شاعر اصفهانی که منتقد جدی شعر بود

به گزارش وبلاگ مهیار، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در اصفهان، محمد حقوقی، شاعر و منتقد ادبی نامدار ایرانیی 64 سال پیش در چنین روزی (13 اردیبهشت سال 1316) در اصفهان به دنیا آمد. وی که فعالیت ادبی خود را از سال 1340 شروع کرد، یکی از شناخته شده ترین شاعران و منتقدان معاصر ایران به شمار می رود.

شاعر اصفهانی که منتقد جدی شعر بود

این شاعر و منتقد ادبی از اوایل دهه چهل خورشیدی، به همراه شماری از روشنفکران، مترجمان، نویسندگان و شاعران اصفهان، از جمله هوشنگ گلشیری، ابوالحسن نجفی، جلیل دوست خواه، محمد کلباسی، احمد گلشیری، فریدون مختاریان، امیرحسین افراسیابی، اورنگ خضرایی، روشن رامی، مجید نفیسی، رضا فرخفال، احمد میرعلایی، ضیاء موحد، هرمز شهدادی، محمدرضا شیروانی، یونس تراکمه، منصور کوشان و ابوالحسن نجفی، نقشی مهمی در انتشار مجله جُنگ اصفهان داشت.

کتاب شعر نو از شروع تا امروز یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین آثار محمد حقوقی، تا سال ها به عنوان تنها آنتولوژی معتبر شعر نو شناخته می شد. این کتاب نخستین بار در دهه چهل خورشیدی منتشر شد، اما بعدها با تجدید نظر در دو مجلد مفصل انتشار یافت و شعر دهه های 50 و 60 را نیز دربرمی گرفت.

سه مقاله ماندگار به نامهای کی مرده، کی بجاست؟، از سرچشمه تا مصب و از نشان دادن تا شعر در دهه چهل از او به چاپ رسیدند که نقشی ماندگار در ادبیات ایران ایفا کردند.

او در نخستین مقاله مفصل خود با نام کی مرده کی بجاست در سومین شماره جُنگ اصفهان نوشته بود که از تمام شاعرانی که تا آن دهه به عنوان شاعر نوپرداز شهرت یافته اند و همه خود را از نیما یوشیج متأثر می دانند، تنها هفت نفر را می توان پیروز خواند و شعرشان را ماندگار دانست: احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث، منوچهر آتشی، فروغ فرخزاد، م. آزاد، یدالله رؤیایی و سهراب سپهری. این مقاله زمینه ای برای کارهای ادبی مستقل و جداگانه حقوقی چه در حوزه ترجمه و چه در حوزه تالیف و پژوهش ادبیات شناسی و شعر ایجاد کرد. این مقاله بعدها دستمایه حقوقی برای نگارش کتاب مشهورش به نام شعر نو از شروع تا امروز شد.

محمد حقوقی از سال 1348 تا 1380 نزدیک 30 جلد کتاب شعر و نقد شعر منتشر کرد: زوایا و مدارات، فصل های زمستانی، شرقی ها، گریزهای ناگزیر، با شب، با زخم، با گرگ، خروس هزار بال، شب ناشب، دالان های بلند عصر، از بامداد نقره و خاکستر، سبدها، از دل تا دلتا، گیلاس ها و گنجشک ها، اندوه یادها از جمله مجموعه شعرهای محمد حقوقی است.

از حقوقی پنج جلد کتاب نیز با عنوان شعر زمان ما به ترتیب درباره شعرهای احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث، سهراب سپهری، فروغ فرخزاد و نیما یوشیج به چاپ رسیده است.

محمد حقوقی دوشنبه 8 تیرماه 1388 در زادگاه خود اصفهان درگذشت.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "شاعر اصفهانی که منتقد جدی شعر بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاعر اصفهانی که منتقد جدی شعر بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید