توسعه گردشگری پایدار مهمترین برنامه ژئوپارک جهانی قشم است

به گزارش وبلاگ مهیار، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، توسعه گردشگری پایدار مهمترین برنامه ژئوپارک جهانی قشم است.

توسعه گردشگری پایدار مهمترین برنامه ژئوپارک جهانی قشم است

سجاد اشگرف اضافه کرد: ژئوپارک ها به عنوان ابتکاری نوین در توسعه گردشگری پایدار جهانی با هدف نهایی رسیدن به توسعه پایدار جوامع محلی (مالی، اجتماعی، فرهنگی، محیط زیست) نقش مهم و تاثیرگذار در راستای نیل به اصول و اهداف اساسی آمایش سرزمین می تواند ایفا کنند.

وی ادامه داد: ژئوپارک ها برنامه های مدونی در مورد افزایش سطح آگاهی جامعه در مورد توسعه پایدار و شیوه زندگی دارند.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم با اشاره به اینکه ژئوپارک منطقه ای است دارای میراث زمین شناسی با ارزش بین المللی و راهبردهای تعیین برای حفاظت از میراث، و ایجاد توسعه پایدار مالی در جوامع محلی به کمک آموزش و با توسعه ژئوتوریسم است، شرح داد: وجود ژئوسایت های پراهمیت، طبیعت و محیط زیست غنی، ویژگی های فرهنگی مجذوب کننده و از همه مهمتر مشارکت و حضور فعال جامعه محلی در برنامه های توسعه ای و حفاظتی از ارکان شاخص ژئوپارک ها است.

اشگرف اضافه کرد: در واقع ژئوپارک یکی از بهترین مدل ها برای همزیستی پایدار انسان و زمین است و این مفهوم به عنوان نگاهی نوین و مدرن در حوزه زمین گردشگری و توسعه پایدار شناخته می شود.

وی با بیان اینکه برنامه های ژئوپارک های جهانی یونسکو منطبق با اصول آمایش سرزمین مادری است، گفت: مدیریت پایدار و حفاظت از میراث سرزمین مادری، مشارکت جوامع محلی به عنوان ذینفعان اصلی، تضمین کیفیت آموزشی فراگیر و عادلانه، ایجاد یادگیری برای همه، ترویج مسئولیت پذیری بچه ها و نوجوانان به آینده زمین و توسعه پایدار جوامع محلی از مهمترین برنامه های این ژئوپارک هاست.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم توانمند سازی زنان و حمایت، توسعه و پرورش محصولات و تولیدات محلی (ژئوپروداکت)، توسعه مالی فراگیر و پایدار جامعه میزبان و ایجاد کارآفرینی با تاکید بر فعالیت های خلاقانه را از دیگر برنامه های ژئوپارک های جهانی یونسکو مطرح نمود.

وی با اشاره به اهمیت مشارکت جامعه محلی در اجرا و برگزاری برنامه های ژئوپارک ها اضافه کرد: مردم در ژئوپارک ها نقش پر رنگی دارند و هر روز بر اهمیت آن اضافه کرده می شود، زیرا موفقیت و توسعه پایدار که یکی از اهداف ژئوپارک هاست، به حمایت فعالانه مردم محلی بستگی دارد.

اشگرف اظهار کرد: سطوح بالا یکپارچگی در جامعه محلی منجر به دستیابی مزایای اجتماعی مالی بیشتر برای این جامعه خواهد شد و مفهوم مشارکت جامعه محلی در توسعه گردشگری به کانون بحثها در حوزه پایداری تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه توانمندسازی جوامع محلی چالشی نوظهور در توسعه پایدار است، گفت: از دیدگاه کارشناسان شبکه جهانی ژئوپارک ها، ژئوپارک مدیریتی است در تعامل با جامعه محلی که با نهادینه کردن این رویکرد به توسعه پایدار دست می یابد.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم گفت: یکی از عوامل اثربخش در توسعه، توانمندسازی جوامع محلی برای پذیرش مسئولیتهای نوین برای حضور و تعامل با دیگر کشورهای جهان است.

وی اضافه کرد: توسعه ای که مردمان روستاها و شهرهای همجوار با ژئوسایت ها در آن ذینفع هستند بهترین الگو برای برنامه های حفاظتی ژئوپارک به شمار می آیند و برنامه ریزی و مدیریت بهینه مدیریت ژئوپارک در ژئوسایت ها با مشارکت مردم محلی می تواند گام موثری در حفظ طبیعت باشد و در کنار آن برای اهالی روستاها حتی در نقاط دورافتاده کمکهای معیشتی ایجاد کند.

اشگرف با بیان اینکه ایجاد معیشت های پایدار از طریق اکوتوریسم و ژئوتوریسم، برای مردم روستاهای قلمرو ژئوپارک توسعه مالی و ارتقاء کیفیت زندگی را بدنبال خواهد داشت، شرح داد: با ایجاد این معیشت های پایدار انگیزه بیشتری برای حفاظت از میراث طبیعی و ارزش های فرهنگی بوجود می آید و حس مسئولیت پذیری در بین جامعه محلی تقویت می شود.

منبع: همگردی

به "توسعه گردشگری پایدار مهمترین برنامه ژئوپارک جهانی قشم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه گردشگری پایدار مهمترین برنامه ژئوپارک جهانی قشم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید