رمدسیویر در بهبود بیماران مبتلا به نوع خفیف کرونا تاثیر ندارد

به گزارش وبلاگ مهیار، دبیر کمیته علمی کووید-19 با تاکید بر اینکه رمدسیویر در درمان بیماران خفیف یا بیمارانی که اینتوبه شده اند، فایده ندارد، گفت: فقط دسته خاصی از بیماران سود می برند که این موضوع بر اساس دستورالعمل های معتبر دنیا نگارش شده است.

رمدسیویر در بهبود بیماران مبتلا به نوع خفیف کرونا تاثیر ندارد

به گزارش ایرنا، عاطفه عابدینی در نشست خبری که در استودیو سلامت وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه این کمیته از اردیبهشت 1400 با ساختار و اعضای تازه، جلسات را به صورت منظم تشکیل داده، دستاورد ها و دستورالعمل های مربوطه هم منتشر و اطلاع رسانی شده است، درباره بعضی اظهارنظر ها مبنی بر اینکه کمیته علمی کرونا تعطیل شده و جلسات آن با حضور اعضا برگزار نمی شود، گفت: به هیچ نام این چنین نیست. ساختار این کمیته تغییر کرده و فعالیتش در قالب 13 زیر کمیته تخصصی ادامه دارد.

وی افزود: بعضی اساتید، چون در پلتفرم های واکسن فعال شده بودند، تصمیم بر آن شد که از همکاران درگیر در امر درمان و تشخیص بیماری در کمیته استفاده شود. به همین منظور تلاش شد از فیلد های بهداشتی درمانی سراسر کشور استفاده کنیم و در این راستا تغییراتی در اعضا داده شده است.

عابدینی ادامه داد: جلسات برگزار و درباره درمان ها و مسائل کووید مانند سلامت روان، زنان و بارداری و بچه ها بحث و مصاحبه می شود و نتایج در قالب دستاورد هایی به صورت دستورالعمل های درمانی منتشر شده است.

تریبون اصلی کمیته علمی کووید - 19 وزارت بهداشت است

دبیر کمیته علمی کووید - 19 شرح داد: بعضی سوالات روز و درمان ها همچون عوارض واکسن ها و اطلاعات مورد نیاز درباره واکسن ها هم وجود دارد که باید به صورت تعیین گفته شود، منتشر و به مراکز درمانی ارسال می شود.

عابدینی با بیان اینکه در نظر داریم برای کمیته علمی سایت جدا یا صفحه ای از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت را داشته باشیم که راحت تر با متخصصان و مردم ارتباط داشته باشد، تاکید کرد: تریبون اصلی کمیته علمی، وزارت بهداشت است که تصمیمات و دستورالعمل ها را اعلام می کند. یکی از وظایف ما بالا بردن توان علمی کادر درمان و خدمات پرستاری و پزشکی است که در این زمینه با کادر درمان در تماس هستیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف ما بالابردن توان علمی کادر درمان است، نام کرد: در چند روز اخیر بحث های متعددی درخصوص موثر بودن یا نبودن درمان در فضای مجازی مطرح شده است که از سوی کمیته علمی شرحاتی را ارائه خواهم داد.

در خرداد 1400 ویرایش دهم دستورالعمل تشخیصی و درمانی را مطابق استاندارد های بین المللی به مراکز درمانی ابلاغ کردیم. برای درمان سرپایی هیچ پیشنهادی ندادیم، در قسمت درمان سرپایی، فقط درمان علامتی را مطرح کرده بودیم.

در بیماری کووید به جز آنتی بادی های مونوکلونال که در درمان سرپایی استفاده می شود و قیمت گرانی دارد و هنوز در ایران هم نداریم، به جز درمان علامتی چیزی نداریم. بعضی درمان ها هم نباید در درمان سرپایی ارائه شود مانند آنتی بیوتیک ها که بدون شواهد عفونت یا باکتری نباید داده شود.

دبیر کمیته علمی کووید - 19 شرح داد: با توجه به درمان هایی که در قسمت بستری داشتیم، طبق صلاحدید معاونت درمان وزارت بهداشت برای مدیریت امکان بستری های موقت به این معنا که بیمار شرایط بستری را دارد، اما به دلیل اینکه خیلی بدحال نیست و شرایط مناسبی دارد، ویزیت شده و به منزل برود و دوره درمانی خود را طی کند و بستری دائم نباشد را ایجاد کردیم. از آنجایی که بسکمک از مردم ترس عجیبی از بیمارستان ها داشتند، این موضوع کمک کرد که درمان زودرس و اولیه انجام شد.

درخواست زیاد رادیولوژی و سی تی اسکن، غیراستاندارد است

عابدینی ادامه داد: طبق نظرسنجی چند روز اخیر از دانشگاه ها ما کاهش 20 تا 70 درصدی بستری دائم را داشتیم که به مدیریت بیماری و مصرف اکسیژن کمک می کرد گرچه از نظر ما هم این ایراد وارد بود که بیماران در جهت بیمارستان تا خانه ممکن است موجب انتقال بیماری و عفونت شوند، اما سعی می کردیم شرحات لازم در مراکز درمانی به آن ها داده شود.

در قسمت بستری موقت و دائم درمان کورتون ها با دُز مناسب و همچنین داروی رمدسیویر را پیشنهاد کرده ایم. شرح دادیم که رمدسیویر در بیماران خفیف یا بیمارانی که اینتوبه شده اند، فایده ندارد و فقط دسته خاصی از بیماران سود می برند که این موضوع بر اساس دستورالعمل های معتبر دنیا نگارش شده است؛ درمان دیگری هم که در ویرایش تازه به آن اشاره کردیم درمان ضدالتهابی توسیلیزومب است. این دو دارو کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. رمدسیویر در مرحله ویروسی و توسیلیزومب در مرحله التهابی به بیمار داده می شود.

وی تاکید کرد: این موضوع که درمان استاندارد چیست، باید بر اساس ابلاغ وزارت بهداشت باشد و نباید نظرات شخصی افراد در برنامه های تلویزیونی و رادیویی گفته شود. بگذاریم تریبون فقط وزارت بهداشت و کمیته علمی باشد.

دبیر کمیته علمی کووید - 19 بیان نمود: در حال حاضر در درمان سرپایی کووید19 آموزش به بیمار خیلی مهمتر از دارو ها است. اینکه بداند چه زمانی به پزشک مراجعه کند. خیلی زود یا خیلی دیر اقدام می کنند. درخواست زیاد رادیولوژی و سی تی اسکن، غیراستاندارد است. در کجای دنیا برای بیمار کووید هر روز یا یک روز در میان سی تی اسکن درخواست می شود؟

عابدینی یادآور شد: علی رغم اینکه دستورالعمل های استاندارد و با جزئیات کامل برای درمان ارائه داده ایم، متاسفانه بعضی از همکاران در زمان مقرر درمان را انجام نمی دهند. دستورالعمل علمی که کمیته کشوری تهیه کرده است معیار قضاوت پزشکی قانونی، نظام پزشکی و همه مجامعی است که بر درمان نظارت می کنند.

وی اظهار کرد: در این روز هایی که تعداد زیادی از هموطنان را از دست می دهیم و متاسفانه در پیک دلتایی هستیم که ناشی از ویروس جهش یافته ای است که سرعت سرایت پذیری بسیار زیادی دارد و بیماران را به صورت خانوادگی گرفتار کرده است از همکاران درمان خواهش می کنم تجویز به جای دارو ها را فراموش نکنند. حتما کسانی که دستی بر تجویز و درمان دارند حتما به این موضوع توجه کنند.

دبیر کمیته علمی کووید - 19 با تاکید بر اینکه در بیماری کووید هدف اصلی، پیشگیری و رعایت دستورالعمل های بهداشتی و همچنین واکسیناسیون است، یادآور شد: حق مردم ایران است که مطابق استاندارد های بین المللی دارو دریافت کنند. دارو های دیگری در مرحله التهابی در بعضی دستورالعمل های کشور های دیگر وجود دارد و به فکر هستیم تا بر آن ها کار کنیم و دغدغه کمیته بالینی این است که مردم ما مطابق استاندارد های دنیا، درمان موثر را دریافت کنند.

منبع: فرارو

به "رمدسیویر در بهبود بیماران مبتلا به نوع خفیف کرونا تاثیر ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمدسیویر در بهبود بیماران مبتلا به نوع خفیف کرونا تاثیر ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید