روز های ابدی تاریخ معاصر را تحریف نمی کند

به گزارش وبلاگ مهیار، پخش سریال روز های ابدی به کارگردانی جواد شمقدری از امشب شروع می گردد. این مجموعه کوشش دارد تا با روایت 9 ماه از روز های ابتدایی انقلاب، تاریخ معاصر کشور را به تصویر بکشد.

روز های ابدی تاریخ معاصر را تحریف نمی کند

به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ مهیار، محسن علی اکبری، تهیه نماینده سریال روزهای ابدی، درباره دشواری های ساخت سریال در تاریخ معاصر (اواخر دهه 50 و 60) به ایسنا گفت: ساخت کار تاریخی همواره مشکل است. بسیاری از سریالهایی که در این سالها تهیه نموده ام تاریخی بوده اند؛ مثل مریم مقدس و فرستاده. اما تاریخ معاصر به مراتب از تاریخ هزار سال پیش سخت تر است. زیرا شما با افرادی روبرو هستید که هنوز زنده اند و با آن خاطرات زندگی می نمایند و آن مقطع را در ذهن خود دارند. در کارهای تاریخ کهن دست سازنده باز است و راحت تر است اما تاریخ معاصر حساسیت بیشتری دارد.

او اضافه نمود: خیلی خوشحالم که در راستای سریال های قبلی ام، روزهای ابدی را تهیه کردم. این سریال روزهای اول انقلاب از بهمن 1357 تا آبان 1358 را روایت می نماید.

علی اکبری با بیان اینکه روزهای ابدی واقعیت دورانی که روایت می نماید را تحریف نمی نماید، شرح داد: سریال به مستندات واقعی آن دوران پایبند است و سعی شده از تحریف این مقطع مهم تاریخی جلوگیری گردد. نویسنده و کارگردان آقای جواد شمقدری چهار سال تحقیق مفصل و بسیار سنگینی را برای این کار انجام دادند. حدود پنج صفحه نام کتاب ها و افرادی بوده که برای تحقیق سریال از آن ها استفاده شده است.

او درباره طراحی صحنه های سال های ابتدایی انقلاب اسلامی و استفاده از جلوه های بصری کامپیوتری شرح داد: در این سریال برای اولین بار ما کاری کردیم که امیدوارم مورد توجه مخاطبان فرار بگیرد و سبکی بگردد برای عزیزانی که می خواهند کارهای تاریخ معاصر بسازند. ما از فرمت سی جی آی که تروکاژهای کامپپیوتری بصری است بسیار استفاده کردیم. نزدیک به 300 دقیقه از سریال روزهای ابدی 100 درصد کامپیوتری است. به جرأت می توانم بگویم این صحنه ها بالای 95 درصد با واقعیت فرقی ندارد و تا خودمان نگوییم ممکن است مخاطب متوجه نگردد کدام قسمت از سریال، فرمتش کامپیوتری است.

علی اکبری شرح داد: در حال حاضر کشورهایی که صنعت فیلم سازیشان در جهان مطرح است، تماما با فرمت پلاتو فیلمبرداری می نمایند و کمتر پیش می آید که در خیابان و زیر برف و باران بخواهند فیلمبرداری نمایند. این موضوع تاثیر منفی بر کار ندارد فقط دیگر لازم نیست هزینه سنگینی صرف ساخت کاخ و مجموعه ای گردد. البته این هم کار آسانی نیست و 50 مهندس اپراتور در حال اجرا کار سریال ما هستند. اما چند حسن دارد؛ مثلا به خاطر شرایط آب وهوایی کار متوقف نمی گردد و هزینه پایین می آید و ریتم کار تندتر می گردد. امیدوارم دوستان دیگر با دیدن این سریال تشویق شوند که هم، زمان فیلم برداریشان کاهش یابد و هم هزینه ها را کاهش دهند. حتی معضل دستمزد بازیگر هم با این روش حل شده و زمان کار بازیگر کمتر می گردد. این کار در هر صورت به نفع فراوری است.

تهیه نماینده روزهای ابدی درباره همکاری نهادهای مختلف در ساخت این سریال مطرح نمود: تصویربرداری روزهای ابدی 17 ماه طول کشید. نهادهایی مثل ارتش و سپاه با ما همکاری داشتند اما نه به این صورت که اسپانسر ما باشند.

علی اکبری درباره سختی های کار در دوران کرونا نیز گفت: ما در دوران کرونا کار کردیم و خدا را شکر مسئله ای پیش نیامد و کسی بیمار نشد. رعایت پروتکل های مصوب، هیچ لطمه ای به کار نمی زند. وجود یک پزشک حاذق سر هر کار تصویری هزینه و سختی زیادی ندارد و ما هم با حضور دکتر و تیم پزشکی و رعایت پروتکل ها با مشکل روبرو نشدیم. عوامل پشت صحنه ما همه ماسک داشتند؛ فقط بازیگران مجبور بودند که ماسک را بردارند که فاصله تا جای ممکن میان آن ها هم رعایت می شد.

او در انتها گفت: مردم کارهای تاریخی را دوست دارند. تمام کارهای تاریخ تلویزیون مخاطب داشته است. تاریخ جزو زندگی و خاطرات ماست و ایرانی ها قصه گویی را از قدیم دوست داشته اند. شاهنامه فردوسی و اشعار مولانا همه قصه دارد و مردم قصه گویی را دوست دارند. ما هم سعی کردیم یک بیان قصه گو در سریال رعایت گردد.

روزهای ابدی به کارگردانی و نویسندگی جواد شمقدری و تهیه نمایندگی محسن علی اکبری، بعد از سریال خانه امن از دوشنبه، هشتم دی ماه از شبکه یک پخش می گردد.

در این مجموعه بازیگرانی چون احمد نجفی، حمید گودرزی، علیرام نورایی، رحیم نوروزی، صالح میرزا آقایی، جلیل فرجاد، شهره لرستانی، زهرا سعیدی، امیرمحمد زند، کاوه سماک باشی و... با معرفی امین اسکندریان، یلدا افشارنیا و کیمیا اکرمی به ایفای نقش می پردازند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "روز های ابدی تاریخ معاصر را تحریف نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز های ابدی تاریخ معاصر را تحریف نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید