خبرنگاران نیمی از واحدهای صنعتی گیلان از توان داخلی و تکنولوژی روز برخوردار است

به گزارش وبلاگ مهیار، رشت- خبرنگاران- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه این استان با بیش از دو هزار و 900 واحد صنعتی دارای پتانسیل های زیادی در حوزه فراوری است گفت : نیمی از این واحدها از ظرفیت توان داخلی مطلوب و تکنولوژی روز برخوردار هستند.

خبرنگاران نیمی از واحدهای صنعتی گیلان از توان داخلی و تکنولوژی روز برخوردار است

فرهاد دلق پوش روز پنجشنبه در نشست شورای سیاستگذاری پژوهشی و آموزشی بخش صنعت و معدن استان که با حضور نمایندگان رشت و صومعه سرای گیلان و اعضای و هیات علمی دانشگاه ها برگزار گردید، گفت: علم و پژوهش، زیرساخت حرفه ای توسعه صنعتی است و برای گام های محکم تر جهت ارتقاء صنعتی به پژوهش های علمی بیشتری احتیاجمندیم.

وی با بیان اینکه در عین حال به طور رسمی 30 واحد دانش بنیان صنعتی هم در استان فعال شده اند، گفت: با توجه به توان داخلی مطلوب نیمی از واحدهای فراوریی استان عملا می توانند از مزایای معافیت ها و بسته های حمایتی دانش بنیان استفاده نمایند.

وی طرح فراوری فرمان برقی هیدرولیک خودرو را نمونه ای از نتایج پژوهش های علمی و دانش فنی روز برشمرد و گفت: تا چند روز دیگر برای اولین بار در ایران به پشتوانه دانش فنی پژوهش های صورت گرفته فراوری فرمان هیدرولیک برقی در گیلان شروع می شود که این قبیل دستاوردها ریشه و بنیان علمی دارد و سال ها اثرات پایدار آن در حوزه اقتصاد و اشتغال ماندگار خواهد شد.

دلق پوش با بیان اینکه تفکر فرابخشی، همت همگانی و اجماع کامل بر روی توسعه منافع استان می تواند ظرفیت هایی جدیدی برای توسعه و اعتلای استان در بر داشته باشد، اضافه کرد: در واحدهای صنعتی باید به بحث R&D یعنی تحقیق و پژوهش به عنوان یک رکن اساسی توسعه صنعتی به صورت ویژه توجه شود تا در امور صنعتی برنامه و ساختار دقیقی در جهت توسعه پیاده سازی شود.

نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: به طور کلی نخبه های صنعتی به خوبی دیده نمی شوند اگر دیده شوند، شرایط تکنولوژی صنعتی بهبود می یابد.

محمد رضا احمدی بهره مندی از حمایت های صندوق شکوفایی و نوآوری را در راهنمایی نخبگان موثر دانست و توضیح داد: اگر ارتباط نخبگان دانشگاهی با کشاورزان نیز بیشتر برقرار شود شرایط کشاورزی گیلان از شکل کنونی خارج خواهد شد.

وی همچنین برحضور مدیران صنایع گیلان در نمایشگاه ها تاکید نمود و گفت: اگر صنایع در نمایشگاه های بین المللی شرکت داده شوند به راحتی می توانند از موقعیت و تجربه های دیگران بهره مند شوند.

نماینده مردم شهرستان صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه با ابراز گلایه مندی از عدم انسجام دانشگاه با بخش کسب و کار گفت: در سطح کلان کشور بخش هایی که باید هماهنگی بین فراوری و دانشگاه ایجاد نمایند به درستی عمل نمی نمایند و آهنگ مناسبی از این ناهماهنگی شنیده نمی شود.

سیدکاظم دلخوش خاطر نشان کرد: در مجموع در بخش های مختلف پیشرفت داشته ایم و خیلی جاهای دیگر نیز جامانده ایم و به درستی وارد نشدیم و جا دارد از ظرفیت های قانونی و بودجه هایی که گذاشته شده است، استفاده شود.

منتخب مردم صومعه سرا ادامه داد: جهان به سمت تکنولوژی رفته و علم محور شده است و همه چیز الکترونیک انجام می شود در حالی که ما هنوز به دنبال دولت الکترونیک هستیم.

دلخوش با اشاره به پیش بینی بودجه لازم در مورد مباحث دانش بنیان صنعتی در لایحه بودجه توضیح داد: قوانین مهم مرتبط مالی در حال بروزرسانی و اصلاح هستند و این آمادگی را داریم در صورتی که احتیاج به اصلاح و نگارش قوانین جدید باشد طرحی از طرف شورای سیاستگذاری آموزشی، پژوهشی بخش صنعت گیلان ارائه شود تا به عنوان نماینده مجلس آن را در مجلس پیگیری نمایم.

فرهمند پورعلی ، رئیس خانه صنعت معدن تجارت استان گیلان نیز فروش فراوریات داخلی را در این برهه زمانی رضایت بخش دانست و توضیح داد: هرچند فروش فراوریات خوب شده است ولی تامین مواد اولیه اغلب صنایع استان به وسیله ارز انجام می شود و مسائل عدم تعادل ارزی به صورت قانونی موجب چالش های عدیده ای برای بخش فراوری شده است و درنتیجه قیمت تمام شده محصول نهایی را به شدت افزایش می دهد و فشار آن نیز هم برای فراوری نماینده و هم برای مصرف نماینده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران نیمی از واحدهای صنعتی گیلان از توان داخلی و تکنولوژی روز برخوردار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نیمی از واحدهای صنعتی گیلان از توان داخلی و تکنولوژی روز برخوردار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید