خبرنگاران ابتلا به سالک در اصفهان 15 درصد کاهش یافت

به گزارش وبلاگ مهیار، اصفهان - خبرنگاران - مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان از کاهش 15 درصدی ابتلا به سالک در این استان اطلاع داد و گفت: تعداد افراد مبتلا به این بیماری در سال گذشته نسبت به سال 97 حدود 400 نفر کمتر شد.

خبرنگاران ابتلا به سالک در اصفهان 15 درصد کاهش یافت

سالَک یک بیماری پوستی است که بر اثر گزش نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می گردد و ضایعات بد شکل و عوارض اجتماعی، روحی و روانی از پیامدهای ناگوار این بیماری است؛ اصفهان از استان های سالک خیز کشور است.

رضا فدایی روز آدینه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ مهیار اظهارداشت: اواخر سال گذشته با وجود شیوع بیماری کرونا، شرایط سالک در استان اصفهان آنالیز و تعیین شد که حدود 2 هزار و 400 نفر به این بیماری پوستی مبتلا شدند.

وی با بیان اینکه این آمار در سال 97 رقم 2 هزار و 800 نفر بود، توضیح داد: میزان کاهش آمار ابتلا به سالک، چندان قابل توجه نیست اما از افزایش آن در مناطق سالک خیز جلوگیری شد.

فدایی با اشاره به اینکه این بیماری بیشتر در شرق شهرستان اصفهان و شهرستان های اردستان، نطنز، برخوار و بخشی از شاهین شهر، مشاهده شده است، گفت: تجمع نخاله و زباله و مجاورت خانه ها با تاغزارها از جمله عوامل شیوع این بیماری است که هنوز برای حل اساسی آنها، چاره اندیشی خاصی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه هنوز قدم های عمده ای برای مبارزه با بیماری سالک در استان اصفهان برداشته نشده است، اضافه نمود: بعضی قدم ها نیز که توسط تعدادی از دستگاه های اجرایی برداشته شد، چندان مثمر ثمر نبود.

به گفته وی، بیماری پوستی سالک بدلیل اینکه در میان جوندگان مخزن دارد و عوامل محیطی زمینه های مساعد نماینده ای برای شیوع آن فراهم می نمایند، ریشه کن نمی گردد اما باید با اقدامات پیشگیرانه از شیوع آن جلوگیری کرد.

مسوول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مانند سال قبل، چهار مرحله جونده کُشی را سال جاری برای از بین بردن جوندگان مخزن این بیماری اجرا می نماید که تا کنون یک مرحله آن اجرا شده است.

وی ادامه داد: این دانشگاه اقدام های دیگری مانند سمپاشی، آموزش به مردم و آنالیز علمی وضع حشرات ناقل را در دستور کار دارد.

فدایی با اشاره به اینکه آنالیز های علمی و تحقیقاتی بر روی پشه ها و موش های مخزن و ناقل این بیماری در حال اجراست، توضیح داد: نتیجه این تحقیقات به برنامه ریزی برای انجام بهترین اقدامات جهت مبارزه با بیماری سالک یاری بسیاری می نماید.

وی گفت: در زمان حاضر کمبودی در زمینه داروی درمان سالک (گلوکانتیم) در استان اصفهان وجود ندارد.

اصفهان یکی از استان های سالک خیز کشور به ویژه از نوع روستایی است که حدود هشت شهرستان شامل اردستان، نطنز، برخوار، شاهین شهر و میمه، اصفهان (مناطق جنوب و جنوب شرق)، نایین، کاشان و آران و بیدگل با جمعیت حدود 700 هزار نفر با این پدیده روبرو هستند.

میزان ابتلا به این بیماری در استان اصفهان (در محدوده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به غیر از کاشان) در سال گذشته حدود 2 هزار و 400، در سال 97 حدود 2 هزار و 800 و در سال 96 حدود 920 مورد بود.

زمان اوج ابتلا به این بیماری فصل تابستان می باشد و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از سال 87 تا کنون چندین برنامه را برای کنترل سالک اجرا نموده است.

پزشکان و کارشناسان معتقدند که سالک حاصل در کنار هم قرار دریافت عوامل مختلف مانند موش ناقل، پشه، انگل و انسان است و برای کاهش آن باید زنجیره بین این عوامل، گسسته گردد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران ابتلا به سالک در اصفهان 15 درصد کاهش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ابتلا به سالک در اصفهان 15 درصد کاهش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید