استفاده از ماسک چشم هنگام خواب فقط برای پرهیز از نور زیاد بیرون نیست و مزایای ذهنی شگفت انگیزی می تواند داشته باشد!

به گزارش وبلاگ مهیار، اگر می خواهید هنگامی که از خواب برمی خزیزید از نظر ذهنی آماده تر باشید، یک راه چاره خواب را امتحان کنید: از ماسک چشم بهره ببرید.

استفاده از ماسک چشم هنگام خواب فقط برای پرهیز از نور زیاد بیرون نیست و مزایای ذهنی شگفت انگیزی می تواند داشته باشد!

بر اساس مطالعه ای که بر روی 122 شرکت نماینده در دو آزمایش انجام شد، مسدود کردن نور محیط در هنگام خواب می تواند هوشیاری و حافظه را در روز بعد بهبود بخشد.

نویسندگان این تحقیق، از مؤسساتی در بریتانیا، ایتالیا و ایالات متحده، می گویند که این شواهد دیگری از ارتباط بین نور و خواب است و کنترل نور ورودی می تواند خواب را بهبود بخشد. نور محیط می تواند بر ساختار و زمان خواب تاثیر بگذارد.

محققان آنالیز کردند که چگونه استفاده از ماسک چشم برای جلوگیری از نور در طول خواب شبانه بر حافظه و هوشیاری تاثیر می گذارد، تغییراتی که می تواند برای کارهای روزمره مانند مطالعه یا رانندگی مفید باشد.

در آزمایش اول، از 89 بزرگسال 18 تا 35 ساله خواسته شد که به مدت یک هفته در هنگام خواب، از ماسک چشم استفاده نمایند و برای مقایسه، یک هفته هم ماسکی به سر گذاشتند که روی چشم سوراخ داشت.

تعیین شد که شرکت نمایندگان در یک تکلیف تداعی جفت کلمه، که توانایی یادآوری رویدادها و تجربیات را ارزیابی می نماید، وقتی ماسک داشتند بهتر عمل می کردند. آنها بعلاوه در آزمایشی که زمان واکنش را میزان گیری می کرد بهتر شدند.

در آزمایش دوم، 33 داوطلب بزرگسال 18 تا 35 ساله علاوه بر ماسک چشم، به دستگاه هایی برای میزان گیری شدت نور در هنگام بیداری و یک هدبند قابل پوشیدن برای میزان گیری فعالیت مغز در هنگام خواب تجهیز شدند.

برای عادت کردن به شرایط، شرکت نمایندگان یک شب با ماسک چشم سالم و شب دوم با ماسک چشم با سوراخ روی چشم می خوابیدند. در پی آن دو شب خواب در شرایط یکسان، با آزمایش های اضافی انجام شد.

باز هم، یک کار تداعی جفت کلمه ها نشان داد که پوشیدن ماسک چشم به یادگیری اطلاعات تازه و ایجاد خاطرات تازه یاری می نماید. علاوه بر این، داده های ارائه شده به وسیله هدبند نشان می دهد که بین استفاده از ماسک و زمان خواب با امواج آهسته slow-wave sleep که در افزایش حافظه مهم است، ارتباط وجود دارد.

کلا استفاده از ماسک چشم در طول خواب یک رفتار موثر، مالی و غیرتهاجمی است که می تواند به عملکرد شناختی یاری کند و منجر به تأثیرات قابل میزان گیری بر زندگی روزمره گردد.

بر اساس پرسشنامه هایی که داوطلبان در هر دو آزمایش پر کردند، استفاده از ماسک چشم بر زمان خواب یا مدت زمان خواب تأثیری نداشت، بنابراین بعید است که این عوامل بر نتایج آزمایش ها تأثیر گذاشته باشند.

این تحقیق در Sleep منتشر شده.

منبع: یک پزشک

به "استفاده از ماسک چشم هنگام خواب فقط برای پرهیز از نور زیاد بیرون نیست و مزایای ذهنی شگفت انگیزی می تواند داشته باشد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از ماسک چشم هنگام خواب فقط برای پرهیز از نور زیاد بیرون نیست و مزایای ذهنی شگفت انگیزی می تواند داشته باشد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید