ببینید ، کوچ می کنیم!

به گزارش وبلاگ مهیار، نامش مجید است چهره اش را آفتاب سوزانده و تفنگی در دست دارد که با شلیک یک تیر هوایی در تاریکی شب به استقبالمان آمده بود . تفنگ برای عشایر حکم فرزندشان را دارد فرزندی خلف که از آنها در برابر خطرات مسیرهای پر پیچ و خم کوچ محافظت می نماید.

ببینید ، کوچ می کنیم!

مجید می گوید برای تحصیلات دانشگاهی، ایل بختیاری و زندگی عشایری را رها نموده و به شهر رفته اما زندگی شهری به مذاقش خوش نیامده و به ایلش بازگشته است ولی با یک ایده خاص حالا فصل بزرگ ترین کوچ ایران است، کوچ ایل بختیاری که بزرگترین ایل در ایران از لحاظ جمعیت و وسعت حرکت است.

2 هزار سال پیش اقوام کوچنده ای به نام آریایی ها از نواحی ماورا نهر و قفقاز به منطقه کنونی ایران آمدند و می توان گفت همه مردم ایرانی پیشینه ای عشایری دارند. با ورود آریایی ها به منطقه، آن ها قوم غالب شدند و فرهنگ خود را در این منطقه رواج دادند. تحقیق در گویش قوم بختیاری نشان می دهد که این گویش، ادامه دهنده زبان های باستانی ایران است.

گیوه هایی سفید به پا نموده و تند تند راه می رود از تپه های کنار سیاه چادرها تا چشم کار می نماید گون ها مثل مرواریدهای سبز غلتان چشم ها را نوازش می نمایند. مجید تمام دوران کودکی اش را در سیاه چادرها همراه ایل اش کوچ نموده .ایل بختیاری از جالب ترین و پیچیده ترین نمونه ها در میان اقوام کوچ نشین در جهانند، عشایر با شیوه خاص زندگیشان خود از جاذبه

های گردشگری به حساب می آیند.

در اینجا تا قبل از فصل پاییز میتوان زندگی را به سبک آنها تجربه کرد تجربه ای که به مانند سفریست به اعماق تاریخ.

گزارش، تصویر و تدوین: مهلا داریان

منبع: همشهری آنلاین

به "ببینید ، کوچ می کنیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ببینید ، کوچ می کنیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید