بیماری شایعی که بر اثر کم خوابی بروز می نماید

به گزارش وبلاگ مهیار، نتایج یک تحقیق جهانی نو نشان از آن دارند که خواب نامناسب و ناکافی می تواند قلب و عروق افراد را دچار مشکل کند و انواع سکته را افزایش دهد. این در حالی است که خوب خوابیدن این فرایند را معکوس می نماید.

بیماری شایعی که بر اثر کم خوابی بروز می نماید

به گزارش وبلاگ مهیار، بر اساس تحقیقات تازه، خواب نامناسب، گستره وسیعی بین مردم دنیا پیدا نموده است، به طوری که از هر 10 نفر، 9 نفر دارای خواب کافی و مناسبی نیستند. این در حالی است که طبق تخمین دانشمندان، اگر همه افراد خوب بخوابند، از هر ده مورد شرایطی که به بیماری های قلبی عروقی می انجامد، هفت مورد آن قابل پیشگیری است.

در این زمینه، محققان انستیتو ملی تحقیقات بهداشتی و پزشکی فرانسه یا INSERM می گویند: با توجه به زندگی پرمشغله و 24 ساعته امروزی ما، شیوع پدیده کم خوابی و خواب نامناسب مورد انتظار است. برای غلبه بر این مشکل، اهمیت کیفیت و کمیت خواب برای سلامت قلب باید در اوایل زندگی و زمانی که رفتارهای سالم، راحت تر ایجاد می شوند، آموزش داده گردد. در این راستا، به حداقل رساندن سر و صدای شبانه و استرس در محل کار می تواند به بهبود خواب یاری کند.

مطالعات قبلی در خصوص ارتباط خواب و بیماری قلبی، عموماً بر روی تنها یک عادت خواب متمرکز شده اند، مانند مدت زمان خواب یا آپنه خواب، که در آن تنفس هنگام خواب متوقف می گردد. اما حالا در مطالعه تازه محققان فرانسوی، از نمره خواب سالم با ترکیب پنج عادت مختلف خواب استفاده شده است. آنها ارتباط بین نمره خواب پایه و تغییرات در طول زمان در نمره خواب را با بروز انواع بیماری قلبی عروقی آنالیز نموده اند.

در این مطالعه، 7200 شرکت کننده مرد و زن 50 تا 75 ساله و فاقد بیماری های قلبی عروقی بین سال های 2008 تا 2011 در یک مرکز پزشکی پیشگیرانه وارد مطالعه شده و شرایط آنها به وسیله معاینه فیزیکی و تکمیل پرسشنامه هایی در خصوص سبک زندگی، سابقه پزشکی شخصی و خانوادگی و شرایط پزشکی هر زمان، مورد پیگیری 10 ساله نهاده شد.

آنالیز های محققان نشان داد که به ازای هر یک امتیاز افزایش در نمره خواب، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی، 22 درصد کاهش می یابد. اما به طور خاص، افرادی که دارای نمره 5 در کیفیت و کمیت خواب بودند، 75 درصد کمتر در معرض خطر بیماری قلبی یا سکته قرار داشتند.

به گفته این محققان، مطالعه ما، پتانسیل خوب خوابیدن را برای حفظ سلامت قلب و عروق نشان می دهد و حاکی از آن است که بهبود خواب با خطرات کمتر بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی مرتبط است.

آنها افزوده اند: ما بعلاوه دریافتیم که اکثریت قریب به اتفاق مردم مسائل خواب دارند. با توجه به این که بیماری های قلبی عروقی اصلی ترین دلیل مرگ و میر در سراسر دنیا هستند، آگاهی رسانی بیشتر در خصوص اهمیت خواب خوب برای حفظ قلب سالم، امری است که در گستره دنیای احتیاج به توجه بیشتر دارد.

این یافته های علمی ارزشمند و مهم در کنگره ESC Congress 2022 ارائه شده اند.

منبع: سیناپرس

منبع: همشهری آنلاین

به "بیماری شایعی که بر اثر کم خوابی بروز می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری شایعی که بر اثر کم خوابی بروز می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید