حیله بعضی کارفرمایان برای اخذ وام کرونا

به گزارش وبلاگ مهیار، رئیس مجمع کارگران استان تهران اطلاع داد بعضی کارفرمایان برای بهره مندی از تسهیلات حمایتی کرونا، کارگران خود را اخراج ننموده و حق بیمه ان ها را هم پرداخت نموده اند، اما به کارگرانشان حقوق نداده اند.

حیله بعضی کارفرمایان برای اخذ وام کرونا

به گزارش گروه مالی وبلاگ مهیار، پس از شیوع ویروس کرونا بخشی از فراوری و اشتغال کشور که بیشتر در حوزه خدمات فعالیت داشتند دچار مشکل شدند و بخشی دیگر نیز از سوی دولت به الاجبار برای کنترل این بیماری تعطیل و این باعث از بین رفتن بخش زیادی شغل در حوزه های مختلف فراوریی و خدمات شد.

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به آنالیز ابعاد اقتصاد کلان شیوع ویروس کرونا در کشور پرداخته است. براساس این گزارش اقتصاد ایران در حالی با مشکل شیوع بیماری کرونا روبرو شده که دو سال سخت 1397 و 1398 را پشت سر گذاشته است. هرچند کاهش تشکیل سرمایه ثابت در اقتصاد ایران سبب شده است تا ظرفیت فراوری بالقوه اقتصاد کاهش یابد و دستیابی به سطح رفاه سال 1390 و پیش از آن سخت باشد؛ ازطرف دیگر، بالا بودن نرخ تورم برای دو سال پیاپی 1397 و 1398 و همچنین پیش بینی تورم بالای 25 درصد برای سال 1399 نیز موجب شده است تا بنگاه های بسیاری توانایی ادامه فعالیت خود را از دست بدهند. با این حال پیش بینی می شد که بدون کرونا، اقتصاد ایران در سال 1399 رشد مثبت غیرنفتی (هرچند اندک) را ثبت کند. اما از آنجایی که معین نیست کرونا تا چه زمانی در کشور باقی باشد و ادامه فرایند راستا اقتصاد کشور به چه صورت است. تحت نظر سناریو های مختلف معین می گردد به احتمال زیاد تعداد قابل توجهی از شاغلان بیکار میشوند.

نتایج آنالیز های مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد تحت سناریو های مختلف بین 7.5 تا 11 درصد از ستانده اقتصاد درنتیجه شیوع ویروس کرونا کاهش خواهد یافت. همچنین بین 2 میلیون و 870 هزار تا 6 میلیون و 431 هزار نفر از شاغلان فعلی، متأثر از شیوع ویروس شغل خود را از دست خواهند داد.

بخش قابل توجهی از افرادی که بیکار می شوند جز مشاغل غیر رسمی هستند و با توجه به اینکه از حمایت های دولت بی بهره هستند احتمال فقیرتر شدن آن ها بیشتر از سایر مشاغل است. اما نکته مهم اینجاست که شرایط مالی به گونه ای برای فعالان اقتصاد سخت شده است که مسائل تنها برای کارگران غیر رسمی نیست و به کارگران رسمی هم سرایت نموده است.

* کارفرمایان حق بیمه را واریز می نمایند، اما حقوق نمی دهند

محمدرضا تاجیک، رئیس مجمع کارگران استان تهران با اشاره به فرایند رو به رشد کارگران آسیب دیده از کرونا و گرایش کارگران بیکار شده به مشاغل دستفروشی و کاذب گفت: در حال حاضر شاهد هستیم بخش زیادی از کارگرانی که در بحث کرونا بیکار شدند، به سمت دستفروشی محصولات کرونا مانند ماسک، شیلد، مواد ضدعفونی نماینده رفته اند. این موضوع نشان می دهد، شرایط معیشتی کارگران به گونه ای است که حتی نمی توانند یک روز بیکار باشند، بسیاری از کارگران برای پرداخت اجاره بها و تأمین نان شب به گرفتاری افتاده اند.

تاجیک با تأکید بر اینکه متأسفانه شاهد این هستیم که بیمه بیکاری به تعداد قابل توجهی از کارگرانی که قرارداد موقت یا شفاهی داشتند پرداخت نمی گردد گفت: کارگرانی که مشمول بیمه بیکاری نشدند به سمت دستفروشی و کار هایی مانند نظافت و مسافرکشی رفته اند. اما آن دسته از کارگرانی هم که قرارداد کار دارند، با توجه به اینکه شرایط بنگاه های فراوریی بسیار خراب است، یا حقوق دریافت ننموده اند یا کارفرما به آن ها اعلام نموده است، برای اینکه سابقه بیمه شما بی نظم نگردد، حق بیمه را پرداخت می کنم، اما حقوق را نمی توانیم بدهیم. حداقل 30 درصد کارگران در کارگاه هایی که با کروناآسیب دیدند اینگونه بوده اند.

لازم به ذکر است این موضوع مشکل جدید کارگران است. بعضی از کارشناسان تحلیل می نمایند کارفرمایان برای اینکه بتوانند از تسهیلات حمایتی بهره مند شوند، کارگر را اخراج نمی نمایند و لیست بیمه را پرداخت می نمایند، اما خبری از دستمزد نیست.

این بار هم خلاء قانونی به ضرر کارگران تمام می گردد و این کارگران هستند که بیشتر از قبل فقیر و فقیر تر می شوند و بعضی از کارفرمایانی که سوء استفاده نموده اند هم حتی بعد از دریافت تسهیلات نیز حقوق و مزایای قبلی را هم پرداخت نمی نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "حیله بعضی کارفرمایان برای اخذ وام کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیله بعضی کارفرمایان برای اخذ وام کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید