شرط عجیب برای مسافران نوروز

به گزارش وبلاگ مهیار، تهران (پانا) - اولین طرح مدنظر دولت برای انجام مسافرت های ایمن در تعطیلات عید 1400 از تدارک کانال اختصاصی برای سفرهای نوروزی حکایت دارد که با مقاصد اکثریت مسافران ناهمخوان و بیگانه است. این طرح می گوید شرط صدور مجوز مسافرت، استفاده از تورهای نوروزی یا رزرو محل اقامت است. این درحالی است که بیش از دو سوم مسافران نوروزی، به خصوص در این دوره کرونایی به شکل شخصی و به قصد طبیعت گردی یا سفر به محل زندگی اقوام، برنامه مسافرت خود را برنامه ریزی می کنند.

شرط عجیب برای مسافران نوروز

به گزارش دنیای اقتصادی، ردیف مسافران پیاده شده از هواپیما بین ردیف های سالن خروجی پیچ می خورد تا به متصدی برسد. او نگاهی به پاسپورت هر نفر می اندازد و اسم هتل محل اقامت را جویا می شود و در ادامه به داده های محل اقامت نگاهی می اندازد. مسافران می دانند در صورت عدم داشتن چنین اطلاعاتی کارشان با مشکل روبرو خواهد شد ، از این روست که پیش تر هتل محل اقامت را رزرو کرده و تصویری از برگه را در گوشی همراه شان ذخیره کرده اند. صف دور و دراز به ساعتی نکشیده برچیده می شود و مسافران هر کدام سوار بر تاکسی در مقصد سفر پراکنده می شوند. نوروز 1400 قرار است برای مسافرانی که ترجیح می دهند خارج از تور و به شکل شخصی سفر کنند شبیه چنین ضوابطی در نظر گرفته شود. نه فقط در سفرهای هوایی که در کل سفرها از جمله سفرهای زمینی. ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت وگویی با میراث آریا درباره سفرهای نوروزی اعلام کرده است برای افرادی که خارج از تورهای برنامه ریزی شده اقدام به سفر نوروزی کنند، ارائه رزرو مرکز اقامتی مجاز الزامی است.

به نظر می رسد مقامات مسوول و متولیان گردشگری درصدد هستند نوروز 1400 را با کمترین نگرانی برای ورود به موج های بعدی کرونا گذرانده و در عین حال دوران رکود و افسردگی کرونا که بر قشرهای مختلف مردم از جمله دوستداران سفر و دست اندرکاران سایه انداخته را هم پشت سر بگذارند. با این حال چنین تصمیم هایی به نظر می رسد در اجرا با چالش های جدی روبرو شود. انگیزه سفر برای کسانی که به سفرهای شخصی می فرایند متنوع است. بخش بزرگی از این گردشگران این ایام را فرصت مناسبی برای سر زدن به خانواده و بودن در کنار آنها می دانند. حال چطور می شود از کسی که نوروز را در کنار پدر و مادر قرار است بماند برگه رزرو مرکز اقامتی را جویا شد و در عین حال اگر کسی چنین موردی را برای سفرش عنوان کرد ، گفته هایش را راستی آزمایی کرد. بخش دیگری از مسافران نوروزی کسانی هستند که در زمره طبیعت گردان می گنجند. آنها عموما محل اقامت شان عرصه های طبیعی است و ترجیح می دهند در مناطقی چادر بزنند که نشانه ای از تمدن و جامعه انسانی نباشد. این گروه چطور می توانند گواهی برای محل اقامت شان ارائه کنند وقتی سبک سفرشان اصولا با اقامت در هر محل سرپوشیده ای ناسازگار است؟ اگر کسی عنوان کند تنها قصد عبور از یک شهر خاص را دارد چطور می توان به گفته هایش اعتماد کرد و از او برگه رزرو محل اقامت را درخواست نکرد؟ بخش مشکل تر آنکه به چه شکل این مجوزها کنترل می شود؟ در یک فرودگاه یا پایانه مسافربری کنترل مسافران شاید مقدور باشد اما آیا چنین راهکاری برای ورودی شهرها هم امکانپذیر است؟ از چه زمانی این کنترل ها انجام می شود؟ آیا از روزهای پایانی اسفند خواهد بود یا از ابتدای فروردین شاهد اعمال چنین مقرراتی هستیم؟ چه نهادی قرار است این کنترل ها را انجام دهد؟ و آیا تفاوتی بین شهرهای گردشگرپذیر و سایر شهرها در این زمینه وجود دارد؟

موضوع دیگری که ممکن است سخنان مدنظر تیموری را با پرسش (ابهام) روبرو کند این است که ارائه مجوز محل اقامت بر چه مبنایی صورت می گیرد. آیا بر این اساس می توان ورود تعداد گردشگران به مقصد را مدیریت کرد و به این ترتیب پروتکل های مرتبط با شیوع کرونا کنترل شود؟ آیا متولیان گردشگری درصددند با این مجوزها رونقی به کسب و کار محل های اقامت اعم از هتل ها ، مهمانپذیرها و... بدهند؟

منبع: خبرگزاری پانا

به "شرط عجیب برای مسافران نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرط عجیب برای مسافران نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید