طرز تهیه شفته اراکی (کوفته اراکی) با گوشت و آرد نخودچی

به گزارش وبلاگ مهیار، شفته اراکی یکی از اصیل ترین و خوشمزه ترین غذاهای اراک است که در فهرست نیز قرار گرفته است و طعم آن واقعاً دلپذیر و خوشمزه است. اراکی ها معمولاً در جشن ها و روزهای خاص شفته اراکی که در واقع نوعی است را سرو می نمایند. طرز تهیه شفته اراکی خوشمزه خانگی چگونه است؟ در دستور پخت شفته اراکی از چه مواد اولیه ای استفاده می گردد؟ در این مقاله از سرویس می توانید با طرز تهیه شفته اراکی خانگی خوشمزه با گوشت آشنا شوید که یک گزینه مناسب برای است. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص طرز تهیه کوفته اراکی پاسخ خواهیم داد. با همراه باشید.

طرز تهیه شفته اراکی (کوفته اراکی) با گوشت و آرد نخودچی

طرز تهیه شفته اراکی

مدت زمان آماده سازی: 60 دقیقه

مدت زمان پخت: 60 دقیقه

میزان کالری در یک عدد شفته اراکی: 330 کالری

مواد لازم برای تهیه شفته اراکی

  • گوشت چرخ نموده: 500 گرم
  • آرد نخودچی: 2 قاشق غذاخوری
  • پیاز: 3 عدد
  • سبزی معطر (ترخون، مرزه، شوید و نعناع): به میزان لازم
  • رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه، نمک و فلفل: به میزان لازم
  • آبلیمو: نصف قاشق غذاخوری
  • آرد: 2 قاشق غذاخوری
  • شکر و سرکه: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه کوفته اراکی

شفته اراکی یا کوفته اراکی یک غذای ساده و خوشمزه است که در استان مرکزی و شهر اراک تهیه می گردد. برای درست کردن این غذا از گوشت چرخ نموده و آرد نخودچی استفاده می گردد و سپس کوفته های خوشمزه داخل سس گوجه قرار می گیرند. اگر محدودیت مصرف گوشت قرمز دارید به همین ترتیب کوفته اراکی را با گوشت مرغ، بوقلمون یا به عنوان یک تهیه کنید.

طعم این کوفته بسیار لذیذ و خوشمزه است و شباهت زیادی به سایر کوفته های ایرانی دارد. درست کردن کوفته اراکی بسیار ساده و راحت است. شما می توانید این غذا را هم برای وعده ناهار و هم شام آماده کنید و همراه با نان یا برنج سرو کنید. در ادامه می توانید با مراحل دستور پخت شفته اراکی آشنا شوید و این غذای لذیذ را خودتان در خانه آماده کنید.

مرحله اول؛ رنده کردن پیاز و هویج

در اولین مرحله از دستور پخت شفته اراکی باید یکی از پیازها را پوست بگیرید و با رنده ریز، رنده کنید. سپس آب پیاز را بگیرید. آب پیاز را دور نریزید. هویج را پوست بگیرید و آن را هم رنده کنید.

مرحله دوم؛ آماده کردن مایه شفته اراکی

بعد از این که پیاز و هویج را رنده کردید، در این مرحله از طرز تهیه شفته اراکی باید در یک کاسه گوشت چرخ نموده را با هویج، پیاز و سبزی های معطر خرد شده ترکیب کنید. میزانی آرد نخودچی و نمک و فلفل به گوشت اضافه کنید.

مرحله سوم؛ ورز دادن مایه کوفته ارکی

در این مرحله از طرز تهیه شفته نخودچی اراکی باید مواد گوشتی را خوب با هم ترکیب کنید. سپس یک دستکش به دست کنید و مواد را خوب ورز دهید تا کاملاً یکدست شوند. ورز دادن صحیح و اصولی مواد کوفته موجب می گردد تا کوفته کاملاً منسجم گردد و موقع پخت باز نگردد.

مرحله چهارم؛ شکل دادن کوفته اراکی

در چهارمین مرحله از طرز تهیه کوفته اراکی باید میزانی از مواد کوفته را بردارید و با دست آن را به صورت کوفته هایی در سایز میانه حالت دهید. موقع درست کردن کوفته ها دست تان را با آب پیازی که نگه داشته بودید خیس کنید. میزان کوفته اراکی معمولی نه خیلی بزرگ است و نه خیلی کوچک. شما می توانید این کوفته ها را در هر سایزی که دوست دارید آماده کنید.

مرحله پنجم؛ سرخ کردن کوفته اراکی

میزانی روغن در ماهیتابه بریزید و اجازه دهید داغ گردد. سپس کوفته ها را داخل ماهیتابه بیندازید و در روغن سرخ کنید.

مرحله ششم؛ آماده کردن سس شفته اراکی

در این مرحله از دستور پخت شفته اراکی باید سس غذا را آماده کنید. برای این کار 1 عدد پیاز را نگینی خرد کنید. سپس میزانی روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را همراه با میزانی فلفل سیاه و زردچوبه در روغن تفت دهید. بعد از این که پیازها سبک شدند، را به آن ها اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم خامی رب گوجه فرنگی گرفته شده و رنگ آن باز گردد.

حاال نوبت اضافه کردن آرد به مواد سس کوفته است. آرد را همراه با سایز مواد تفت دهید و در ادامه میزانی سبزی معطر به آن اضافه کنید و 2 لیوان فرانسوی دسته دار آب جوش داخل ماهیتابه بریزید و اجازه دهید به جوش بیاید.

مرحله ششم؛ قرار دادن کوفته ها داخل سس

زمانی که سس آغاز به جوشیدن کرد کوفته ها را داخل سس بگذارید. میزانی سرکه، شکر و آبلیمو به آن بزنید و اجازه دهید سس برای حدود نیم ساعت غلیظ گردد. بعد از غلیظ شدن سس می توانید شعله گاز را خاموش کنید و شفته اراکی خوشمزه خانگی تان را با نان یا همراه با میل کنید.

نکات و فوت فن های طرز تهیه شفته اراکی

*بعضی افراد داخل سس شفته اراکی از میزانی سیب زمینی مکعبی خرد شده نیز استفاده می نمایند.

*در صورت تمایل می توانید برای طعم دادن به شفته اراکی از آبلیموی بیشتری بهره ببرید و سرکه را حذف کنید.

*در صورت تمایل می توانید به جای سبزی های معطر مثل ترخون، مرزه، شوید و نعناع از جعفری ساطوری خرد شده نیز بهره ببرید.

*برای درست کردن شفته اراکی آرد نخودچی را به میزان ای اضافه کنید که مواد کوفته به دست نچسبند و مانند منسجم شوند.

*در صورت تمایل می توانید کوفته ها را بدون سرخ کردن نیز داخل سس بریزید. برای این کار باید صبر کنید تا سس شما کاملاً به جوش بیاید. سپس می توانید کوفته ها را داخل سس جوش بگذارید.

*در صورت تمایل می توانید میزانی زرشک در سس شفته اراکی بریزید تا غذای شما خوشمزه تر گردد.

*به یاد داشته باشید که سس شفته اراکی باید کاملاً غلیظ باشد و نباید حالت آبکی داشته باشد.

*برای خوش رنگ تر شدن سس شفته اراکی می توانید میزانی زعفران به غذا اضافه کنید.

*شفته اراکی معمولاً با نان سرو می گردد، اما شما می توانید آن را با برنج نیز سرو کنید. در طرز تهیه شفته اراکی با برنج می توانید سس کوفته را کمی رقیق تر آماده کنید و همراه برنج میل کنید.

*برای سرو کردن شفته اراکی می توانید غذا را داخل یک دیس بریزید، سپس سس را روی آن بریزید و غذا را با میزانی سبزی تازه خرد شده تزیین کنید.

*به منظور تهیه شفته یا کوفته اراکی بهتر است از گوشت گوسفندی یا ترکیب گوشت گوسفند و گوساله بهره ببرید.

*به طور سنتی بسیاری از اراکی ها برای تهیه شفته اراکی از برای سرخ کردن گوشت ها استفاده می نمایند و معتقد هستند که این کار موجب خوش طعم تر شدن غذا می گردد. اما شما می توانید از هر نوع روغنی که مد نظرتان است برای این غذا بهره ببرید.

*اراکی ها معمولاً شفته اراکی را همراه با ، سبزی خوردن و نان سنگک تازه سرو می نمایند.

*اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که از امتحان کردن طعم های تازه و غذاهای متنوع لذت می برید، پیشنهاد می گردد حتماً غذاهای سنتی شهر اراک را امتحان کنید و همین حالا برای درست کردن شفته اراکی خوشمزه و اصیل دست به کار شوید.

سوالات متداول

میزان کالری در هر عدد شفته اراکی چقدر است؟

شفته اراکی یکی از غذاهای خوشمزه سنتی اراک است و هر عدد کوفته بزرگ در این غذا حدود 330 کالری دارد.

چرا در طرز تهیه شفته اراکی باید گوشت را به خوبی ورز دهیم؟

ورز دادن مواد گوشتی شفته اراکی مثل سایر انواع کوفته موجب می گردد تا گوشت کاملاً منسجم گردد و موقع پخت باز نگردد.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه شفته اراکی (کوفته اراکی) با گوشت و آرد نخودچی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شفته اراکی (کوفته اراکی) با گوشت و آرد نخودچی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید