فرسودگی ماشین آلات در بیش از 70 درصد از معادن خراسان رضوی

به گزارش وبلاگ مهیار، رئیس خانه معدن خراسان رضوی گفت: فرسودگی ماشین آلات معدنی بسیار جدی و بحرانی است چرا که ماشین آلات بیش از 70 درصد معادن استان فرسوده است.

فرسودگی ماشین آلات در بیش از 70 درصد از معادن خراسان رضوی

غلامرضا نازپرور رئیس خانه معدن خراسان رضوی در خصوص فرسودگی ماشین آلات معدنی و تاثیر آن بر تولید معادن خراسان رضوی گفت: تولید ماشین آلات معدنی در کشور جوابگوی نیاز معادن کشور نیست. فرسودگی ماشین آلات معدنی بسیار جدی و بحرانی بوده و ماشین آلات بیش از 70 درصد معادن استان که معادن کوچک و میانه به شمار می روند فرسوده است. این ماشین آلات عمر میانه 25 سال دارند.

وی افزود: کار در معدن استهلاک بالایی داشته و هزینه تعمیر و نگهداری این ماشین آلات بالا است. همچنین قطعات این ماشین آلات به سختی قابل تهیه بوده و درنتیجه این مسائل راندمان تولید را کاهش می دهد.

رئیس خانه معدن خراسان رضوی ادامه داد: معادن بزرگ در استان و کشور بیشتر معادن دولتی هستند و سهامداران آن نیز سهامداران دولتی بوده و با ارتباطات خاص خود ماشین آلات را وارد می کنند، اما بخش خصوصی به سختی مجوز واردات را می گیرد. تغییرات قوانین واردات ماشین آلات معدنی طی 7 تا 8 ماه گذشته و ایجاد عوارض گمرکی و... حاکی از این است که واردات ماشین آلات معدنی جدی گرفته نشده است. اگر فکر اساسی نشود و سهولت کار صورت نگیرد حوزه معدن با چالش های بزرگتری روبرو خواهد شد.

نازپرور درباره چالش های خرید ماشین آلات داخلی گفت: ظرفیت تولید ماشین آلات داخلی بسیار پایین بوده و برای واردات دستورالعمل هایی وجود دارد که مانع از واردات است. برای مثال برای واردات ماشین آلات معدنی عوارض گمرکی باید صفر باشد چه این ماشین آلات نو یا 10 سال کارکرده باشد، البته ماشین آلات بسیار قدیمی هم نباید وارد شود.

بیش از 60 درصد رکود بخش معدن و تولید به دلیل فرسودگی ماشین آلات است

وی شرح داد: بیش از 60 درصد رکود بخش معدن و تولید به دلیل فرسودگی ماشین آلات معدنی است. تولید ماشین آلات داخلی تنها حدود 5 درصد نیاز استان را تامین می کند. آمارها نشان می دهد بیش از 6000 پروانه بهره برداری معدنی در کشور و حدود 1000 پروانه بهره برداری در استان وجود دارد که بخشی از این معادن غیر فعال هستند. همچنین در خراسان رضوی بیش از 500 محدوده معدنی فعال موجود است.

رئیس خانه معدن خراسان رضوی تاکید کرد: درخراسان رضوی تنها مونتاژکار چند نوع ماشین فعالیت کرده که نیاز یک یا دو درصدی بهره برداران را تامین می کنند. در حالیکه ما به تیپ ها و رده های مختلف ماشین آلات معدنی در استان نیاز داریم. زمان تعمیرات ماشین آلات معدنی بسیاز طولانی است که این مساله افت تولید را ایجاد می کند. محدودیتی برای واردات ماشین آلات معدنی نباید باشد و معدنکار با توجه به نیاز خود باید بتواند با عوارض صفر ماشین را واردات کند.

نازپرور اظهار کرد: بخش معدن می تواند تحریم ها را بی اثر کند. بخش معدن قابل تحریم نیست زیرا ماده اولیه بوده و کشورهای دیگر به دلایل مختلفی نیازمند واردات هستند. وقتی واردات ماشین آلات معدنی افزایش یابد رقابت ایجاد و معدنکاری ارزانتر می شود.

او افزود: باید اجازه داده شود که تیپ های معین ماشین آلات معدنی در برندهای معین وارد شود. این مساله موحب رونق تولید و افزایش راندمان می شود.

رئیس خانه معدن خراسان رضوی ادامه داد: متاسفانه در کمیسیون های مجلس افراد متخصص حضور ندارند. برای مثال در کمیسیون معدن فرد متخصص حوزه زمین شناسی و ... حاضر نبوده و در این خصوص باید از تشکل های بخش خصوصی بهره برد. بخش خصوصی مسائل را بیشتر درک کرده و باید از این تشکلها نظرخواهی شود. دولت باید از نطرات بخش خصوصی استفاده و حتما از تصمیمات آن ها بهره ببرد. بخش خصوصی باید در کمیسیون ها و در دولت کننده و حق رای داشته باشد.

وی گفت: کلیه نیازهای موجود در هر جامعه منشاء معدنی دارد. با توجه به اینکه کشور و استان ما در حوزه معدن پتانسیل خوبی دارد، باید از این ظرفیت استفاده شود. زمانی که تولیدات معدنی افزایش پیدا کند رونق تولید ایجاد می شود، اما متاسفانه مشاهده می شود که در خصوص رونق تولید تنها شعار داده شده و در عمل قوانین اینگونه نیست.

وبلاگ مهیار خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "فرسودگی ماشین آلات در بیش از 70 درصد از معادن خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرسودگی ماشین آلات در بیش از 70 درصد از معادن خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید