25 هکتار گلخانه در سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسید

به گزارش وبلاگ مهیار، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سال جاری افزایش 80 هکتاری سطح گلخانه های این استان هدف گذاری شده که تا به امروز بیش از 25 هکتار آن به بهره برداری رسیده است.

25 هکتار گلخانه در سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسید

امان اله طوقی اظهارداشت: با توجه به قرار داشتن بخش وسیعی از سیستان و بلوچستان در منطقه گرم و خشک و کمبود سالانه نزولات جوی و تبخیر و تعرق بالا، توسعه گلخانه ها و سایر محیط های کنترل شده از جمله سایبان ها و سایر روش های نوین برای کم کردن تلفات آبی و افزایش فراوری نسبت به واحد آب مصرفی لازم است.

وی سطح گلخانه های سیستان و بلوچستان را حدود 350 هکتار ذکر کرد و اضافه کرد: سالانه بیش از 65 هزار تن محصول از سطح گلخانه های استان فراوری می گردد که زمینه اشتغال مستقیم بیش از 5هزار نفر را فراهم نموده است.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان صرفه جویی در مصرف آب، افزایش بهره وری، امکان کاشت و برداشت محصول در تمام فصول، امکان پرورش محصولات خارج از فصل و اقلیم، قابلیت مقابله با تهدیدات و خسارات به خاطر امکان کنترل و اقدامات پیشگیرانه را از مزایای کاشت گلخانه ای در استان ذکر کرد و اضافه کرد: گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه ای، بادمجان، توت فرنگی، سبزیجات برگی و گل رز عمده محصولات فراوریی گلخانه های این استان هست که بخش توجهی از این محصولات نظیر گوجه فرهنگی به خارج کشور صادر شده است.

شهرستان های جنوبی سیستان وبلوچستان بویژه 2 شهرستان بندی چابهار و کنارک با توجه به همجواری با آب های آزاد و دمای هوای مناسب در طول سال به عنوان یک گلخانه طبیعی برترین شرایط و موقعیت را برای کشت انواع محصولات دارد.

دمای هوای این شهرها، خاک حاصلخیز، تفاوت نوع تابش خورشید و درجه حرارت این شهر با سایر نقاط کشور برترین موقعیت برای کشت های گلخانه ای و سایر محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری را فراهم نموده است.

از سوی دیگر دسترسی مناسب چابهار به بازارهای جهانی برترین شرایط را برای ساخت گلخانه و فراوری محصولات کشاورزی به وجود آورده است و می توان علاوه بر تأمین بازار مصرف داخلی به وسیله بندر شهید بهشتی محصولات فراوریی را به کشورهای مختلف جهان صادر کرد.

وبلاگ مهیار سیستان و بلوچستان زاهدان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "25 هکتار گلخانه در سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "25 هکتار گلخانه در سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید