شایعات را باور کنیم یا بی سوادی شما را؟

به گزارش وبلاگ مهیار، روزنامه اعتماد نوشت: غرق شدن همه چیز حتی برگزاری یک مسابقه فوتبال در هاله ای از عدم قطعیت و درگیر با مسائل غیرفوتبالی خیلی آزاردهنده است. در فضای مجازی، در صحبت های محبت آمیز یا دیالوگ های چند آدم غریبه که دقایقی با هم همکلام می شوند این چیز ها شنیده می گردد: معلومه چرا دربی رو انداختن عقب یا عمدا نمیذارن بازی ها با تماشاچی باشه و دربی هم می خوان بدون تماشاگر برگزار کنن یا عمرا نمی ذارن دربی فلان موقع برگزار شه.

شایعات را باور کنیم یا بی سوادی شما را؟

مقدار بی اعتمادی به صحبت های مقامات از همین حرف ها تعیین می گردد. مردم استدلال می نمایند که این حجم از اتفاقی بودن مسائل حساس در برهه های خاص ممکن نیست. آن ها فقط می خواهند صادقانه طرف صحبت قرار بگیرند و فضا از این حالت بی اعتمادی و عدم قطعیت خارج گردد.

این بحثی نیست که فقط مربوط به امروز باشد. امروز مساله دربی است. در گذشته چیز های دیگر بوده و احتمالا در آینده مسائل متفاوت.

دربی 102 تهران طبق اعلام سازمان لیگ قرار بود قبل از فیفادی شهریور باشد. زمانی که قرعه کشی لیگ نو برگزار و تعیین شد دو تیم استقلال و پرسپولیس باید در هفته پنجم به مصاف هم بروند، سهیل مهدی گفت شرایط به شکلی است که حتما باید دربی قبل از اردوی تیم ملی برگزار گردد. او گفت: 13 شهریور فیفادی خواهد بود و ما در بازه زمانی 9 تا 11 شهریور می توانیم هفته پنجم را برگزار کنیم. به هر حال نمی توانیم این هفته را به بعد از فیفادی موکول کنیم. مهدی تاکید نمود موکول کردن دربی به بعد از فیفادی باعث فشرده شدن لیگ و بروز مسائل خواهد شد.

اما هرچه به تاریخ مورد نظر نزدیک شدیم برآورد ها در خصوص برگزاری دربی بیشتر و بیشتر شد. اصرار به عدم صدور مجوز برای حضور تماشاچیان برای بازی های برگزار شده در تهران و بحث ها در خصوص مسائل غیر فوتبالی آتش برآورد ها را شعله ور کرد. در نهایت هم تعیین شد بازی دو تیم در دربی تهران به بعد از فیفادی شهریور موکول خواهد شد؛ یعنی 10 روز پایانی شهریور. این تاریخ در شرایطی اعلام شد که خیلی بعید به نظر می رسید نهاد های تصمیم گیر به خاطر همزمانی آن با اتفاقات سال گذشته با آن موافقت نمایند.

در نهایت روز آدینه نایب رییس فدراسیون فوتبال گفت دربی به اوسط مهر موکول می گردد! او در یک برنامه تلویزیونی گفت به خاطر بازی های تیم ملی دربی تهران در شهریور برگزار نمی گردد و بعد از آنکه مجری گفت با این تفاسیر بعید است بازی به اواسط مهر برسد و احتمالا می افتد اواخر مهر، منصور قنبرزاده حرف او را تایید کرد!

روز گذشته شایعه دیگری نیز به گوش رسید مبنی بر اینکه ممکن است تنها هفته پنجم مسابقات که دربی در آن برگزار می گردد به تعویق بیفتد و بازی های هفته ششم بعد از فیفادی انجام گردد. گفته شد مربی استقلال که قرار است دو بازیکن اصلی اش برای تیم ملی امید به میدان بروند گفته حاضر نیست در این شرایط پا به دربی بگذارد و به همین علت بازی دربی به تعویق می افتد! در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد و فقط دربی به زمان دیگری موکول گردد هر ناظری حق دارد متعجب گردد چرا که مگر می گردد با چنین استدلالی یک هفته از بازی ها را به تعویق انداخت و شیفت کرد به هفته بعدی؟ آیا جواد نکونام که حاضر نیست بدون بازیکنان اصلی اش به مصاف پرسپولیس برود حاضر می گردد با تیم نصفه و نیمه مقابل سایر تیم ها قرار بگیرد؟

تعویق تقریبا 40، 50 روزه لیگ به خاطر بازی های ملی و برگزاری مسابقات بازی های آسیایی هانگژو مساله باورپذیری نیست. چنین تعویق هایی در بازی های لیگ در هیچ کجای جهان دیده نمی گردد و طبیعتا برای فوتبال ما هم قابل قبول نیست. در این شرایط تنها دو فرض باقی می ماند: یا پذیرفتن شایعات یا قبول این مساله که مدیران فوتبال ایران هیچ درکی از مدیریت ندارند و می توانند یا وسط لیگ و در حالی که تازه 4 هفته از آغاز آن گذشته مقدار یک تعطیلات تابستانی مسابقات را تعطیل نمایند یا یک هفته را ندید بگیرند و بروند سراغ هفته بعد!

فرض دوم خیلی دور از واقعیت نیست چرا که قبلا همین مدیران نشان داده اند تا چه حد در تصمیم گیری اشتباه دارند، اما این اتفاق برای بی سوادترین مدیران هم قفل است. در نتیجه باید به همان فرض اول رجوع کرد. فرضی که می گوید مثل خیلی از اتفاقات دیگر نظیر تغییر و تحول در فدراسیون، انتخاب مدیران باشگاه ها مخصوصا استقلال و پرسپولیس، مسائل مربوط به ورود تجهیزات و تکنولوژی های نو به فوتبال به خاطر تصمیمات نهاد های غیر فوتبالی است و فدراسیون و سازمان لیگ در این میان کاره ای نیستند.

در این شرایط تنها نقدی که به مدیران تصمیم گیر فوتبال می توان وارد کرد این است که چرا با این شرایط همچنان در مسند کار مانده اند و آیا بهتر نیست وظیفه برنامه ریزی مسابقات، سامان دهی تماشاچیان، انتخاب نفرات و مسائل دیگر را به صورت رسمی به همان نهاد هایی که خارج از فوتبال نشسته اند محول کرد و همه را از شر این همه شایعه و برآورد نجات داد؟

منبع: فرارو

به "شایعات را باور کنیم یا بی سوادی شما را؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شایعات را باور کنیم یا بی سوادی شما را؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید