انتقال ویترین فوتبال ایران به بن بست خورد ، تنها توجیه منطقی برگزاری دربی در قطر!

به گزارش وبلاگ مهیار، عصر روز گذشته شایعه ای درخصوص برگزاری دربی پرسپولیس و استقلال در قطر منتشر شد که سوژه بسیاری از رسانه های ورزشی نهاده شد.

انتقال ویترین فوتبال ایران به بن بست خورد ، تنها توجیه منطقی برگزاری دربی در قطر!

به گزارش وبلاگ مهیار آنلاین، برای چیزی حدود 3ساعت، ماجرای برگزاری شهرآورد تهران در قطر به سوژه اصلی فوتبال ایران تبدیل شد. این خبر از کجا آمد و چگونه به مرحله منتفی شدن رسید؟ آیا اساسا امکان برگزاری یک مسابقه از لیگ برتر ایران در کشوری دیگر وجود دارد؟ آیا ایده برگزاری دربی در قطر، می توانست ایده مفیدی برای فوتبال ایران باشد؟ چه دلایلی وجود دارند که چنین ایده ای را فعلا به ایده ای دور از فکر تبدیل می نمایند؟

هیاهویی برای هیچ

احتمال منتقل شدن دربی تهران به قطر، خبری بود که صبح آدینه مجری یک برنامه ورزشی تلویزیونی اظهار داشت. طبیعتا اگر این خبر رسمی بود، باید به وسیله خود فدراسیون یا 2باشگاه در این خصوص اطلاع رسانی می شد. با این حال، بیشتر طرفداران فوتبال ایران این خبر را جدی گرفتند اما حدود 3ساعت بعد از انتشار، پیگیری های چند رسانه به اینجا ختم شد که برگزاری دربی در کشوری دیگر منتفی است. ظاهرا اقداماتی برای این کار انجام شده بود اما این طرح در نهایت به بن بست خورد.

این مسابقه زمان ندارد

نکته جالب اینجاست که تا امروز تاریخ مشخصی برای برگزاری دربی اعلام نشده است. سازمان لیگ در برنامه بازی های هفته پنجم لیگ جلوی 3بازی به جای تاریخ از کلمه نامشخص استفاده نموده که دربی هم یکی از این بازی هاست. در چنین شرایطی طبیعی است که برای برگزاری بازی در کشوری دیگر هم برنامه ریزی نشده باشد. پرسپولیس فعلا در لیگ قهرمانان آسیاست و 2ستاره استقلال هم قرار است در بازی های آسیایی شرکت نمایند. در این شرایط محتمل است این بازی به این زودی ها برگزار نگردد.

بی خبر؛ مثل سهیل مهدی!

پس از انتشار خبر برگزاری دربی در قطر، سهیل مهدی، مسئول سازمان لیگ فدراسیون فوتبال ابراز بی اطلاعی کرد و گفت که از تاریخ برگزاری این بازی خاص خبری ندارد. او حتی مدعی شد که تا به امروز چیزی از ایده برگزاری بازی در کشور دیگری نشنیده است! دیروز فدراسیون فوتبال هیچ واکنشی به این خبر نداشت و هنوز هم طرفداران فوتبال منتظر شنیدن شرح مسئولان رده بالای فوتبال در این خصوص هستند و باید دید که انتها مسئولان اصلی برگزارنماینده بازی ها چه جمله ای را در خصوص این طرح بی انتها به زبان می آورند.

سوپرجام شاید، لیگ هرگز

پیش آمده که برخی از کشورها بازی های بزرگشان را به میزبانی یکی از کشورهای خاورمیانه برگزار نمایند ولی کمتر پیش آمده که بازی ها در سطح لیگ باشد. برای نمونه کشورهایی مثل ایتالیا و اسپانیا، دیدارهای سوپرجام یا فینال حذفی را معمولا در کشور دیگری برگزار می نمایند اما تابه حال پیش نیامده این کشورها هم یک بازی از لیگشان را به کشور دیگری ببرند. 2سال قبل قرار شد چند هفته از دیدارهای لیگ برتر انگلیس در آمریکا برگزار گردد اما تقریبا همه مربیان با این ایده مخالفت کردند و این طرح نیز در نطفه خفه شد. از نظر مخالفان برگزاری چند بازی از لیگ یک کشور در کشور دیگر، یکپارچگی لیگ را تحت تأثیر قرار می دهد و شرایط برگزاری بازی ها را از حالت عادلانه خارج می نماید.

VAR فقط برای یک مسابقه؟

اگر دربی تهران به قطر می رفت، یاری داور ویدئویی هم می توانست در این بازی حاضر باشد اما مگر می گردد فقط یک مسابقه از یک لیگ 30هفته ای VAR داشته باشد؟ مثلا چرا بازی سپاهان و تراکتور باید بدون VAR برگزار گردد اما بازی استقلال و پرسپولیس باید این تکنولوژی را داشته باشد؟ این می تواند نوعی تبعیض در فضای فوتبال ایران به وجود بیاورد و به همین دلیل فعلا از چنین طرحی استقبال چندانی نمی گردد. یاری داور ویدئویی زمانی مفید خواهد بود که در تک تک بازی ها وجود داشته باشد؛ درست مثل اتفاقی که قرار است این فصل در لیگ قهرمانان آسیا رخ بدهد.

ویترین منتقل نمی گردد!

دربی تهران، ویترین فوتبال ایران است؛ مهم ترین بازی سال که میلیون ها نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم، درگیر آن هستند. انتقال ویترین فوتبال به کشوری دیگر، طبیعتا اتفاق مثبتی برای فوتبال ایران نیست و ضعف زیرساخت ها در این فوتبال را بیشتر از همواره به نمایش می گذارد. البته که شرایط فعلی ورزشگاه آزادی، تلخ و گزنده است اما دربی، هرگز از ایران خارج نشده و بعید است این اتفاق در آینده نزدیک نیز رخ بدهد.

تنها توجیه منطقی

اگر فقط یک توجیه برای رفتن دربی به کشوری دیگر وجود داشته باشد، بهره بردن از عایدی حق پخش تلویزیونی است. با توجه به ناموفق بودن باشگاه ها در دریافت حق پخش، این بازی می توانست عایدیی را برای هر دو باشگاه رقم بزند اما بعید به نظر می رسد که مقدار آن به شکل قابل توجهی زیاد باشد. در مجموع، فعلا امکان چنین انتقالی فراهم نیست و دربی بدون شک، در تهران می ماند.

منبع: همشهری آنلاین

به "انتقال ویترین فوتبال ایران به بن بست خورد ، تنها توجیه منطقی برگزاری دربی در قطر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقال ویترین فوتبال ایران به بن بست خورد ، تنها توجیه منطقی برگزاری دربی در قطر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید