولیسم شما کمتر می شود و کاهش وزن را برایتان سخت تر می نماید. به همین علت، توصیه می شود با برنامه ریزی دقیق و خوردن وعده های غذایی متعادل که حاوی غذاهای باکیفیت و تازه هستند، متابولیسم بدنتان را حفظ کنید.

10. استفاده از کمربند لاغری راه حل مؤثری برای برطرف چاقی شکمی است

علیرغم آنچه که بسیاری از افراد مشهور و اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی ادعا می نمایند، استفاده از کمربند لاغری یا پوشیدن گن لاغری برای برطرف چاقی شکمی ایده خوبی نیست. به گفته محققان، استفاده از این ابزارها آزاردهنده است و می تواند با عوارض جانبی جدی همراه باشد. برای مثال، ممکن است باعث جابه جایی اندام ها یا شکستگی دنده ها شود یا بدن را از اکسیژن محروم کند. به علاوه، وقتی استفاده از آن ها را متوقف می کنید، دوباره بدنتان به حالت قبل برمی شود.

11. رژیم غذایی نامناسب و کم تحرکی تنها علل چاقی شکمی هستند

رژیم غذایی و ورزش هر دو روی چاقی شکمی تأثیر دارند، اما تنها عامل نیستند. سایر دلایل عبارتند از:

  • خواب؛ خواب کافی به شما یاری می نماید در طول روز انتخاب های غذایی بهتری داشته باشید. در مقابل، کمبود خواب می تواند به پرخوری منجر شود. چون سطح گرلین (هورمون محرک اشتها) را افزایش و مقدار لپتین (هورمون سرکوب نماینده اشتها) را کاهش می دهد. کسانی که شب ها هفت تا هشت ساعت می خوابند، در مقایسه با کسانی که مقدار خواب آن ها کمتر یا بیشتر است، چربی احشایی کمتری دارند.
  • ژنتیک؛ ژن های شما معین می نمایند که چربی در کدام بخش از بدنتان ذخیره شود. بنابراین، ممکن است بیشتر از دیگران مستعد انباشته شدن چربی در اطراف شکم باشید.
  • استرس؛ وقتی استرس دارید، بدنتان هورمون کورتیزول بیشتری فراوری می نماید. افزایش ترشح کورتیزول مشکل ساز است، چون می تواند باعث انباشته شدن چربی در ناحیه شکم شود.
  • سن؛ به طور طبیعی، با افزایش سن توده عضلانی کاهش و سطح چربی بدن افزایش می یابد. به خصوص زنان سالمند ممکن است به علت کاهش فراوری استروژن (هورمون زنانه) متوجه انباشته شدن چربی در قسمت میانی بدن شوند.

کلام پایانی

چربی احشایی که اندام های شکم را احاطه می نماید، با افزایش خطر ابتلا به برخی از بیماری ها مرتبط است. خوشبختانه، بیشتر افراد می توانند با ایجاد یک سری تغییرات کلیدی در سبک زندگی خود، مانند پیروی از رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، به درمان چاقی شکمی یاری نمایند.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ مهیار مگ را بخوانید.

منابع: livestrong, eatthis

منبع: دیجیکالا مگ

به "11 باور اشتباه درباره چاقی شکمی که باید کنار بگذارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 باور اشتباه درباره چاقی شکمی که باید کنار بگذارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید